Olen 30-vuotias ja eilen taas illanvietossa oli lauta- ja korttipelejä ohjelmassa. En tiedä mikä mulla on, mutta mun on tosi vaikea oppia/ymmärtää/muistaa/tajuta pelien sääntöjä. Pieni ahdistusmöykky aina hiipii mieleen, kun vedetään esiin uusi peli ja joku alkaa opettaa sääntöjä. En vaan pysty omaksumaan!
Mielellään katson sivusta, kun muut pelaavat, mutta aina ei voi jättäytyä sivuun, koska ei halua olla ilonpilaaja.
Mutta siis onko ketään muita, jotka ymmärtäisivät, mistä puhun? Oon miettinyt, voisiko olla joku luki-/oppimishäiriö, mutta pärjäsin aina koulussa ihan liian hyvin (9,2 - 9,9 keskiarvo).
Täällä toinen, jolla sama ongelma. Nuorempana joskus kun "joutui" pelaamaan korttipelejä porukalla, minä olin aina se, joka en oikein osannut ja pelasin tietenkin nolosti. Josta joskus sain sitten ystävällisen huomautuksenkin. Kun piti samalla aina yrittää muistaa pelin sääntöjä, niin huonostihan se meni. Tosin on niitä helppojakin korttipelejä, joita olen pelannut ja jotka olen hallinnut.
Samoin jotkut lautapelit (ei Afrikan tähti!) ovat vähän hankalia. Kuten Monopoli. En muista, olenko sitä koskaan oikein pelannutkaan niin että olisin oppinut. Mutta kun jonkun lapsen kanssa joskus olen joutunut pelaamaan, minua nolottaa hirveästi, kun täytyy koko ajan samalla opetella sääntöjä ja kysyä neuvoa. Ja taas sitten pelaan tyhmästi.
Shakkia en kai ole edes yrittänytkään, paitsi netissä niin että vastapuolena on joku automaattipelaaja. Ja tietenkin hävisin alta aikayksikön. Tiedän, että jos sitä jonkun ihmisen kanssa pelaisin (jos nyt ylipäätään olisin oppinut ne monet, monet säännöt) niin se vastapeluri nauraisi huonoille siirroilleni, eli näkisi heti, miten ja mitä nappulaa minun olisi pitänyt siirtää. Aion kyllä vielä harjoitella sitä peliä koneen kanssa, jospa vähän oppisin.
Olen miettinyt, että onko minulla joku älyn vajaus jossain kohtaa. Koulussa tosin olen minäkin pärjännyt hyvin. Ja jotain älykkyystestejäkin netissä olen mielenkiinnosta suoritellut, eikä ne huonosti ole menneet. Hiukan keskitasoa paremmin. Mutta minua ärsyttää tuo pelitaidottomuuteni.
Aloittajalle kysymys, täytätkö sudokuja? Minä olen toistaiseksi täyttänyt vain niitä helpoimpia, eikä ne minulle kovin helppoja ole kuitenkaan olleet. Voi olla, että olen kerran saanut täyteen jopa keskivaikean. Mutta en pidä niistä, ne ärsyttävät lähinnä. Kuvaristikon sen sijaan täyttyvät helposti.