vähän ihmetteee tk toimintaa.

pähkinäinen

Jäsen
10.05.2010
949
1
16
Siis ihan älytöntä varailla kaikille omat ajat, kun kerralla sais kaikki hoidettua, eikä varmasti menis edes sitä 15min :kieh: Pidempiä aikoja ei kuulema ole antaa, eikä voi varata edes "jonkun ajan päähän" vaan jaossa on vaan tämän päivän ajat.

Meinasin, että olis tytön korvien jälkitarkastus, mun peukalon pikadiagnoosi ja olisin kysellyt missä vaiheessa voitas ajatella pojalle allergiatestiä. Hoitajan mukaan nämä kaikki vaatii kuulema oman ajan. Sanoin vielä, et voihan sen varata mun nimellä et menee sit se maksu jos se siitä on kiinni, mut ei kuulema onnistu et sit lapsetkin tulis.
Noh, jos heillä siten on antaa niitä aikoja, niin ei kait siinä sitten. Toki voidaan varata meidän porukalle 45min yhteensä, vaikka selvittäs sillä viidellätoista. :headwall:

Toimiiko tk jokapaikassa näin?

Mä olen tehnyt niin, että olen varannut asian "pääpotilaan" nimellä, esim. just korvien jälkitarkastus. Sitten olen kysynyt muitakin lapsiin liittyviä asioita ja aina on omalääkäri vastannut :) Omia asioita en kyllä sillä tavalla hoidata, mutta lapsia kyllä. Kerran muuten lääkäri itse otti puheeksi lapsen ajalla mun tulehtuneen silmän..

Lapset on hoitunut yleensä aina samalla kertaa, etenkin tuon allergiatesteistä kyselyn voi tehdä siinä sivussa, kun käy siellä vaikka itse tai pyytää puhelinaikaa. Meillä jos saa ajan omalle lääkärille, niin hän katsoo kyllä kaikki mukana olevat lapset tarvittaessa, jos siinä ei aikaa hirveästi mene, muille mennessä on sitten vähän vaikeampaa.

niin tutkimiseen menis se 15min mut mitä jos kaikki rahais koko perheen ni lääkäri kuormittus melko paljon + sen 15 min päälle tulee toinen 15min ku kirjaat kaikki tiedot potilaiden papereihin + etsit tiedot aikaisemmista köynneistä jne.

normi käytäntö ja ihan jo lääkäreidenki jaksamisen takia

ei olis pitänyt puhua tuolle ajanvaraushoitsulle mitään, lampsitaan vaan kaikki kerralla ja höpötän asiat niin vauhdilla ettei lekuri saa keskeytettyä :snotty:
jos sillä hoitsulla oli huono päivä kun alko änkkäämään et "ymmärrät varmasti ettei lääkäri voi sen takia myöhästyä, että vastaanotolle tulee yhtäaikaa monta potilasta, aikaa kun on vain rajoitetusti, se 15min jokaista kohti." joo joo, ymmärränhän minä, mut kun me ei varmasti tarvita edes sitä 15min :headwall:

kun ketään ei siis tosiaan tarvii tutkia sen tarkemmin -niinkun selitin hoitajallekin- vaan että kyselisin vaan siinä samalla..ni ei käy. ääh.

tuo käytäntö on ihan senki takia, et lääkäreille tulee hoitajilta ns ylimääräisiä potilaita (potilsita jotka ovst menneet sh:n vastaanotolle, mut tarvivat myös lääkärin konsultaatiota), sekä lanssipotilaita ja muita joille on tapahtunut tapaturma ja ei olla voitu varata aikaa etukäteen.

Ei se järjestelmä ole sen takia että haluttais kiusata potilaita, vaan ihan sen takia että 8h riittää päivän läpiviemiseen ja lääkäri pysyis edes jotenki aikataulussa. On päiviä että aamulla lääkärille on annettu 10 aikaa, mut ku päivä loppuu on "lisäpotilaita" pitkälle toistakymmentä. Ja se on lääkärille melko raskasta, ku pitäisi pysyä 5min kattamaan potilaan tilanne laaja-alaisesti.

voiko hoitaja tehdä sen korvien jälkitarkastuksen ja katsoa sitä sun sormea? se allergiatesti asia hoituis parhaiten neuvolalääkärin kautta (ja se ei oikeasti ole mikään pikku juttu et tehdäänpä lähete ja täst it)

Siskoni käyttäessä toista lastaan lekurilla korvien tarkastuksessa, kysyi että voiko katsoa myös vanhemman lapsen korvat, niin lääkäri ei siihen suostunut, koska aikaa toiselle ei oltuerikseen varattu. Joten eripäivälle sai varata sitten ajan tälle toiselle lapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja pähkinäinen:
kun ketään ei siis tosiaan tarvii tutkia sen tarkemmin -niinkun selitin hoitajallekin- vaan että kyselisin vaan siinä samalla..ni ei käy. ääh.
Varaa erilliset ajat itsellesi ja sille korvatarkista tarvitsevalle. Tuo allergiatesteistä kysely ei ole mitään varsinaista hoitoa, ei siitä tarvitse edes papereita välttämättä täytellä, joten sen voi kysyä siellä muuten käydessä. Tai sitten voi laittaa lähetteen niihin testeihin tai pyytää varaamaan ajan erikseen. Mutta sellaista alustavaa kyselyä voi hyvin tehdä muulla käynnillä. Jos siitepölyallergiasta on kyse, niin testejä ei tehdä kesällä, kun on allegeenejä liikkeellä.

hoitajille ei kuulema ole nyt aikoja saatavilla. ja neuvolalääkäri ei puutu pojan allergioihin, käskee omalle lääkärille.

tuonne tk ei läheskään aina saa aikoja samallekaan päivälle, vaikka olis mikä tilanne, vaan sitä joutuu sitten päivystykseen lähtemään. mut en ihmettele, jos parin kysymyksen takia tarvis varata oma aikansa, sit käy kysymyksen kysymässä ja lähtee pois, sen ajan ois voinut joku korvakipuinen pikkupotilas tarvita. puhelimessa kun eivät neuvo, vaikka esim tämä sormiasiakin varmasti hoituisi siinä ja sit tietäisin onko oikeesti syytä lähteä varailemaan erikseen sitävarten aikaa.

kysyitkö onko hoitajille aikoja huomiseksi? meil ainaki voi hoitajalle saada ajan seuraavalle päivälle. Ja kysyitkö et saako lääkärille/hoitajalle puhelinaikaa. Toki tuo sormiasia on sellainen, et ois hyvä nähdä. Tuo allergia-asia, ei ole päivystyksellinen (eikä kyl tuo korvakontrollikaan) joten niiden pitäisi antaa niitä varten sinulle normi lvo aika

oikeesti.. jos on vähän lääkäreitä, ni tilanne on usein juuriki tuo, että ne ajat täyttyy ns. ei päivystyksellisistä asioita ja sit ku tarvis oikeesti päivystysaikaa sitä ei ole antaa. (ku ihmiset ei aina usko ettei kaikki asiat hoidu 15min päivystysajalla) ja tosiaan lääkäreille on jätettävä aamulla väljyyttä ihan sen takia, et ku tiedetään että päivän mittaan niitä tapaturmassa loukkaantuneita tulee (esim. ommeltavia haavoja tai työtapaturmia, jotka on "pakko" katsoa). Ei voi tuupata heti aamusta listoja täyteen, ku sit lääkäri ei kerkeä tekemään työtä ja potilasturvallisuus kärsii. On myös lääkäreitä joille ei kärsi laittaa kysymättä yhtään ainutta ylimääräistä potilasta, eivätkä niitä kysyttäessäänkään ota. Hoitajat ovat monesti tosi ikävässä välikädessä, ku haluais antaa ajan ja tietää että ihminen todella sitä tarvitsisi, mut ku ei ole mistä antaa. Ei vaik kuin puhelimen päässä huudettas.
Enempi viel ärsyttää ne jotka kävelee suoraan luukulle vaatimaan aikaa ja huutavat et koko tk-raikuu.. mut minkäs teet

Yhteistyössä