vähän lapsivettä, normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hätääntynyt

Vieras
Onko teistä kenelläkään kokemusta siitä, että lapsivettä on ollut vähän, mutta kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja syntynyt vauva on ollut terve?

Olen täällä aivan paniikissa, kun sf-mitta ei ole kasvanut useisiin viikkoihin ja nyt ollaan jo alakäyränkin alapuolella (37+5 ja sf 30). Neuvolassa epäiltiin, että lapsivettä on vähän ja sanottiin, että asia täytyy välittömästi tutkia. Sain kuitenkin ultra-ajan vasta ensi viikoksi ja nyt sitten olen surffannut netissä ja löytänyt kaikkia kamalia selityksiä sille miksi vettä on vähän ja mitä se mahdollisesti voi aiheuttaa. Panikki iskee...

Koeta olla rauhassa - on täysin mahdollista/luultavaa että vauvasi on ihan ok. Meillä oli 5 v sitten samankaltainen tilanne. Rv36 huomattiin että lapsivettä on todella niukasti, lääkäri kuvaili että pieni lätäkkö kasvojen tienoilla. En tiedä voiko tuota sanatarkasti ottaa, mutta joka tapauksessa vettä oli erittäin niukasti. Lapsi oli myös viikkoihin nähden pienikokoinen, epäiltiin että virtaukset napanuorassa ei ole aivan ok. Mut jätettiin samoin tein sairaalaan ja kerrottiin että kasvatetaan lasta tarkkailun alaisena. Ensin piti kauheasti tehdä tutkimuksia, mm. ottaa lapsivesinäyte. Tuota ei kuitenkaan otettu kun pelättiin että on liian riskialtista mennä tökkimään neulaa sinne.

Muitakaan kokeita ei tehty, vaan siinä viikko oltiin ja ihmeteltiin, kunnes sitten yhtä äkkiä lääkäri päätti että huomenna vauva leikataan ulos. Leikkaus sen takia, että lapsi oli kaiken lisäksi perätilassa ja niukan lapsivesimäärän ja perätila -yhdistelmän takia alatiesynnytystä ei voitu edes harkita.

Niimpä meille syntyi leikkauksella pienikokoinen (2kg), mutta kaikinpuolin terve lapsi. Masun ulkopuolelle päästyään hän alkoi kasvaa hurjaa tahtia ja sai ikätoverinsa koossa kiinni muutamassa kuukaudessa.

Lääkärit oli ihmeissään lapsiveden vähyydestä ja istukan vajaatoiminnasta eikä koskaan oikein mitään selitystä löytynyt. Joskus vain näin käy.

Tsemppiä ja mielenrauhaa sinulle!

Mulla kans sf-mitta ei kasvanut enää lopussa juuri ollenkaan ja maha oli todella pieni! Neuvolassa vaan sanoivat että siro vauvatulossa, mutta laittoivat kuitenkin ultraan painoarvioon. Siellä selvisi ttä lapsivettä on niukasti ja vauva pienikokoinen. Sitten seuraavalle viikolle sain aja, jotta napanuoranvirtaukset ja istukantoiminta tutkittiin. Niissä ei ollut mitään vikaa. Sitten ultrattiin joka viikko ja seurattiin tilannetta... Kun lapsi päätti syntyä niin kalvojenpuhkaisun yhteydessä paljastui että lapsivettä ei enää ollut ollenkaan ja silti syntyi terve poika! Joskin pienikokoinen, yliaikaisenakin painoi vain 2,7kg. Eli otat nyt vaan rauhallisesti, vauvallasi ei varmasti olee mitään hätää. Seurailet vaan että liikket tuntuvat normaalisti! Minun ainakin käskettiin tehdä päivittäin liikelaskentaa...

Heippa!

Kirjoitin tämän tuonne odottajien puolelle, mutta kopsin vielä tännekin... Elikkä:

Mulla on kanssa lapsivettä vähän. Sf-mitta ei ollut kasvanut viikolla 35. Sain ultran kuitenkin vasta parin viikon päähän, mihin mennessä oli mittakin jo vähän kasvanut. Ultrassa kuitenkin todettiin, että lapsivettä on vähänlaisesti ja sain kontrolliajan äitiyspolille. Siellä olin eilen, ja vettä oli edelleen vähän, mutta ei liian vähän, joten ei vielä käynnistetä synnytystä. Sitä kuitenkin seurataan ja sain ajan ensi viikolle taas. Nyt siis viikkoja 38+4.

Kyllä ne olis antanut jonkun akuuttiajan, jos olisi paniikki. Mulle sanottiin, että vesi vähenee kaikilla loppua kohti, toisilla vaan nopeammin ja silloin on syytä tarkistaa tilanne. En oo enempää asiasta ottanut selvää (ihan hyväkin varmaan, ettei tuu paniikki..), mutta käsitykseni mukaan siis ei oo mitään hätää, kunhan vauva liikkuu normaalisti. Mulla on liikkeet alkanut tuntua tosi terävinä, mikä johtuu kuulemma veden vähyydestä, kun sitä ei ole vaimentamassa liikkeitä.

Itse panikoin kyllä kanssa tätä, muun muassa sitä että jos meneekin loputkin vedet huomaamatta, jos sitä kerran on niin vähän. Mutta se on vissiin aika turha pelko, kun vesi uusiutuu kuitenkin koko ajan, eli jos kalvot menis puhki, niin vettäkin tulisi sit useampaan kertaan..

Mutta eiköhän olla panikoimatta ja lukematta kauhukertomuksia. :) Tsemppiä ja koita jaksaa sinne ensi viikon ultraan!

Punatulkku

Olisi kiva tietää miten vähän vettä teillä muilla oli? Mitattiinko sitä AFI-mitoissa? (mikä ikinä se nyt onkaan:) ) Mulla oli se AFI viime viikolla 4,3 ja tällä viikolla 7, ja olisi mielenkiintoista tietää miten vähän se on..

Moi,

Mulla oli myös loppuraskaudesta tosi vähän lapsivettä ja veden määrä oli laskusuunnassa eli muistaakseni ensin luku oli 6, seuraavalla mittauskerralla enää 4. Melko pian tämän jälkeen mut otettiin sairaalaan sisään kun kaiken lisäksi oli raskausmyrkytyskin, raskausviikot täynnä ja synnytys käynnistettiin rv 39+0. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja komea tyttö syntyi (lähes nelikiloinen), hän on nyt 11 kk. Eli vaikka vesi on vähissä, kaikki todennäköisesti menee ihan hyvin. Olen ymmärtänyt, että jos lapsivesiluku painuu pysyvästi alle 5 ja viikot alkaa muutenkin pikkuhiljaa olla täynnä, äiti otetaan sisään synnärille. Kauhukertomuksia netissä ei todellakaan kannata lukea vaan luota siihen, että olet hyvissä käsissä ja valmistaudu henkisesti positiivisessa mielessä synnytykseen.

Tsemppiä Sulle!!

Mulla oli vähän lapsivettä, koska istukka ei toiminut normaalisti. Terve tyttö syntyi rv:lla 39+3. Oli parikiloinen, mutta täysin terve. Mitään erikoista ei ollut, normaalissa vierihoidosa oli, samaten on kasvanut ihan normaalisti ja kehittynyt. Pienikokoinen tyttö on, mutta se on osin perinnöllistäkin kyllä.

Niin, ja mulla afi oli 8, viimesellä viikolla 6, eli normaalin alarajalla kuitenki koko ajan. Istukan virtauksissa ei ollut häikkää ultrassa, mutta istukan patologisessa tutkimuksessa löytyi löydöksiä, jotka viittasi krooniseen hypoksiaan, eli suomeksi hapen virtaukset oli alusta asti olleet huonot, jotka vauva kompensoi vähäisellä, kuitenkin tasaisella kasvulla.

Minulla oli raskausmyrkytyksen takia istukan vajaatoimintaa ja aikaista kalkkeutumista,sekä istukka oli alkanut lohkoutua viikoilla n. 37. Lapsiveden määrä oli niukkaa ja synnytys käynnistettiin tasan viikolla 39,terve tyttö 2310g tuli. Nyt on reilut 6kk ja pieni edelleen 6,9kg,mutta pippurinen ja kovasti ottaa muita ikäisiään kiinni kasvussa =D.

Alkuperäinen kirjoittaja punatulkku:
Olisi kiva tietää miten vähän vettä teillä muilla oli? Mitattiinko sitä AFI-mitoissa? (mikä ikinä se nyt onkaan:) ) Mulla oli se AFI viime viikolla 4,3 ja tällä viikolla 7, ja olisi mielenkiintoista tietää miten vähän se on..

Tosta afi-indeksistä vielä... Taitaa ne normaaliraja olla 8-18 tai 6-18, jos oikein muistan... Tarkentakaa, jos joku tiedätte.

Lapsivettä oli vähän ja synnytys käynnistettiin 39+5. Vauvalla oli toisen munuaisaltaan laajentuma ja siksi "vedenkierto" oli häiriintynyt.

Kaikki on varmaan vauvallasi nyt ok (mekin tiedetiin asiasta jo 2 kk ennen synnytystä) ja varmasti käynnistävät jos on tarpeen. Mutta muista olla tiukkana sairaalassa että seuraavat tiuhaan! Onnellista loppuodotusta, yritä olla hyvillä mielin. Ensi viikollahan pääset jo sitten tsekkiin ja varmasti pitävät sinusta ja vauvasta hyvää huolta!

ultra oli ja meni. afi-mitta oli 5 ja heti sanottiin, että on riittävä. vauvan kokoarvio oli n. 3 kg eli ei ole tulossa mitään isoa kaveria. istukkavirtaukset ym. oli ilmeisesti kaikki ok, koska mitään ei sanottu asiasta. nyt sitten jatketaan odotusta ja toivotaan, että synnytys jo käynistyisi. tänään siis kasassa 39+0.

No hyvä!

Mulla oli tänään taas kontrolli, ja vesi pysynyt samana suunnilleen, eli 6cm oli afi-mitta tällä kertaa. Kysyin kanssa siitä, että mikä on normaali, ja sanoivat, että 5-25 on normaalin raja.. Mut aika hurja jos olis 25(!) vielä tässä vaiheessa!! Kaippa se on koko raskauden ajan toi haarukka ja loppuvaiheessa kaikilla vähenee.. Hyvää synnytystä!

Punatulkku 40+0

Yhteistyössä