Vaikeaa tämä polkupyörän ostaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

VT

Vieras
Pitäisi ostaa tuolla kohta 7-veelle uusi polkupyörä, mutta oikean koon kanssa on ongelmia. Liikkeessä myyjä suositteli 24:n tuuman pyörää, itse olin ajatellut 20 tuumaista. Poika pystyi kyllä hyvin ajamaan isommalla pyörällä. Minkäkokoisia pyöriä teillä on tuon ikäisillä/kokoisilla lapsilla? Pituutta siis pojalla n. 123cm (ja pitkät raajat)

Kyllä liikkeen myyjiä kannattaa kuunnella. Lisäksi vältytte pian taas uuden pyörän ostamiselta jos nyt otatte sen isomman. Varsinkin jos poika pystyy isommalla kuitenkin ajamaan.

Renkaiden tuumakoolla tai lapsen pituudella ei ole merkitystä, ainoat ratkaisevat mitat ovat rungon korkeus ja jalan sisäpituus. Matala runko ja pitkät jalat --> 24-tuumainen voi olla jo sopiva.

Pyörään ei voi ostaa kasvuvaraa koska liian suuri pyörä on mahdoton hallita.

Mun mielestä ei välttämättä kannata ostaa sitä isompipyöräistä, jos siittä voi kuitenkin satulaa ja ohjaustankoa nostaa tarpeen vaatiessa. Isompi pyörä on aika hankala hallittava ton ikäiselle, ja on turvallisempi ajaa ja opetella sitä pyörän hyvää hallintaa ja vaikka vähän temppujakin, kun renkaat on vähän pienemmät.

Meille on ainakin sanottu liikkeessä, että pieni rengaskoko on ok tosi pitkään (ikään), jotta varmuus pyöränhallinnasta voi kehittyä "rauhassa".

Meillä 126cm pitkä ekaluokkalainen saa nyt isoveljen 24-tuumaisen Scottin pyörän. Entinen 20-tuumainen näyttää jo pieneltä. Scotissa on matala runko, vaikka pyörät on isonnäköiset.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Renkaiden tuumakoolla tai lapsen pituudella ei ole merkitystä, ainoat ratkaisevat mitat ovat rungon korkeus ja jalan sisäpituus. Matala runko ja pitkät jalat --> 24-tuumainen voi olla jo sopiva.

Pyörään ei voi ostaa kasvuvaraa koska liian suuri pyörä on mahdoton hallita.

Tätä just mietin, että onko kutenkin hankala hallittava vaikka pystyy hyvin ajamaan. Kun koulu alkaa syksyllä, sinne pitää pystyä yksin kulkemaan turvallisesti.

Mistä tietää, että onko pyörä sopiva? Kun jalat ylettää maahan satulasta?

Kokeilkaa. Pyörät on niin eri mallisia. Runkokoko ratkaisee, ei niinkään rengaskoko. 24" pyörä voi olla hyvinkin matala ja turvallinen. Riippuu ihan mallista. Joistain kannattaa valita se pienempi, mutta kokeilla pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja nuuh:
Missä saa ekaluokkalainen mennä pyörällä kouluun. Eikös yleensä vasta kolmannelle luokalle saa mennä pyörällä.
Se on asia mitä koulu ei voi määrätä. Suosituksia voi toki antaa mutta määräyksiä tässä asiassa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Alkuperäinen kirjoittaja nuuh:
Missä saa ekaluokkalainen mennä pyörällä kouluun. Eikös yleensä vasta kolmannelle luokalle saa mennä pyörällä.
Se on asia mitä koulu ei voi määrätä. Suosituksia voi toki antaa mutta määräyksiä tässä asiassa ei.

Ei mulle ole kyllä tullut tälläinen edes mieleenkään ettei sais mennä pyörällä..

Yhteistyössä