Vahditteko lastenne syömisiä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Välillä tuntuu rasittavalta vahtia, kuka on jo juonut tällä viikolla cokista tai syönyt karkkia, tai voidaanko me nyt ostaa jättistuutit tai ollenkaan jätskiä, jne. Pidän mielessäni "kirjaa" lasten syömisistä, että tulee tarpeeksi terveellistä ja vain vähän epäterveellistä. Esim vain yksi kupillinen muroja tai maustettua jugurttia päivässä, tuota sokeria siis vahdin eniten, rasvaa saavat kyllä riittävästi.

Liikunnasta myös pidetään huoli, ainakin kaksi tuntia reipasta leikkiä tai urheilua, sitten saavat loppupäivän tehdä mitä haluavat. Ovatpahan hoikkina ja hyväkuntoisina pysyneet, mutta joskus tekis mieli laistaa tästä!
 
En mä mitään kirjaa pidä, enkä laske montako annosta viikossa saavat vaikkapa sokeroitua jogurttia, mutta ihan maalaisjärkeä käytän näissä asioissa.

Liikuntaa nuo saavat ihan automaattisesti, tänään esim. kuopus 3 v käveli päiväkotiin ja takaisin, ulkoili siellä pk:ssa, illalla käveli kauppaan ja takaisin, pelasi palloa takapihassa ja tanssi/jumppasi Fröbelin palikoiden tahtiin.
 
vieras
No en vahdi, kun meillä syödään ihan normaalisti... Oletko itse ylipainoinen tai laihduttaja tai anorektikko? Liikuntaakin meillä on kuin itsestään niin ei senkään suhteen tarvii tarkkana olla...
 
Tellu
No en tosiaan noin tarkkaan. En osta kaappiin kiusaksi semmosta mitä ei reilusti saa syödä. Jakun harrastukseton aloitettu, niistä pidetään kiinni ja normaalia ulkoleikkiä lisäksi.
 
vieras
En hirveästi vahdi -ainakaan ap:hen verrattuna. Lapset ovat liikkuvaisia, normaalipainoisia, joten saavat juoda päivittäin mehua ja kesäaikaan jätskiäkin vaikka joka päivä. Samoin voivat syödä jugurttiakin pari purkkia päivässä (tietenkään se ei ole joka päiväistä, johan siihen kyllästyisi...). Liika vahtiminenkaan ei mielestäni ole hyvästä.
 
ap vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en vahdi, kun meillä syödään ihan normaalisti... Oletko itse ylipainoinen tai laihduttaja tai anorektikko? Liikuntaakin meillä on kuin itsestään niin ei senkään suhteen tarvii tarkkana olla...
En, ja meilläkin syödään mielestäni ihan normaalisti, mutta sokeria yritän välttää (yks tulee hurjan levottomaksi eikä se muillekaan terveellistä ole joka päivä isoja määriä)!

Liikuntaa meil ei tule automaattisesti, koulumatka =300 m, harrastuksiin on kuskattava autolla =22 km.

Enkä siis pidä kirjaa, vaan "kirjaa" eli painan mieleeni kenen limskat ja karkit on tältä viikolta nyt syöty!
 
vieras
En vahdi, mulla on laihat luikku lapset :) toki että ruoka ensin sitte jätski mut sitä syödään vaik joka päivä kesällä. karkkipäivä kerran viikossa jolloin saa limua, mut kyläilyssä tms. joustoa.
Ei lapsia voi/saa vahtia hirveesti siitä kehii syömishäiriö sellasesta epänormaalista vahtaamisesta.
 
vieras
Meillä on selkeänä se, ettei lapset syö muuta kuin mitä kotona tarjotaan ja hoidossa. Mistä ne karkkeja ja sokeria saisivat kun meillä ei juuri sellaisia ole? Puuroa syödään aamuisin, ei sokerilla. Ruoat teen itse mahdollisimman pitkälle. Meillä ei ole cokiksia tai mitään sokerimehuja, emme möskään aikuiset juo. En säilö muroja, karkkeja, suklaita, vanukkaita, jätskejä, jne. Ja jos jotakin herkkua on, sitä ei saa ilman lupaa syödä. Jos mehua halutaan, voi puristaa appelsiineista ja latrata vedellä. Tai tehdä hedelmäjuomia sekoittimessa. Joskus saan mummon itse tekemiä mehuja joissa kyllä apljon sokeria, mutta vedellä jatketaan. Omia rahoja ei saa karkkeihin käyttää, paitsi erityistilanteissa. Meidän vanhempien yli ei kävele kukaan ravintoasioissa! Herkkuina meillä on itse leivotut jutut, mutta itse asiassa itsetehdyt jugurttipohjaiset smoothiet on suurinta herkkua.
 
sohvi
En. Normaalia ruokaa saa ja herkutella myös. Liikkumista tulee luonnostaankin paljon, kun ei kävellään ja pyöräillään eikä omisteta autoa.
Kuulostaa aika painostavalta ap:n vahtiminen. Lapsetkin jo tuollaisen kyttäämisen huomaavat eikä se ole tervettä.
 
Keittiönoita
En pidä kirjaa. Lapseni ovat aina saaneet syödä kaikkea, mitä kotoa löytyy. Poikkeuksena se, jos on tulossa vieraita ja olen ostanut vieraita varten jotain herkkuja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En pidä kirjaa. Lapseni ovat aina saaneet syödä kaikkea, mitä kotoa löytyy. Poikkeuksena se, jos on tulossa vieraita ja olen ostanut vieraita varten jotain herkkuja.
Sama taalla. Meilla ei nyt muutenkaan osteta limpsaa, karkkeja seka sipseja kovinkaan usein. Mutta meilla lapset ovat valtavan kovia syomaan. Soisivat kaiken mika kaapista irtoaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En pidä kirjaa. Lapseni ovat aina saaneet syödä kaikkea, mitä kotoa löytyy. Poikkeuksena se, jos on tulossa vieraita ja olen ostanut vieraita varten jotain herkkuja.
Meillä ei ihan sen takia saa, että täytyy jaksaa odottaa ruokaan saakka. Välipalan järkkään koulun jälkeen ja sen avulla pysyy nälkä kurissa. Mitään tarvetta ylimääräisiin naposteluihin ei ole.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En pidä kirjaa. Lapseni ovat aina saaneet syödä kaikkea, mitä kotoa löytyy. Poikkeuksena se, jos on tulossa vieraita ja olen ostanut vieraita varten jotain herkkuja.
Viitaten tuohon kuvaasi keittiöstäsi HahHah :D
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No en vahdi, kun meillä syödään ihan normaalisti... Oletko itse ylipainoinen tai laihduttaja tai anorektikko? Liikuntaakin meillä on kuin itsestään niin ei senkään suhteen tarvii tarkkana olla...
En, ja meilläkin syödään mielestäni ihan normaalisti, mutta sokeria yritän välttää (yks tulee hurjan levottomaksi eikä se muillekaan terveellistä ole joka päivä isoja määriä)!

Liikuntaa meil ei tule automaattisesti, koulumatka =300 m, harrastuksiin on kuskattava autolla =22 km.

Enkä siis pidä kirjaa, vaan "kirjaa" eli painan mieleeni kenen limskat ja karkit on tältä viikolta nyt syöty!
Kannattaisi kokeilla karkkipäivää, söisivät ja joisivat silloin. Ei tarvitsisi Sinun stressaa. Meillä toimii, ei tod. tarvii vahdata.
 

Yhteistyössä