Vähän samanlainen aloitus olikin jo, mutta kuinkahan helposti saa sairaslomaa "pelkkien" supistusten takia?

neljäs_tulossa

Aktiivinen jäsen
22.11.2011
3 212
1
36
Kipeitä ne on, mutta en tiedä onko tehneet mitään muutoksia,viimeksi oli kohdunsuu vähän lyhentynyt. Oon työharjoittelussa ja autottomana kuljetan lasta hoitoon kävellen ja se tuntuu rasittavan aika paljon, supistukset lisääntyy. Väsymyskin on aikamoinen kun hb ei nouse yli 100 vaikka kaikki vippaskonstit on kokeiltu, mulla on sellainen imeytymisongelma. 21.1. alkais äitiysloma varhennettuna eli nyt n. 25 viikkoa. Huoh..

Ootteko saaneet saikkua "vain" supistusten vuoksi vai tarviiko painavamman syyn?

Kaveri sai vain suppareiden takii, mut tää kaveri osasi liioittelun jalon taidon.Kessu kuitenki maistui vaik raskaudesta oli niin kova huoli.

Mut juu, kyllähän sun kandee hakea lepolomaa, jos vaikka saisit vähä levähettyäkin.
Samallahan sen kohdunsuun tilanteen voi sit tarkistaa:)
Mitä rautalääkettä syöt, ja miten?Ajattelin et jso voisin auttaa, ku mulla oli samaa ongelmaa:/

mä sain viime raskaudessa mutta nyt kun yritin hakea niin lääkäri ei kirjoittanut:O teki vaan tutkimuksen ja sano että kohdunsuu yms normaali eli voin jatkaa hyvillä mielen työntekoa...ja oieeksti mulla on ollut supistuksia jotka on ollut kipeitä:( minusta outoa että lääkäri ei kirjoittanut saikkua?

[QUOTE="hmmm";25161196]mä sain viime raskaudessa mutta nyt kun yritin hakea niin lääkäri ei kirjoittanut:O teki vaan tutkimuksen ja sano että kohdunsuu yms normaali eli voin jatkaa hyvillä mielen työntekoa...ja oieeksti mulla on ollut supistuksia jotka on ollut kipeitä:( minusta outoa että lääkäri ei kirjoittanut saikkua?[/QUOTE]

Saahan supistukset ollakin kipeitä, muttei avaavia.

Sain viikolla 32 saikkua äitiysloman alkuun asti koska kohdunkaula oli pehmentynyt, sairasloman syynä oli ennenaikaiset supistukset.
Ja mitä väliä niillä supistuksilla on jos ei oo säännöllisiä eikä kohdunkaulassa oo muutoksia?

[QUOTE="huoh";25161234]Sain viikolla 32 saikkua äitiysloman alkuun asti koska kohdunkaula oli pehmentynyt, sairasloman syynä oli ennenaikaiset supistukset.
Ja mitä väliä niillä supistuksilla on jos ei oo säännöllisiä eikä kohdunkaulassa oo muutoksia?[/QUOTE]

Ööhh.. no vaikka sitä väliä, että ei pysty liikkumaan ja siten esim. hakemaan sitä lasta hoidosta? Nyt viimeisen parin viikon aikana olen ehkä n.8krt kymmenestä joutunut pyytämään jotakuta muuta hakemaan lapsen, kun käveleminen sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25161249:
Ööhh.. no vaikka sitä väliä, että ei pysty liikkumaan ja siten esim. hakemaan sitä lasta hoidosta? Nyt viimeisen parin viikon aikana olen ehkä n.8krt kymmenestä joutunut pyytämään jotakuta muuta hakemaan lapsen, kun käveleminen sattuu.

niin sitä minäkin.,että ei oo kiva kun supistelee ja joutuu käveleen ja oleen ihmisten ilmoilla pakolla...että ois kiva kun lääkäri kirjoittas saikkua--- mut eipä kirjoittanu mulle.,.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25161249:

Auttaisko tukivyö siihen et kävely helpottuis.

Sain saikkua noin viikolla 25 supistusten takia, eka kaks viikkoo ja sit äitiysloman alkuun. Ihan vaan supisteli, aika paljon, mutta ei ne oikein mitään saaneet aikaan. Enkä edes saikkua ois halunnu, mut lääkäreiden mielestä oli parempi ottaa rennosti.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25161278:
Siis supistuksiin? En kyllä oikeen usko :) Siis käveleminen on vaikeaa just supistusten vuoksi, varsinkin nyt on lunta ja tosi liukasta.

Anteeksi mun moka.Ymmärsin et käveleminen sattuu (liitoskipuja/lantionlöysyyttä)
Ja sit ku hikipääs kipuinesi kävelet ni riesaks tulee supistukset.

Olin saikulla viikot 22-35 ja sitten äitiyslomalle mutta mulla oli paikat auki monta senttiä ja pehmeät. Kyllähän supistukset kuuluu normaaliraskauteenkin kunhan eivät juuri mitään tee.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25161278:
Siis supistuksiin? En kyllä oikeen usko :) Siis käveleminen on vaikeaa just supistusten vuoksi, varsinkin nyt on lunta ja tosi liukasta.

Voi kyynel. Joillakin nyt vain supistelee enemmän, toisilla vähemmän. Deal with it..

[QUOTE="harmaa";25161300]Anteeksi mun moka.Ymmärsin et käveleminen sattuu (liitoskipuja/lantionlöysyyttä)
Ja sit ku hikipääs kipuinesi kävelet ni riesaks tulee supistukset.[/QUOTE]

Joo, noita vaivoja ei vielä (pitää koputtaa puuta!) ole. Tuntuu vaan että nyt on jotenkin enemmän kipua noissa supistuksissa, kun ei ole aiemmin ollut edes kipeitä synnytyssupistuksia, kivuttomia harjoitussupistuksia kyllä. En oikein osaa sitten sanoa, pitääkö niistä huolestua vai ei, huomenna näen ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa lääkärin :)

Olen ollut supistusten takia saikulla kahdessa aiemmassa raskaudessa. Toisessa raskaudessa nähtiin ultralla (ei siis näy "ulospäin") että kohdun sisäsuu oli lähtenyt avautumaan ja se on usein huono merkki. Sain siis myös estolääkkeet. Useampikin lääkäri on minulle sanonut, että supistukset pitää AINA ottaa vakavasti ja niitä pitää seurailla. Kukaan ei voi päältä päin sanoa, et ei ne mihinkään vaikuta. Jos jotain sattuu niin sit on myöhäistä itkeä :(

Nyt mulla menossa 3. raskaus ja 20. viikko alkoi just. Tähän asti olen säästynyt suppareilta.

Mä jäin nyt äitiyslomalle, mutta sitä ennen olin noin 2 kk yhtäsoittoa sairauslomalla juurikin supistusten vuoksi. Avaavia ne eivät olleet (tai onhan niitä siis vieläkin, mutta nyt saikku vaihtu äippälomaksi) mutta niin kipeitä, ettei työnteosta tullu mitään. Työpaikalla ei voi yhtäkkiä heittäytyä makoilemaan jne. Supistukset tulee ns. sarjoina, joten aina miettii, että onko nämä nyt niitä, jolloin lähetään synnyttään.
Kyseessä kolmas raskaus ja kahdes ekas ei ollu mitään vastaavaa.

Riippuu varmaan vähän lääkäristä. Pelkkien supistusten takia ei ehkä saa saikkua jos ne ovat lähestulkoon ainoat oireet.

Itse olin viimeisessä raskaudessa saikulla melkein puolesta välistä loppuun saakka. Ensin viikon pätkissä ja sen jälkeen kuukauden pätkissä. Töissä supisteli kipeästi ja öisin heräilin koviin kipuihin joihin särkylääkkeillä ei ollut vaikutusta. Iltaisin töistä päästyäni vihloi alavatsaa ihan järjettömän paljon. Tukivyötä käytin myös ja sen avulla pystyin vähän paremmin (ja ehkä muutaman viikon pidempään) olemaan töissä. Sairaslomalla ollessani en välillä päässyt kävelemään postilaatikolle ilman kipeitä supistuksia.. Lääkäri oli onneksi samaa mieltä kuin minä, että mieluummin on varovainen kuin ottaa riskejä. Eikä jälkikäteen harmita yhtään, että otti varovasti. :)

Mä olen saanut. Kummallakin kerralla. Ekalla kerralla kumartelu aiheuttin supistuksia -> työnteko mahdotonta. Tokalla kerralla sama juttu, mutta myös kohdunsuu rupesi aukeamaan, joten saikkuahan siitä seurasi.

Yhteistyössä