vahditko rannalla muiden lapsia omiesi lisäksi? tai oletatko muiden katsovan omiesi perään?

Tänään aloin miettiä miksi uhraisin sekuntiakaan lapsilleni varatusta huomiosta muiden jälkikasvulle. Minun lapseni ei ole se joka hukkuu siksi että joku toinen tupsahtaa kumoon ja minä lähtisin perään.

Tämä oli se karkea ajatus mikä syntyi kun vasta kävelemään oppineesta viisi vuotiaaseen jotka tuli meidän luo leikkimään ja heidän valvontansa oli tasan sitä mistä lehdet huutelee joka kesä "älä tee näin!" selvästi ne kauas nurmelle juoruamaan jääneet oletti että minä yksin vahdin koko kersalauman rannalla ihan ku joku himputin leikkitäti. Että jos täällä on joku joka luottaa että ne vedessä seisovat aikuiset vahtii kaikkia niin turha luulo.
 
"sipsi"
En todellakaan olettanut kenenkään tuota omaa vahtivan, sen homman hoidin itse. Vähän samanlaisia kokemuksia oli aikanaan kuin ap:lla. Joskus saatoin huutaa, että kenen lapsia ovat, me ollaan kotiin lähdössä. Ja vaihdoimme sitten rannalla paikkaa :) Pakkohan sitä on sen verran katsoa, ettei kukaan ympärillä nyt huku sentään. Ja tätä kyllä käytettiin hyväksi aika ronskisti joskus.
 
6xäiti
Itse vahdin omani, en muitten. Omissakin on tekemistä, kun on useampi. Toki, jos joku pikkuinen kaatuu jalkoihin tai pulahtaa, nostaisin ylös, mutta en ole tuossa meidän rannalla huomannut tuollaista, ettei joku olisi vahtinut varsinkin pienempiä uimareita.
 
"vieras"
En ole äiti, mutta varmaan vahtisin sivusilmällä vieraitakin lapsia. En kuitenkaan sillä riskillä, että jos lähden vieraan lapsen perään niin omalle tapahtuu sillä välin jotain (mutta mistä sitä sitten tietää).

Raivostuttavinta olisi just tuo, että oletetaan jonkun vahtivan muidenkin lapsia! Ja miten kukaan edes uskaltaa antaa lapsensa jonkun toisen vahdittavaksi? Luottaako joku äiti muka oikeasti siihen, että kyllä tuo Pirkko tuolla vahtii koko laumaa kun minä luen tätä Me Muijat-lehteä?
 
Vahdin, ei siitä vissiin pääse.

Myös ihmetyttää miten voivat olla itse vahtimatta, ei se kauaa vie jos veden alle vajoaa.
 
"vieras"
Jokainen vahtikoon omansa. Mutta silti joillekin äideille aina on oma etu mielessä aina. Esim. tänään rannalla yksi nainen vain tuijotteli kännykkäänsä ja tokaisi lapsille että nyt
Jdetään. Sit tyttö ehkä kaksi v jäi parkumaan. Siinähän parkui. Äitinsä huudatti varmaan puoli tuntia. Mitään ei tehnyt lohdutellakseen. Käveli autolle. Sieltä töllötti kun lapsi huusi. Lopulta laittoi poijan n 5 v asialle hakemaan tyttöä. Itku jatkui. Äiti töllää. Lopulta sen oli pakko tömistellä kiukkuisena hakemaan lapsi. Ärähti että äiti ei tuo sua enää IKINÄ rannalle.
 
Ainakin tänää. Pari perhettä luotti, miksipä muuten eräät ois grillanneet selkänahkojaan rannalle päin kun lapsi opettelee yksin uimaan. Tai kuka jää about 10metrin päähän vauvasta joka konttaa rantaviivalla. Onneksi omat tykkäs siirtyä jo puistoalueelle. Olisi hirvittävää että joku hukkuisi meidän vieressä. Mä mitoitan omat rahkeeni omille lapsilleni, en sen mukaan että turvallisen valvonnan alla ois kourallinen muita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28575202:
Ainakin tänää. Pari perhettä luotti, miksipä muuten eräät ois grillanneet selkänahkojaan rannalle päin kun lapsi opettelee yksin uimaan. Tai kuka jää about 10metrin päähän vauvasta joka konttaa rantaviivalla. Onneksi omat tykkäs siirtyä jo puistoalueelle. Olisi hirvittävää että joku hukkuisi meidän vieressä. Mä mitoitan omat rahkeeni omille lapsilleni, en sen mukaan että turvallisen valvonnan alla ois kourallinen muita.
:O - no ei hemmetti! Kyllä pitää olla luja usko ja luottamus ja....karmea mielenvikainen häiriötila oikeesti tommosessa käytöksessä! Kun se on niin pienestä kiinni se suuri suru.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28575202:
Ainakin tänää. Pari perhettä luotti, miksipä muuten eräät ois grillanneet selkänahkojaan rannalle päin kun lapsi opettelee yksin uimaan. Tai kuka jää about 10metrin päähän vauvasta joka konttaa rantaviivalla. Onneksi omat tykkäs siirtyä jo puistoalueelle. Olisi hirvittävää että joku hukkuisi meidän vieressä. Mä mitoitan omat rahkeeni omille lapsilleni, en sen mukaan että turvallisen valvonnan alla ois kourallinen muita.
*ventiloi pussiin*
 
"Vieras"
[QUOTE="sarkkis";28575250]Ei sillä tosiaan ole mitään väliä jos jonkun vieraan kakara hukkuu. Tärkeintä on vahtia, että oma piltti ei laita hiekkaa jätskiinsä.[/QUOTE]

Eikä sillä tosiaan ole mitään välä jos oma kakara hukkuu. Tärkeintä, että saa nauttia auringosta, siideristä, lukea kuulumiset facebookista ja jutskata iiihanien kamujen kanssa.
 
"gemma"
Ensisijaisesti en, mutta jos huomaan jonkun olevan oikeasti HENGENvaarassa, en tietenkään vain katso vierestä kun jonkun toisen lapsi kuolee, olkoonkin vaan jonkun TOISEN lapsi. Ja en usko niin huonoon tuuriin, että oma lapsi juuri sillä samalla sekunnilla sitten hukkuisi.
 
"vieras"
Itselläni kolme lasta ja aivan riittämiin heidän kanssaan vahtimista,koska vettä eivät pelkää ja ovat kovia vedessä menemään. Totta kai jos toisen lapsi vaarassa tms.. autan tosia. Mutta rannalla ei ole omalle kohdalle sattunut ketään joka ei lapsiaan vahtisi.
 
Siis tottahan jos huomaan jonkun vieressä mulskahtavan uppeluksiin niin ylös nostan, mutta pääsääntöisesti mulla on 4 omaa mukana joista 3 uimataidottomia, ei siinä hirveästi riitä silmää muille.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28575195]Jokainen vahtikoon omansa. Mutta silti joillekin äideille aina on oma etu mielessä aina. Esim. tänään rannalla yksi nainen vain tuijotteli kännykkäänsä ja tokaisi lapsille että nyt
Jdetään. Sit tyttö ehkä kaksi v jäi parkumaan. Siinähän parkui. Äitinsä huudatti varmaan puoli tuntia. Mitään ei tehnyt lohdutellakseen. Käveli autolle. Sieltä töllötti kun lapsi huusi. Lopulta laittoi poijan n 5 v asialle hakemaan tyttöä. Itku jatkui. Äiti töllää. Lopulta sen oli pakko tömistellä kiukkuisena hakemaan lapsi. Ärähti että äiti ei tuo sua enää IKINÄ rannalle.[/QUOTE]

Mä en kyllä ymmärrä miksi lasta pitäisi lohduttaa siitä että ollaan rannalta lähdössä. Vaikka en ymmärrä sitäkään miksei vaan ottanut lasta samantien kainaloonsa ja lähtenyt, jos alkoi kiukuta.
 
"vieras"
Noissa 4 omassa uimataidottomassa riittää kyllä ihan tarpeeks vahdittavaa. En seuraa siis toisten lasten touhuja ja en todellakaan odota, että joku vahtisi omia lapsiani puolestani. Tätä vaan näkee valitettavan usein, että lapset saavat olla liian vapaasti rannalla, joka muutenkin täynnä ihmisiä.
 
Kyllä minä vahtaan toistenkin lapsia. Jos näen pienen ihmisen näennäisesti yksikseen liikkuvan, seuraan hänen toimiaan kunnes joku tuttu aikuinen tulee lapsen luo tai jos ei tule, niin otan yhteyttä tahoon, joka voi lapsen ottaa turvaan. En ikinä kestäisi syyllisyyttä, jos voisin estää onnettomuuden, mutta en sitä tekisi.
 
graan
Kyllä ite seison 2- vuotiaan vierellä koko ajan kun vedessä leikkii. Yks päiväkin horjahti naamalleen veteen, äkkiä nappasin ylös ja vähän meni jo nenään vettä..Pieni lapsi menettää melkeimpä heti suuntavaiston kun naama menee veden alle..
On kyllä vaarallista leikkiä jos jättää omansa vahtimatta, kun saa silmänsä pitää kokoajan jo omissakin..
 
[QUOTE="vieras";28575533]Itselläni kolme lasta ja aivan riittämiin heidän kanssaan vahtimista,koska vettä eivät pelkää ja ovat kovia vedessä menemään. Totta kai jos toisen lapsi vaarassa tms.. autan tosia. Mutta rannalla ei ole omalle kohdalle sattunut ketään joka ei lapsiaan vahtisi.[/QUOTE]

Sama juttu, lapsi ei oo koskaan pelänny vettä ja ollu rohkea remuaja. Piisannu vahtimista jo siinäkin. On se mulinutkin ja noussut itse aina ylös, se ei oo vaarallista jos nenään menee vähän vettä. Olen toki siinä vieressä valmiina auttamaan.
 
"vieras"
omaani vahdin ja muut vahtikoot myös omiaan,ja ihan kokemuksellani sanon.
Viimekesänä nostin 2 kertaa todella pieniä lapsia (olisikohan jotain 1v vähän päälle olleet nuo pennut) pois naama vedesta, kerran minut haukuttiin pysttyyn kuinka kehtaan toisen kakaraan koskea ja toisella kerralla ei sanottu mitään vaan vietiin muksu toisellepuolen rantaa, kai näissä molemmissa eri tapauksissa oli hukkumis harjoitteet käynnissä.
Molemmissa tapauksissa oli vain aikuiset kaukana nurmialueella kun lapsi oli veden ääressä.
 

Yhteistyössä