vahinko raskaus ja kamala kuoleman pelko!! neljäs sektio vai abortti?

  • Viestiketjun aloittaja itketttää
  • Ensimmäinen viesti
itketttää
Mun mokahan tää oli. Aloin poistamaan nuvaringiä ja sitä ei löytynytkään:/ Se sit löytyi yöpöydän takaa lattialta. Järkytyksestä selvittyä mieskin sanoi haluavansa vielä yhden lapsen.

Nyt on viikkoja 6+1 ja eilen vielä päätin että vauva saa tulla. Tänään sitten oon varma että maanantaina meen neuvolaan puhumaan abortista. Mitä hittoa mä teen??

Mua pelottaa että kuolen tähän raskauteen:( Istukka irtoaa tai kohtu ei kestä. Tai kuolen sektion jälkeen veren vuotoon koska se ois jo neljäs sektio. Lapset jää ilman äitiä.

Lääkäri sanoi viimeisimmässä sektiossa että ainakin kaksi vuotta pitää odottaa ennen uutta raskautta. TOinen lääkäri sanoi ettei suosittele raskautta enää muttei sitä kielläkään mutta seurataan tarkemmin raskauden aikana. Kohtu oli ohut jo toisen sektion jälkeen. Istminen osa läpikuultava lukee papereissa.

MItä mä teen?
 
Vaikeassa tilanteessa olet :hug:
Sen verran kuitenkin jälkiviisastelen että oisko kannattanu steriloida ittensä kolmannen raskauden jälkeen jos kerran tilanne on se, että seuraava raskaus on jo riski? Mä ainakin olisin ehdottomasti tehnyt niin.
 
Niin sen unohdin kirjottaa että tosiaan mäkin menisin tutkituttamaan itteni ja keskustelisin gynekologin kanssa siitä mitkä on riskit ja jos riskit on liian suuret niin ehkä abortti on paras vaihtoehto, jos riski on vaan pieni niin itse en tekis aborttia. Ja sitte sen jälkeen, synnytit lapsen tai abortoit sen, nii ehdottomasti sterilisaatiojonoon jos kerran raskaaksi tuleminen on riskialtista.
 
jini
Keskustelut jonkun ammattitaitoisen lääkärin kanssa, ja anteeks vaan mut tässä tapauksessa en kääntyisi neuvolanlääkäriin vaan kunnon synnytyslääkäriin. Ite varmaankin päätyisin aborttiin jos riskit olisi lääkärin mukaan suuret. Turha moralisoida itseään jos päädyt keskeytykseen, ajattelet itsesi lisäksi myös perhettäsi.
 
Mene puhumaan lääkärin kanssa. Kysy riskeistä, todennäköisyyksistä, miten raskaus suunnitelmien mukaan menemään. Mitä mieltä lääkärit ovat. Miten seuranta?

Uskallan väittää että kohtuni on vielä riskialttiimmassa tilassa kuin sinun. Kolme sektiota takana, toisessa raskaudessa kohdunrepeämä ja kolmannessa raskaudessa sektioon mentäessä kohtu oli läpikuultavan ohut ja siellä oli sormenmentävä reikä.

Nyt neljäst tulossa ja viikkoja 30. Tottakai tämä on riskiraskaus. Ja tiedettiin mihin lähdetään sekä ollaan kokoajan varauduttu siihen että minä muutan sairaalaan ja mies vastaa arjesta yksinään. Käytännössä kyllä tekee sen jo nyt koska minä vain lepäin, kohdun lisäksi ongelmana verenpaineet.

Olen äippäpolin seurannassa. Tällähetkellä käyn siellä kahdenviikon välein. Ja lupa soitella milloin vain. Supistella ei saa. Kohdun pitäisi kyllä kestää kunhan ei synnytysupistuksia tule. Kohdun kuntoa seurataan.
Meillä edellinen vauva syntyi rv 36+ hyvävointisena ja sain hänet heti vierihoitoon.

Joten nytkin suunnitelmissa että lapsivesipunktio missä katsotaan vauvan keuhkojen kypsyys ja jos kaikki kunnossa vauva syntyy viimeistään rv 36+ toki tarvittaessa aikaisemminkin ja tilannetta seurataan kokoajan tarkasti.

Vaikka tämä oli täysin minun ja mieheni päätös oli meiltä raskauteen lääkärin lupa ja seurannassa olen.

Mie en jotenkin osaa pelätä, tai uskalla alkaa pelkäämään sitä pahinta vaihtoehtoa. Vaan luotan äippäpoliin ja lääkäreihin sekä siihen että tunnistan oman kroppana, jos siis alkaa yhtään tuntua siltä että nyt kroppa pettää niin menen mielummin kymmenen turhaa käyntiä äippäpolille. Jos se 11. on sitten aiheellinen käynti.

Viikkoja tosiaan nyt 30, levossa olen ollut ja kaikki on mennyt tähän asti suht hyvin. Vauva voi hyvin ja lääkäritkin suhtautuvat ihan positiivisesti.

Tsemppiä sinulle hurjasti päätökseen. Vaatiihan se kovasti mietintää ja isoja päätöksiä. Varsinkin jos vahingosta kyse. Ei ennätä niin hyvin ja rauhassa miettiä. Mutta juttele lääkärin kanssa.
Teiltä ei kuitenkaan ole raskautta kielletty.
 
"a.p"
Kiitos teille kommentoijille.
Kaivoin kaappeja a löysin viimeisimmän sektion epikriisin siellä ei ole mitään mainintaa kohdun paksuudesta.

Vaan että sektiossa todettu fasciassa keskellä keskiviivan alhaalla reikä. Fascia reiän vuoksi poikkeuksellisesti suljett kaikki kerrokset peritoneum, lihaskerros ja fascia. Mitä tämä tarkoittaa?
 

Yhteistyössä