Vaihdevuodet alle 40-vuotiaana, voiko olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lopun alkuako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lopun alkuako?

Vieras
Moikka.

Ikää 37 vuotta ja sterilisaatio tehty 3,5 vuotta sitten. Sterilisaatio tehtiin old fashion way eli poistettiin pätkät munajohtimia ja poltettiin päät kiinni.

Luin jostain että sterilisaatio voi ennen aikaistaa vaihdevuosia. Johtuen kai siitä että tehdään sterilisaatio klipseillä tai kuten minulla, verenkierto munasarjoihin heikentyy tai estyy mikä edes auttaa vaihdevuosien alkamista.

Nyt sitten olen jo varmaan puolisen vuotta kärsinyt ihme oireista. ja varmaan 3 kk ollut tunne , että pimsloora on suomeksi sanottuna kuiva. Ja vaikka kuinka yrittäis innokkaasti miehen kanssa puuhailla, niin kuivana pysyy. Normaalisti on värkki kostunut vain siitä, että mies ehdottaa seksiä.

Nyt sitten ollut sitä kuivuutta, ja uniprobleemaa ja ihme ahdistusta ja vitutusta.

Onko todellista, että tää nyt olisi sitä lopun alkua sitten. Vaihdevuosien alkusoittoa tässä iässä. Kokemuksia.

Moikka.

Ikää 37 vuotta ja sterilisaatio tehty 3,5 vuotta sitten. Sterilisaatio tehtiin old fashion way eli poistettiin pätkät munajohtimia ja poltettiin päät kiinni.

Luin jostain että sterilisaatio voi ennen aikaistaa vaihdevuosia. Johtuen kai siitä että tehdään sterilisaatio klipseillä tai kuten minulla, verenkierto munasarjoihin heikentyy tai estyy mikä edes auttaa vaihdevuosien alkamista.

Nyt sitten olen jo varmaan puolisen vuotta kärsinyt ihme oireista. ja varmaan 3 kk ollut tunne , että pimsloora on suomeksi sanottuna kuiva. Ja vaikka kuinka yrittäis innokkaasti miehen kanssa puuhailla, niin kuivana pysyy. Normaalisti on värkki kostunut vain siitä, että mies ehdottaa seksiä.

Nyt sitten ollut sitä kuivuutta, ja uniprobleemaa ja ihme ahdistusta ja vitutusta.

Onko todellista, että tää nyt olisi sitä lopun alkua sitten. Vaihdevuosien alkusoittoa tässä iässä. Kokemuksia.

Mulla 45:na menkat täysin loppu. Ja alkoi muuten oireilu muutama vuosi sterilisaatiosta, en tiedä liittyvätkäö muuten toisiinsa kuin että yleensä kun on lapset tehty, alkaa olla ikää ton verran ja putkien poikkaisu tulee tehtyä ja siitä muutama vuosi eteenpäin niin alkaa vv-oireilu.

Joo halut ollut hakusessa, kun väsyttää ja vituttaa niin saakelisti. Painoa en oo kattonut, mutta parit lempparihousut on alkaneet kinnaamaan.

Ei vittu mä sanon, mummotautiko tässä iskee, tän ikäselle naiselle.

Pakko kertoa kertoa vielä sekin. Että parisen viikkoa sitten harrastettiin seksiä.

Ja joo ihan kivaa, muttei niin kivaa kun se vois olla. Seuraavana aamuna tuntu kuin pimpsloora olisi ollut tulessa. Myös pissaaminen poltteli ja kirveli. Pari päivää kattelin ja menin sitten teekoohon. No hoitsu sano heti, ettei mitään ihmeellistä, kuulostaa virtsatieinfektiolta ja selexid kuuri. Söin sen ja ei mitään. Sitten ajattelin josko oisin saanut bakteerivaginoosin ja siihen sitten käsikaupparohdosta apteekista. On syöty maitohappobakteeria ja survottu toosaan myös. Ei apua. No aattelin sitten josko hiivatulehdus ois iskeny. Vaikkei kyllä ole yhtään mitään vuotoa. On vaan tota polttelevaa ärsytys tunnetta.

Luin tuolta suomi24 vaihdevuosi palstaa ja joo kuulostaa esimenopaussilta.

Joten kävin hakee apteekista estrogeenivoidetta alapäätä hoitamaan ja kostuttamaan. Tänään ekaa kertaa laitan.

Mutta siis kukkuluuruu. Oon mielestäni liian nuori tälläseen. Eikä kukaan lääkäreistä pahemmin mainostanut, että sterilisaatiosta muutama vuosi niin ei mikään enää suju ja pimppa ei kostu.

Ongelmallista kun estrogeenia ei saa tarpeeksi niistä korvaushoidoista, mitään haittaa ei olisi, mutta ei haluta määrätä. Muistan kun luin yhden gynekologin kirjoituksen...moitti systeémiä. Sitten joudutaan lääkitsemään muilla lääkkeillä vaihdevuosioireita vaikka estrogeeni auttais kaikkeen.

Ei kai niitä hormonikorvaushoitoja sentään voi aloittaa ennenkuin kuukautiset loppuu?
Eikö ensin pitäisi olla menkat kokonaan loppuneet?
Korjatkaa jos olen väärässä

Minulla alkoi luonnostaan vaihdevuosioireilu nelikymppisenä. Oli vuotohäiriöitä ja kestovitutus päällä. Gyne huomasi 42 vuotiaana limakalvojeni kuivuuden ja aloin käyttämään Vagifemiä. Siihen olen ollut tyytyväinen. Hormonikierukka auttoi vuotohäiriöihin. Lopullisesti rysähti 44-45 vuotiaana, kun tuli hikikohtauksia ja unihäiriöitä. 45 vuotiaana otettiin verikoe, ja siitä selvisi, että vaihdevuodet ovat jo ohi. Aika pian sen jälkeen hikikohtaukset loppuivat ja unikin on parantunut. Kuukautisia ei ole kuulunut nyt moneen kuukauteen. Edelleen olen pahantuulinen jatkuvasti.

Otata verikoe, niin tiedät missä mennään. Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi aiheuttaa kyseisiä oireita. Mä kuvittelin vaihdevuosien alkavan, mutta ehei... se oli kilpparivika!

saako kysyä poltatteko tupakkaa te joilla oli aika nuorena jo alkanut vaihdevuodet?
Halusin vain kertoa ettei se sterilisaatio ole minulla ainakaan vaikuttanut, klipsit laitettu vähän alle nelikymppisenä ja olen nyt 50 tasan ja kuukautiset tulee ihan säännöllisesti.

saako kysyä poltatteko tupakkaa te joilla oli aika nuorena jo alkanut vaihdevuodet?
Halusin vain kertoa ettei se sterilisaatio ole minulla ainakaan vaikuttanut, klipsit laitettu vähän alle nelikymppisenä ja olen nyt 50 tasan ja kuukautiset tulee ihan säännöllisesti.

En ole ikinä polttanut, enkä käytä alkoholiakaan kuin pari olutta vuodessa. Liikkunut olen koko ikäni ja terve kaikin puolin. Siskoni lähentelee viittäkymppiä, eikä ole vielä vaihdevuosioireita. Minulla alkoi oireilu siis nelikymppisenä.

se on näköjään sitten vaan kovin yksilöllistä. Meneekö samalla lailla kuin omalla äidillä?
Minuakin kiinnostaa se että ei kai voi hormonikorvausta aloittaa niin kauan kuin on vielä kuukautiset, vai voiko ?

se on näköjään sitten vaan kovin yksilöllistä. Meneekö samalla lailla kuin omalla äidillä?
Minuakin kiinnostaa se että ei kai voi hormonikorvausta aloittaa niin kauan kuin on vielä kuukautiset, vai voiko ?

Kuukautiset ei ole este hormonikorvaushoidolle.

Yleensä äidistä voi katsoa suuntaa, mutta minun tapauksessani äidillä ja siskolla alkoi vaihtarit paljon myöhemmin.

no jos sen hormonikorvaushoidon aloittaa jo kun on vielä joka kuukausi säännölliset kuukautiset, mikä on sen tehtävä, taikka miten se vaikuttaa kuukautiskiertoon, loppuuko se vai menee sekaisin vai pysyykö ennallaan? En ainakaaan halua että koko ajan vuodan tai tiputtelen, kestän mieluummin nämä oireetkin kunhan ne on vaan säännöllisesti kerran kuukaudessa ne vuodot. Ikää 49 vuotta. Säännöllinen kierto.

no jos sen hormonikorvaushoidon aloittaa jo kun on vielä joka kuukausi säännölliset kuukautiset, mikä on sen tehtävä, taikka miten se vaikuttaa kuukautiskiertoon, loppuuko se vai menee sekaisin vai pysyykö ennallaan? En ainakaaan halua että koko ajan vuodan tai tiputtelen, kestän mieluummin nämä oireetkin kunhan ne on vaan säännöllisesti kerran kuukaudessa ne vuodot. Ikää 49 vuotta. Säännöllinen kierto.

Hormonikorvaushoidon tarkoitus on lievittää elämää hankaloittavia oireita, joita ovat esim. univaikeudet, kuumat aallot, hikikohtaukset, mielialavaihtelut, haluttomuus yms. Kuukautiskiertoon se ei vaikuta. Jos on ylimääräisiä vuotoja, niin ne saadaan yleensä kuriin hormonikierukalla.

Jos oireet ovat niin lieviä, että niiden kanssa pystyy elämään ilman, että elämänlaatu kärsii liiaksi, niin silloin ei tietenkään kannata käyttää mitään hormonikorvaushoitoa.

Kyllä, on mahdollista. Ja siltä noi oireet kuulostaakin. Tosin esim. masennus tai kilpirauhasen häiriöt aiheuttaa pitkälti samankaltaisia oireita. Mutta vaikka olisi menopaussia niin et ole yksin.

Kannattaa käväistä gynellä niin saa helpostusta vaivoihin. Ensin tutkitaan toki hormonitasot ennen kuin lääkitystä aloitetaan.

No niin. Oli pakkotulla kertomaan, että kuvaamani oudot oireet, johtuivat todellakin kuivista limakalvoista joiden syynä oli estrogeeni vajaus.

Eli se tunne kun tuntee kusevansa lasin sirpaleita, johtuikin limakalvojen ohentumisesta. Lääkäri määräsi paikallisesti estrogeenia ja eron huomasi jo saman päivän aikana. Kun olin käyttänyt 3 päivää vagifemia, niin paikat oli jo ihan normaalit. Nyt olen käyttänyt reilu pari viikkoa joka päivä ja alapää tuntuu kuin nuoren likan pimpsalta. Seksihommat luistaa ihan eri meiningillä. Ilmeisesti hormonituotanto on ollut hiipumaan päin jo pidempään, koska nyt eron tosiaan huomaa.

Ihme juttuja hormoni vajaus aiheuttaa. Äidin kanssa juttelin niin, sano että hänellä alko samoin oirein 38 v. Itse olen kohta 37v. Ei se omena kauas puusta putoa.

Yhteistyössä