vaihdevuodet vai raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vanha äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vanha äiti

Vieras
Kuukautiset on tähän asti olleet säännölliset kierto 24-25 pv. Ikää mittarissa 45 ja puol vuotta ja pikkuisen sellaista vaihdevuosivaivaa on alkanut ilmetä eli yöhikoilua ja ärtyisyyttä. Ja nyt on 31 pv. lopuillaan eikä muuta kuin joku tippa rusehtavaa vuotoa ja rinnat tosi arat.
Luulin että enää ei tärppää mutta viittaako oireet enemmän raskauteen vai vaihdevuosivaivoihin?
Jostain luin että vaihdevuosien alussa saattaa kuukautiset muuttua epäsäännöllisiksi jo vuosia ennen loppumista.
Ennestään minulla 2 lasta, yli 10-vuotiaita molemmat.

Itse haaveilen vasta ensimmäistä, ja ikääkin viitisentoista vuotta vähemmän kuin sinulla joten varsinaiseen kysymykseesi en osaa auttaa. Mutta minuakin kiinnostaisi raskaustestin tulos ja se olisiko tulokas tervetullut?
Itselläni on rakas lähes 9 vuotta nuorempi veli. Olihan sitä "vauvaa" isosiskon kiva hoidella ja ylpeänä kavereille esitellä. Nyt ko. "vaavi" on minua puoli metriä pidempi, iso mies, mutta edelleen läheinen ja rakas, vaikkei varsinaisia yhteisiä pikkulapsivuosia elettykään.

Tsemppiä!

Kuinka nopeasti raskaustestin voi tehdä. Odotan menkkojen alkavan huomenna, joten voisinko tehdä testin jo tänään? Koska näkee olevansa raskaana? Eli jos olen tullut raskaaksi, ja huomenna pitäisi kierron mukaan alkaa menkat, niin näkyisikö raskaus jo, vai pitääkö odotella vielä menkkojen alkamispäivän yli?

Riippuu testistä. On niin sanottuja herkkiä testejä, jotka havaitsevat alhaisemmatkin hormonipitoisuudet. Normaaliherkkyys on kaiketi 25mIU/mL, mutta herkemmissä testeissä havaitaan jopa 10mIU/mL. Itse sain plussan herkällä testillä jo kolme päivää ennen kuukautisten oletettua alkamispäivää.

Yhteistyössä