VAIKEAA ON OLLUT KOKO VIIKONLOPUN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt oleva musta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt oleva musta

Vieras
Perjantaina tulin lääkäristä mukanani 3kk sairauslomalappu. Diagnoosina masennus :(.

TAUSTAA:
Olen erittäin ahdistunut. Kotona on hyvä olla kun on pienet piirit. Töissä olo on karseaa. En koe saavani tai antavani mitään työssäni. Itken illalla itseni levottomaan uneen, koska töihin on mentävä.
Tärisen ja ahdistaa henkisesti töihin meno. Olen lopussa.

Mieheni ei tiedä etten mene huomenna töihin...enkä pitkään aikaan. En tiedä kuinka hänelle sanon. Olen vaiennut ongelmastani. Sanon kyllä kun keksin miten sanon.

Minulla on työsopimus (määräaikainen) tämän vuoden loppuun. Saanko palkkaa? Sairaslmalapussa on diagnoosina masennus. Asia hämmentää kovin minua. hävettää.
'Toivon asiallisia vastauksia.

Ei masennuksessa oo mitänn hävettävää, ja ei missään nimessä kannata töiden kanssa poltaa itseään loppuun. Saat palkkaa (tai vaihtuuko se jossain vaiheessa kelan jollekin rahalle, en muista). Kerrot vaan miehellesi, uskoisin että jos hän välittää sinusta nii välittää sinun mielenterveydestäsikin.

Voimia asioiden kuntoon saamiseen, muista, että se ottaa aikaa! Saithan myös muuta apua, kuin sairausloman? Hurjan pitkälle lääkäri kirjoitti kyllä yhdellä kertaa sairauslomaa, meilä töissä ei jaksamisen tai masennuksen vuoksi voi saada kuin korkeintaan kaksi viikkoa kerrallaan.

Sairausloma-ajalta saa palkkaa, mikäli sairauskoodi on sellainen, että työnantaja hyvöksyy sen palkalliseksi sairausloman syyksi. Tietyn ajan (meillä muistaakseni n. kuukausi) jälkeen tippuu joka tapauksessa Kelan sairauspäivärahalle, joka on melko pieni. Ota selvää työnantajaltasi tai palkanlaskijalta, maksaako työnantaja palkan sairauslomasi ajalta, ilman koodia ja työnantajan päätöstä asiasta ei valitettavasti ole olemassa kenelläkään muulla tietoa.

Ensiksi :hug: Kerro miehellesi ihan suoraan vaan. Ei tuossa mitään hävettävää ole!!! Palkkaa saat jonkun aikaa, riippuu ihan teidän alan TES:sta. Sen jälkeen saat päivärahaa Kelasta.

Itse olen käynyt läpi vaikean masennuksen ja edelleen olen lääkityksellä. Päivä kerrallaan ja itseltä turhia vaatimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Masennuksesta saa palkallista sairauslomaa (ellei ole joku poikkeuksellinen ala), mutta työuupumuksesta ei saa.

Masennukseen on olemassa kaksi syykoodia, joista toisen katsotaan olevan kai työperäinen ja toisen jotain muuta. Meillä työnantaja on linjannut, ettei tuolla toisella koodilla ole oikeutta palkalliseen sairauslomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Totta:
Masennuksesta saa palkallista sairauslomaa (ellei ole joku poikkeuksellinen ala), mutta työuupumuksesta ei saa.

Masennukseen on olemassa kaksi syykoodia, joista toisen katsotaan olevan kai työperäinen ja toisen jotain muuta. Meillä työnantaja on linjannut, ettei tuolla toisella koodilla ole oikeutta palkalliseen sairauslomaan.

F-alkuisilla koodeilla saa lomaa ja niissä on lievät, keskivaikeat ja vaikeat masennukset. Työuupumus ja muut "elämäntapaongelmat" ovat Z-alkuisia ja niistä ei saa sairauslomaa. Näin muistelen. Toivottavasti muistin oikein. Oma mies oli kuukausia masennuksen takia sairauslomalla ja silloin otin näistä selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt oleva musta:
Haenko itse sitä sairaspäivärahaa Kelalta, kun palkkani maksu loppuu?

Joo, sitten kun et saa enää palkkaa työnantajalta eli työnantajan maksama sairauslomaosuus loppuu, niin haet itse sairauspäivärahaa Kelalta.

Joo, sitten kun et saa enää palkkaa työnantajalta eli työnantajan maksama sairauslomaosuus loppuu, niin haet itse sairauspäivärahaa Kelalta.

Mistä tiedän koska se lopettaa palkan maksun?

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Palkanlaskija tietää parhaiten. Kelaltakin tulle kyllä kirje sen mukaan, mitä Kela on maksanut työnantajalle sairauspäivärahoja. Kirjeestäkin näkee sen päivän, jolloin työnantaja lakkaa maksamasta palkkaa. Siitä eteenpäin haet itse päivärahaa Kelalta. Kela maksaa päivärahaa 2 kertaa kuussa: 15. päivä ja viimeinen päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:

Palkanlaskija tietää parhaiten. Kelaltakin tulle kyllä kirje sen mukaan, mitä Kela on maksanut työnantajalle sairauspäivärahoja. Kirjeestäkin näkee sen päivän, jolloin työnantaja lakkaa maksamasta palkkaa. Siitä eteenpäin haet itse päivärahaa Kelalta. Kela maksaa päivärahaa 2 kertaa kuussa: 15. päivä ja viimeinen päivä.

KIITOS

joillakin työpaikoilla ei tartte edes itse hakea tuota sairaspäivärahaa Kelalta vaan se hakemus menee tavallaan suoraan työnantajan kautta. (näin ainakin mun työpaikalla meni) Toki kysymällä selviää, palkanlaskijaan kannattanee olla yhteydessä

Alkuperäinen kirjoittaja Pirtsi80:

joillakin työpaikoilla ei tartte edes itse hakea tuota sairaspäivärahaa Kelalta vaan se hakemus menee tavallaan suoraan työnantajan kautta. (näin ainakin mun työpaikalla meni) Toki kysymällä selviää, palkanlaskijaan kannattanee olla yhteydessä

Itse asiassa minäkään en muista pitikö uutta hakemusta tehdä, mutta sairauslomatodistukset piti toimittaa Kelalle ja jotain muitakin lääkärintodistuksia tarvittiin ainakin kerran, mutta niistä tuli Kelalta kyselyt ajoissa. Mies sai sairauslomaa vain kuukauden pätkissä.

Yhteistyössä