Vaikea isä-suhde. Mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Mä en tiedä mitä tekisin mun isän kanssa. Hän on vuosia loukannut mua, haukkunut tyhmäksi enkä mitään osaa. Miehenikin on kuulema kusipää yms. Hän ei osaa pyytää anteeksi, hetken päästä on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan ja sitten taas jonkin ajan päästä loukkaa uudelleen.
En ole ollut nyt missään tekemisissä hänen kanssaan pariin vuoteen, mutta nyt hän on alkanut soittelemaan. En ole vastannut. Viimeinen juttu oli semmoinen, jota en voi antaa anteeksi.

Tuntuu kuitenkin vähän pahalta, isä on jo vanha ja oli toki lapsena minulle tärkeä ja rakas. Pelkään vaan sitä seuraavaa kertaa kun hän taas satuttaa minua, sillä tiedän että sama toistuu vaan taas. niin on ollut aina tämän melkein 40v ajan eikähän se siitä muutu. Olen juuri eronnut ja henkisesti muutenkin vähän heikoilla juuri nyt, enkä kaipaisi lisästressiä.

Annanko vaan olla? Paljonko lasten täytyy sietää vanhemmiltaan?

Itselläni on vuosia ollut samankaltainen tilanne äitini kanssa. Haukkumista muita kohtaan ja ikinä hänessä ei ole vikaa, syy on aina muissa. Hän ei osaa keskustella eikä pyytää anteeksi.
Katkaisin välit häneen lähes kahdeksi vuodeksi ja nykyään välimme ovat "korjaantuneet" muodollisiksi. Ja tämäkin lapsieni takia, koska en voi heiltä mummoa riistää elämästä.
Välit äitini kanssa eivät ikinä tule olemaan entisellään niin pahasti hän on minua loukannut sanallisesti. Itse olen sitä mieltä, että kaikkea ei tarvitse sietää vanhemmiltaan. Tällaiset tilanteet ovat tosi vaikeita ja kipeitä asioita ja niitä pitäisi ajatella monelta kantilta. En kuitenkaan halua, että joskus kun jompi kumpi meistä täältä siirtyy ajasta ikuisuuteen niin jäisimme riitoihin... sen takia on joskus pakko niellä asioita...

Tuo viimeinen loukkaus liittyi lapsiini sekä äitiini, joten sitä on todella vaikea niellä. Tuntuu kuitenkin pahalta ajatella, että än kuolee eikä olla tekemisissä. Mutta mä en jaksa enää noita loukkauksia. Hän ei koe tekevänsä mitään väärää. Uskon että hän on narsisti luonteeltaan tai sitten hänellä on joku persoonallisuushäiriö, ei ihan normaali ihminen vaan voi käyttäytyä tuolla tavalla :(

Mulla myös on vaikea suhde vanhempiini. Ei olla oltu väleissä vuosikausiin isän kanssa, muuten kuin muodollisesti. Äitini kanssa sama juttu, ei edes halua kuulla musta mitään., Koetin lähestyä kirjeellä, mutta sain kylmää vettä niskaani. Joten en enää edes yritä pitää yhteyttä, joulukortin ehkä lähetän.

TApaa hänet kerran ja pura kaikki, mitä mielessä on. Katso miten äijä reagoi. Ja sitten pysy hänestä erossa, jos ei ukko tajua muuttaa käyttäytymistään. Tuollaiset ihmiset vain syö itsetuntoa. Mutta jos hän on valmis muutokseen, niin kyllä suhdetta voi alkaa uudestaankin rakentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eh:
TApaa hänet kerran ja pura kaikki, mitä mielessä on. Katso miten äijä reagoi. Ja sitten pysy hänestä erossa, jos ei ukko tajua muuttaa käyttäytymistään. Tuollaiset ihmiset vain syö itsetuntoa. Mutta jos hän on valmis muutokseen, niin kyllä suhdetta voi alkaa uudestaankin rakentaa.

Mä olen kirjoittanut hänelle kirjeen. Vastauksena tuli vaan etteihän hän ole koskaan mitään tehnyt tai sanonut, miten minä voin niin rumasti hänelle kirjoittaa?!
Eli hän jatkaisi samalla tvoin kun aina ja kohta taas tulee kakkaa niskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eh:

Mä olen kirjoittanut hänelle kirjeen. Vastauksena tuli vaan etteihän hän ole koskaan mitään tehnyt tai sanonut, miten minä voin niin rumasti hänelle kirjoittaa?!
Eli hän jatkaisi samalla tvoin kun aina ja kohta taas tulee kakkaa niskaan.

pysy erossa hänestä! suojele itseäsi

Itselläni on myös vaikea isäsuhde. Suosittelen ottamaan etäisyyttä. Joskus ihmiset rakentavat muureja nähdäkeen paremmin. Itse en ole ollut isän kanssa puheväleissä melkein neljään vuoteen ja olo on helpottunut. Olen alkanut voida paremmin ja löytänyt pikkuhiljaa itseni. Isälläni on narsistisia piirteitä.

Yhteistyössä