Vaihdevuodetko?

• Viestiketjun aloittaja + 45
  • Ensimmäinen viesti
+ 45
Niinpä !!! Mutta oireet viittais vaihtareihin. Hikoiluttaa yöllä ja päivällä ja kasvotkin menee väliin aivan punaiseksi kuin teinillä konsanaan. Menkatkin viimeksi joulukuulla jotenka varmaankin se on nyt menoa mummoikään. = )

+47
Mulla oli sama arvo vuosi sitten 29 ja jotain ja hikoilutti, varsinkin yöllä, ihan solkenaan. Tuskastutti ja pään ympärillä oli kuin puristava panta ja naama punaisena niinkuin sinullakin. Lääkäri sanoi, että alkaa olla vaihtarioireita ja pyysi miettimään hoitoa, johon jonkin aikaa tuskailtuani, otin Estrena-geeliä. Oireet ovat nyt vuoden aikana huomattavasti helpottuneet, tosin yöhikoilua on edelleenkin sillointällöin. Mutta ainakin töissä pystyy suht siedettävästi olemaan.
Aikasempiin oireisiini kuului myös punastelu, kun joku puhutteli. Tosiaan kuin joskus nuoruudessa.
Tsemppiä sulle, koita kestää!

Arja
Hei mullakin oli vuosi sitten arvo 29 ja mulla alkoi silloin vaihdevuosioireita. Tuli kuumia aaltoja ja heräilen öisin monta kertaa, hieman on myös ollu masennusta. Menkat rupesi myös jäämään välillä pois, väli piteni ja on ruvennut harvenemaan. Nytkin oli puoli vuotta väliä kun tuli. Olen 45v. ja täytän huhtikuussa 46v. Mulle ei ole määrätty mitään hormonihoitoa!

kuumat aallot
niin alkoivat minullakin 48 vuotiaana ensi oireet, kuukautiset jäivät pois, tulivat taas, jäivät pois... sitten tuli unettomuus, joka yö heräsin 2-3 aikaan ja sitten ne aallot, rinta likomärkänä ja päivällä välillä niin kuuma, että pää oli hiestä märkänä. sain hormoonit ja kaikki oireet lakkasivat, olen hyväntuulinen, nukun hyvin, paino pysyy rajoissaan ja jaksan olla hyvällä tuulella ja urheilla. eli hoitoon ennenkuin masennus iskee!

kohta 49v
Heip!
Kuukautiset reistaileet jo 40:stä, välillä söin terolutia ja pari vuotta ollut homoonikierukka, kk:set tulevat silloin tällöin-pientä tiputtelua.Minulla ollut jo useamman vuoden yöhikoilua ja viimeisen vuoden aikana unettomuutta, ärtyisyyttä ja ahdistusta. Minulla oli FSH 20,9 ja lääkäri sanoi että lähellä vaihdevuositasoa ja aloitti minulle estrogeenigeelin. Oireet ovat nyt 1½:sta kuukauden käytön jälkeen helpottamaan päin, nukun jo paremmin, eikä ahdistusta ja hikoiluakaan jatkuvasti. Elämänlaatu ennenkaikkea!

Meikämaija
Vaihdevuodet eivät ala yhtäkkiä, siihen lipuu vähitellen. Jotkut onnelliset eivät tiedä koko jutusta juuri mitään ja toiset saavat kaikki mahdolliset riesat.

Ikähaitari vaihtelee yhtä suuresti kuin oireetkin. Tupakoivat saavat ne monta vuotta aiemmin kuin ne muutoin olisivat tulleet.

Äitini oireili täyttä päätä vähän yli 40, minä en tiennyt mitään vielä 51 ja sisko on potenut n. 47 saakka pahenevin riesoin.

Joka tapauksessa pitää ehdottomasti käydä tutkituttamassa itsensä, kun jotain ongelmaa tulee. Vuotoja aiheuttaa myös ulospäin vuotavat myoomat ja vuoto voi olla runsasta ja kestää pitkään. Se vie kunnon huonoksi ja pilaa elämän. Itse en jäisi odottelemaan oireiden kanssa, vaan käväisisin gynellä, ihan mielenrauhani ja varmuuden vuoksi.

Jos haluaa elää täyttä elämää ja nukkua yönsä hyvin, siihen on konstit.

Amalia
Tupakoinnin vaikutuksesta: voi olla, että on niin kuin Meikämaija väittää, jos polttaa paljon ja on keskeytyksettä polttanut pitkään. Minä lopetin (toisen kerran) yli 10 vuotta sitten, mutta aloitin uudestaan pari vuotta sitten (maltillisesti, noin aski viikossa). Olen kohta 54-vuotias, mutta kuukautiset jatkuvat jokseenkin säännöllisinä edelleen. Vaihdevuosista on ollut erilaisia esioireita jo 4-5 vuoden ajan, mutta varsinainen menopaussi on vielä ties kuinka kaukana edessä.

Joka kuukausi kiroan ""Eikö tämä jo lopu?"" kun minusta on niin turhaa tässä iässä kärsiä enää nuorten naisten vaivoista. Viime kerralla oli vielä niin kovat kivut, etten muista sellaisia olleen kuin joskus 30 vuotta sitten. Onneksi oli viikonloppu ja sain maata rauhassa lämpötyyny vatsalla.

Meikämaija
Amalia-parka. Joka tapauksessa pääset pian vaipparumbasta, ei se enää monta kuukautta voi jatkua.

Käväse kuitenkin tutkituttamassa, olisiko ne myoomia, jotka vuotavat. Mulla oli niitä ja sain leikkauksen, jossa kohtu ja munasarjatkin poistettiin. Tilalle ainoastaan estrogeenia ja niin jäi taakse kaikki naistenvaivat, vaihdevuosiakaan en ehtinyt potea. Olen hyväntuulinen, energinen, uni on syvää ja kaikki paikat terveinä ja kunnossa nytkin 10 v leikkauksesta. Ei tietoakaan mummokuumeista.

Olimme työkaverin kanssa samanikäisiä ja olimme kuin eri maailmasta. Hän poltti paljon, meille oli tehty sama toimenpide eikä hän voinut runsaan tupakoinnin vuoksi käyttää estrogeenia. Minun kävi häntä sääliksi, niin erilaista elämämme oli.

Amalia
Minulla on kyllä myomiakin, mutta viimeksi gynekologi totesi viime syksynä, että munasarjani ovat vielä ainakin osittain ""toiminnalliset"" eli edessä on vielä jokin aika ""vaipparumbaa"". Vuoto on niin säännöllistä, että en usko sen oikein myomista johtuvan. FSH-arvo oli (reilu puoli vuotta sitten) niin alhainen, että vielä ei ole toivoa vuodon loppumisesta.

Meikämaija
Ne myooman penteleet vuotavat kuukautisrytmissä, ainakin minulla. Vuodot vain pitkittyivät ja olivat runsaita.

Viime syksystä tilanteesi on ehtinyt muuttua jo paljonkin, sillä tässä iässä muutosta tapahtuu reippaaseen tahtiin. On hyvin harvinaista, että kuukautiset tulevat vielä 55 vuotiaalle.

Minulle kohdun poistamisesta (alapään kautta) tuli niin hyvät kokemukset, että leikkauspelon vuoksi ainakaan ei kannata jättää sitä mahdollisuutta käyttämättä. Elämän laatu parani kertarysäyksellä. Paraneminen leikkauksesta tapahtui erinomaisesti, kolmen päivän kuluttua olin ostamassa takkia ostarissa ja neljäntenä matkustin junalla 350 km ja autolla jatkettiin maalle vielä 150 km. Hoidin itseni hyvään kuntoon ennen leikkausta liikunnalla.

Jutellessani leikkaavan lääkärin (muuten huikean upea mies) kanssa toimenpiteen vaikutuksesta elämänlaatuun ja seksiin hän sanoi, että voi luvata sen vaikuttavan vain positiivisesti. Oikeassa oli ja mieheni sen vahvistaa.

47-vuotias opiskelija
minulla on FSH 19 kierron alkupäivinä mitattuna.Taisi olla kolmas pv. Viimeset 10 vuotta on kierto ollut 24-25 pv kun se oli nuorena 30.
FSH oli vuosi sitten 3 ja vuodessa se on muuttunut noin paljon? Viime kierto oli 19 päivää pitkä ja vuodan vieläkin yhdeksännen päivän jälkeen ruskeaa pientä vuotoa. Mitä pitäis tehdä kun en jaksa opiskella masennuksen takia. Limakalvotkin ovat alkaneet kuivumaan viimeisen parin kuukauden aikana.

Kilpparilainen
Olen 54v. ja menkat olleet tämän vuoden helmikuussa viimeisen kerran. Sitä ennen oli 1-2 vuotta menkat kestivät 1-3 päivää, ja sitä ennen, nk. normaaleina, kestivät 5 päivää. Yöhikoilua ei ole ollut, ainakaan vielä. Sydämen tykytyksiä silloin tällöin, joka tekee vähän hikeä.
1,5 vuotta sitten FSH 37.

Yhteistyössä