Vahditteko lapsianne kyläillessä? Ärsyttää kun tutun lapsi laittaa paikat remonttiin kun käyvät meillä >:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvv

Vieras
Pidin lastenkutsut lauantaina ja kutsuttiin neljä äitiystävää lastensa kanssa leikkimään + herkuttelemaan. Niin ongelmana on tämä yksi äiti, joka ei ollenkaan välitä katsoa poikansa perään. Poika riehui, heitteli leluja minne sattuu ja sotki lasten huoneen aivan totaalisesti. Äiti ei persettään nostanut sohvalta, välillä vaan huuteli "Xxx älä viiti sotkea, rauhoitu nyt". Poika on aivan hyperaktiivinen eikä hetkeksikään rauhoitu, veti keksejä yms aivan älyttömästi. Minäkin jo sille sanoin, että riitttää jo, mutta poika vain virnuili ja otti lisää. Äitinsä vain huokaili...

Huomaan kyllä, että äiti on aivan väsynyt pojan kanssa. Mutta silti, ei yhtään katsota perään vaan annetaan laittaa toisten koti ihan sekaisin. Itsekään en sen perässä voinut kulkea kun itsellä kuitenkin kolme omaakin lasta, joista yksi on vauva. Ja muutenkin laittelin pöytää ja juttelin äitienkin kanssa.

Sunnuntaina kun siivottiin lasten huone niin lopputulema oli, että yksi leikkilaatikko oli rikki (päällä ilmeisesti hypitty) ja kaksi lelua oli rikki. En tietysti voi varmaksi sanoa, että tämä poika ne rikkoi, mutta muut eivät ole tuollaisia riehujia. Ärsyttää. Eikä noita voi jättää kutsumattakaan, koska me viisi äitiystävää tavataan aina yhdessä. Kaikki siis kutsuvat toisensa. Olisi todella outoa jos yksi jätettäisiin kutsumatta. Muutkin äidit yrittivät käskeä poikaa, muttei hän usko yhtään mitään. Virnuilee vain ja juoksee karkuun ja sotkemaan uutta paikkaa. Äitinsäkin huomaa, että yritetään komentaa ja itsekin vähän välillä komentaa, mutta lapsi ei usko mitään.

Pitkä sepostus... Mua vaan hirvitää kun kohta on tulossa meidän kakkosen synttärit ja nämä ihmisetkin "pitäisi" kutsua. Mulla ei ole mitään mahdollisuuksia juosta pojan perässä estämässä tuhoja :( Enkä vain ilkeä sanoa äidille, että ette voi tulla jos et seuraa koko ajan poikasi menoa.

siis yksi LELUlaatikko oli rikki. Ja ennen kuin joku kysyy miksen hoida lasta välillä, että äiti saa levähtää niin sanon jo, että ei onnistu. Olen kolmen lapsen yh ja ihan tarpeeksi poikki omienkin kanssa.

Pidä ne tulevat juhlat ulkona. Siinä mainio ratkaisu!! =)..murut jää ulos, ulkoleluilla saa leikkiä, lisäksi jotain kivaa yhteisleikkiä kehittelet ulos.

Entäs kun sataa. Lauantainakin oli tarkoitus olla ulkosalla, mutta oli huono ilma. Tuo poika muuten on paljon rauhallisempi ulkona. Hänen tarvii saada purkaa energiaansa valtavasti. Koko ajan tarvii aktiviteettia.

Ilkeä hän ei ole, on mukava muille lapsille. Mutta se riehuminen...

Vahdin. Meillä oli tänään juuri ystävä käymässä. Heillä on neljä poikaa ja kaikki niin villejä, että huhhuh. Asutaan rivitalossa ja he juoksee tuolla missä sattuu kauheaa kyytiä, riehuvat ja metelöivät. Leluja raahataan ulos ja yleensä jotain on rikki kun lähtevät. Mä oon aina ihan poikki kun he lähtevät. Mä sitten koko ajan komennan ja lasten äiti ei puutu asioihin yhtään. Harmittaa kun ollaan oltu hyviä ystäviä pitkään ja nyt tämä sitten tulee esteeksi, ettei kovin usein jaksa nähdä.

[QUOTE="aloittaja";23889939]Entäs kun sataa. Lauantainakin oli tarkoitus olla ulkosalla, mutta oli huono ilma. Tuo poika muuten on paljon rauhallisempi ulkona. Hänen tarvii saada purkaa energiaansa valtavasti. Koko ajan tarvii aktiviteettia.

Ilkeä hän ei ole, on mukava muille lapsille. Mutta se riehuminen...[/QUOTE]

Luin lisää tätä ketjua. Ei sun tartte itteäs väsyttää, muutenkin yh:na saat ajatella jaksamistasi. Mulla on kokemusta perhetutuista, joissa oli (nyt on rauhallinen koululaisena) vilkas ja energinen poika myöskin. He vierailivat meillä mielellään, koska meilläkin on lapsia kaveriksi ja leluja ja he pääsevät hetken helpommalla. Ihan sama juttu, meillä oli suklaakeksiä seinissä, sohvalla, kaapit tyhjennetty lattialle, jokin aina rikki, lähinnä rikki lapsensa ja meidän lapsen lelujen heittelyistä. Koska nyt sanon sen, että oma lapseni innostui riehumaan myöskin.

Sen jälkeen, kun he lähtivät, otin vuoroin miehen kanssa torkut. Oikeasti väsytti.

Että ei sinun ole pakko heitä kutsua, ei. Valmistausu kuitenkin siihen, että ystäväsi loukkaantuu sitten.

Mulla on kaksi tuollaista lasta, MUTTA vahdin heitä enkä ikinä antaisi heidän riehua niin, että menee tavaroita rikki.
Sympatiat äidille ja sinulle. Ei tule äidille olemaan helppoa, jos ei ala komentaa lasta. Lapsi on varmaankin uhmaiässä (?) ja kieltämisestä tulee kova poru, mutta se on tehtävä, vaikka hetkellisesti pääseekin helpommalla, kun leikkii, ettei näe. Välillä voi minusta antaa joidenkin juttujen mennä ohi silmien, jotta saa jutella aikuisten kanssa tms., mutta todellakin typerä rikkominen tai kiusaaminen on lopetettava. Tai sitten lähdetään kotiin.

Ja mitä mä sitten neuvoisin.. Minusta on aina paras sanoa suoraan. Eli siis kun lapsi rikkoo leluja tai riehuu liikaa, niin sitten lasta komennetaan ja kielletään niin monta kertaa, että uskoo. Vaikka sitten sinä komennat ja kiellät. Ilman mitään pehmentävää hymyä.
Ja vinkkinä, lapselle paljon tekemistä juhliin. Aikuisten huomiota se varmaan kerää tuolla. Eli siis haluaisi huomiota. Jos vaikka palkkaat naapurin tytön leikkitädiksi?

et sinä toisaalta tehnyt yhtään enempää kuin äitikään. Sinä komensit mutta et huolehtinut että totellaan. Minä kyllä komennan muidenkin mukulat, erityisesti kotona. Osaan lopettaa tarjoilut jos se on tarpeellista ja muiden mukulat tottelee. Pistän vaikka koko konkkaronkan jäähylle meillä jos tilanne sitä vaatii. Viimeksi jalkapallo kentällä ojensin tuntematonta ja omaa riiviötä. Tekivät niin kuin minä sanoin.

No meillä on tuo poika sellainen ettei oikein tiedä mille päälle sattuu. Pidän kyllä jöötä, ja jos ei auta niin pakkaan kimpsut ja kampsut ja kyläily loppuu siihen.

Ei tuo ole koskaan tainnut mitään rikkoa, mutta en myöskään kestäisi ajatusta että niin kävisi siksi että poika kävisi ylikierroksilla ja minä en saisi häntä kuriin.

Aika harvoin kyllä kyläilläänkään kenenkään luona kun koko reissu saattaa mennä sitten siihen että joutuu jatkuvasti ohjata ja tarkentaa rajoja. Tosin ikääkin epelillä on vasta 2v9kk, mutta silti..

Tietysti vahdin omiani.
Meillä kävi kans kaveri kylässä, olivat yötäkin, ja oli kyllä hermot riekaleina sen vierailun jälkeen, puhumattakaan vierailun aikana. Äiti istui Facebookissa ja kävi ulkona tupakalla, lapsi kiskoi kaikki kirjat hyllystä ja rikkoi meidän lasten leluja eikä äiti noteerannut mitenkään. Tuumaili vain, että on kauhean raskasta, kun aina muissa kyläpaikoissa joutuu koko ajan juoksemaan lapsen perässä ettei riko ja sotke kaikkea. Epäselväksi jäi, miksi meillä ei tarvitsisi lasta vahtia... Lopulta kannoin toisesta lastenhuoneesta herkimmin rikkoutuvat lelut toiseen ja lukitsin oven. Sen oven takana lapsi sitten huusi ja äiti harmitteli, kun ei lapsensa pääse "leikkimään" sinne. Katsoin parhaimmaksi olla sanomatta mitään, että edes välit säilyisivät, enkä ole toiste kutsunut kylään.

[QUOTE="mie";23890029]et sinä toisaalta tehnyt yhtään enempää kuin äitikään. Sinä komensit mutta et huolehtinut että totellaan. Minä kyllä komennan muidenkin mukulat, erityisesti kotona. Osaan lopettaa tarjoilut jos se on tarpeellista ja muiden mukulat tottelee. Pistän vaikka koko konkkaronkan jäähylle meillä jos tilanne sitä vaatii. Viimeksi jalkapallo kentällä ojensin tuntematonta ja omaa riiviötä. Tekivät niin kuin minä sanoin.[/QUOTE]

Peesi. Paitsi että tietenkin vanhemmilla vastuu, mutta jos eivät kykene, muut voivat ottaa vastuuta myös.
Pelkkä "älä nyt riehu, et kai enää ota lisää keksejä, älä riko, lopeta tuo riehuminen, nyt oikeasti ei saa enää reihua..." ei auta mitään. Mitä lapsi tästä oppii? Että kielto ei tarkoita, että oikeasti pitäisi lopettaa.

Olisko jotain tekemista mita keksisitte lapsille joka pitaisi heita pikkaisen enemman paikallaan? Joku janna uusi DVD?

Laitoinkin lopulta dvd:n pyörimään ja jaksoivat katsoa sitä jonkun aikaa. Kovin kauan tämä poika ei kuitenkaan keskittynyt ohjelmaankaan. Ehkä jonkun 15 minuuttia. Eikä tietysti muutenkaan viitsisi kutsua ystäviä kylään ja pyörittää ohjelmia lapsille. Mutta pahimpaan hullun myllyyn ne ovat tietysti ok.

no en kyllä toisten lapsia alkais jäähyttämään. iästä riippuen vois koittaa ohjata ne tekemiset toisaalle. vaikkapa niin että jos ei tämä leikki onnistuu vaan menee heittelyksi niin sitten ne lelut kerätään pois (ja yhdessä kerätään) ja sitten voitte leikkiä tämmöstä tai tämmöstä(eli vaikka lukea kirjaa jos ei mitään rauhallista leikkiä tuu mieleen) hetken päästä saattaapi leikki leluilla onnistua paremmin. kahvipöydästä jos rohmutaan niin ottaisin tarjottavat vaan pois. tietysti kannataa jatkossa miettiä että ei sitä sokeria olis ihan joka tapaamisilla tarjolla, ainakin jos sää on niin huono ettei pääse ulos kun se sokeri harvemmin niitä lapsia ainakaan rauhottaa.

[QUOTE="vieras";23890027]Mulla on kaksi tuollaista lasta, MUTTA vahdin heitä enkä ikinä antaisi heidän riehua niin, että menee tavaroita rikki.
Sympatiat äidille ja sinulle. Ei tule äidille olemaan helppoa, jos ei ala komentaa lasta. Lapsi on varmaankin uhmaiässä (?) ja kieltämisestä tulee kova poru, mutta se on tehtävä, vaikka hetkellisesti pääseekin helpommalla, kun leikkii, ettei näe. Välillä voi minusta antaa joidenkin juttujen mennä ohi silmien, jotta saa jutella aikuisten kanssa tms., mutta todellakin typerä rikkominen tai kiusaaminen on lopetettava. Tai sitten lähdetään kotiin.

Ja mitä mä sitten neuvoisin.. Minusta on aina paras sanoa suoraan. Eli siis kun lapsi rikkoo leluja tai riehuu liikaa, niin sitten lasta komennetaan ja kielletään niin monta kertaa, että uskoo. Vaikka sitten sinä komennat ja kiellät. Ilman mitään pehmentävää hymyä.
Ja vinkkinä, lapselle paljon tekemistä juhliin. Aikuisten huomiota se varmaan kerää tuolla. Eli siis haluaisi huomiota. Jos vaikka palkkaat naapurin tytön leikkitädiksi?[/QUOTE]

Komensin sitä poikaa ainakin sen seitsemän kertaa eilen. En vaan kehdannut enää. Tulee sellainen epävarmuus, että komennanko nyt liikaa, en kai ole ottanut sitä silmätikuksi tms. Ja kun äiti ei vaan tee mitään. Jotain tekemistähän noille pitää alkaa keksiä.

Meillä vilkas 2vuotias poika ja todellakin kyläilyreissut kuluu hänen perässä juostessa. Yhtään ei voi jättää vahtimatta kun keksii mitä ihmeellisimpiä juttuja tehdäkseen.Hauskaa on myös kaataa kaikki lelulaatikot ja minä niitä sitten keräilen takaisin. Todella rasittavaa enkä ehdi jutella yhtäkään lausetta loppuun (hieman kärjistettynä mutta kuitenkin) kun poika on jo seuraavassa paikassa menossa.

Minä olen joskus ollut se osapuoli joka ihmettelee vieraiden käytöstä, kun koko talo menee remonttiin vierailun aikana vanhempien puuttumatta tilanteeseen ollenkaan ja pidän kyllä visusti huolen että minun omat eivät sitä tee. Tuli viimeksikin samoihin juhliin samanikäinen tyttö joka sai olla kuten halusi mutta oli kyllä niin rauhallinen verrattuna meidän poikaan että saattoi sen suht huoletta sinne jättääkin touhuamaan. Hieman kateellinen.....

[QUOTE="mie";23890029]et sinä toisaalta tehnyt yhtään enempää kuin äitikään. Sinä komensit mutta et huolehtinut että totellaan. Minä kyllä komennan muidenkin mukulat, erityisesti kotona. Osaan lopettaa tarjoilut jos se on tarpeellista ja muiden mukulat tottelee. Pistän vaikka koko konkkaronkan jäähylle meillä jos tilanne sitä vaatii. Viimeksi jalkapallo kentällä ojensin tuntematonta ja omaa riiviötä. Tekivät niin kuin minä sanoin.[/QUOTE]

No joo, en nyt kyllä jäähylle toisen lasta laita. Komensin sitä kyllä. Kohtuutonta toisia lapsia kohtaan, että yhden vuoksi tarjoilu loppuu ennen aikojaan. Lopulta kyllä keräsin ruoat pois tarjottavat pois pöydästä ja tämä poika yritti silloinkin hyppiä lautasille, joita pidin käsissäni :o

siis kyläänhän mennään rentoutumaan! :) mitä järkee mennä kylään kaverille jos siel joutuukin lastaan vahtimaan? :O mä en menis. :/

tosi tylyä odottaa YSTÄVÄLTÄ! että se jaksais TEILLÄ juosta lapsen perässä! :O se on sun hommaa jos luulet että se on muka edes tarpeen... lapsiparkaa vainota... ;( et ole itse kiva kaveri. :(

Yhteistyössä