Vähän hävettää, mies meni avautumaan lapsen hoitokaverin vanhemmille!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on sitten vissiin vaan niin, että toisia kiinnostaa omien murujen kielenkäyttö ja käytöstavat, toisia ei.

Kokeile joskus kasvattamista, se on ihan jees.

Jos mulla on eriävät mielipiteet kuin sinulla, niin en tietenkään kasvata lapsiani?

meillä kyllä keskustellaan asioista ja vaaditaan hyvää käytöstä, mutta annetaan myös lasten purkaa tunteitaan! aina ei tarvitse vain hymyillä nätisti, vaikka ottaa päähän, on sallittua sanoa se mitä ajattelee.

huorittelu ja turpaanveto, ei mielestäni ole verrattavia asioita.. pojilla usein kuitenkin on taisteluleikkejä keskenään.

[QUOTE="jepjep";24903998]kannattaa sitten ihan oikeasti perehtyä siihen mikä on kiusaamista ja mikä lasten keskinäistä hölmöilyä.. oma lapsenne voi myös sanoa toisille "pahasti" mielestäni aikuisten ei pidä puuttua jokaiseen epäkohtaan lasten välillä, vaan heidän on kyettävä selvittämään kinat myös keskenään.
HUOM! tässä en tarkoita nyt mitään ihan oikeata koulukiusaamista![/QUOTE]
Missä vaiheessa hölmöily muuttuu kiusaamiseksi? Kyllä tuollaisiin sananvalintoihin on syytä puuttua jo heti alkuunsa. Jos minua tulisi joku uhkailemaan töissä, että isoveli tulee vetämään sua turpaan, niin sitäkään ei hyväksyttäisi. Miksi pienten lasten pitäisi hyväksyä sellaiset puheet? Syyksi ei riitä se, että se on "vain leikkiä".

[QUOTE="jepjep";24904175]voitko sä oikeasti olla ihan 100% varma, ettei hoitaja puuttunut tilanteeseen?
ja miten hoitajan olisi mielestänne pitänyt sitten toimia tuossa tilanteessa? eikö asiasta sanominen sille uhoajalle olisi riittänyt? olisiko hoitajan pitänyt vielä iltapäivällä kertoa molempien vanhemmille tuo tilanne?

itsestä kyllä tuntuisi aika naurettavalle, jos hoitajat alkaisi joka ikisen "pahan" sanan kertomaan molemmille osapuolille.[/QUOTE]

Ihan olisi riittänyt että hoitaja olisi sanonut että "kuules Pekka, tollalailla ei saa kenellekkään sanoa". Ei olis edes tarvinnut anteeks alkaa pyydellä kunhan olis jotenkin tohon tyyliin pojalle sanonut!

Ei varmaan edes mun tyttö olis meille koko asiasta maininnut jos hoitaja olis heti asiaan puuttunut. Tyttö tietää jo oikean väärän ja osas ihmetellä miksi ei hoitaja sanonut mitään vaikka poika tollasta uhosi?!

[QUOTE="...";24904155]3v. 4v. ja 5v. on kaikki tosi eri asia tässä keskustelussa. Ja mitä tuohon loppukaneettiisi tuli, niin se on minusta tosi huolestuttava.[/QUOTE]

Kyllä minä pikkuisen varauksella suhtaudun lapsen juttuihin, oli minkäikäinen päiväkotilainen tahansa. Haluan ehdottomasti kuulla toisenkin puolen, tai puolueettoman tarkkailijan näkökulman. :) Olen kuullut lasten kertovan sukulaisille juttuja täällä kotona tapahtuneista asioista, joita olen joutunut "hieman" oikomaan, joten jos samanlaisia villejä tarinoita kerrotaan päiväkodissakin, niin ihan hyvä etteivät ihan kaikkea usko. Lapsen käsityskyky on jotenkin erilainen/vajavainen kuin aikuisen, eikä sama tapahtuma ehkä lapsen silmin näytä samalta kuin aikuisesta. Joten tämän takia tahdon kuulla jonkun toisenkin käsityksen tapahtumista.

Eli lapsesi oppivat, että toista saa uhkailla turpiin vedolla; se kun on tunteiden purkamista. Jos he saavat tehdä sitä lapsena, niin miten selität, ettei se ole aikuisten maailmassa ok? Huhhuh! Tiedänpä nyt, millaisten vanhempien lapsilta näitä käytöskukkasia tulee.

[QUOTE="jepjep";24904212]Jos mulla on eriävät mielipiteet kuin sinulla, niin en tietenkään kasvata lapsiani?

meillä kyllä keskustellaan asioista ja vaaditaan hyvää käytöstä, mutta annetaan myös lasten purkaa tunteitaan! aina ei tarvitse vain hymyillä nätisti, vaikka ottaa päähän, on sallittua sanoa se mitä ajattelee.

huorittelu ja turpaanveto, ei mielestäni ole verrattavia asioita.. pojilla usein kuitenkin on taisteluleikkejä keskenään.[/QUOTE]

[QUOTE="vieras";24904218]Missä vaiheessa hölmöily muuttuu kiusaamiseksi? Kyllä tuollaisiin sananvalintoihin on syytä puuttua jo heti alkuunsa. Jos minua tulisi joku uhkailemaan töissä, että isoveli tulee vetämään sua turpaan, niin sitäkään ei hyväksyttäisi. Miksi pienten lasten pitäisi hyväksyä sellaiset puheet? Syyksi ei riitä se, että se on "vain leikkiä".[/QUOTE]

No itse kiusattuna, en vain ymmärrä sitä, että pitää heti hysteerisenä tehdä pienestä asiasta hivittävän suuri, tiesittekö, että lapsenne saattaa joutua hyljeksityksi myös sen vuoksi, että te vanhemmat puututte joka asiaan?

kukaan ei ehkä halua olla kaveri, kun he huomaavat, että te tungette joka väliin.
Lapsen ajatusmaailma on ihan eri kuin aikuisen, typerä verrata aikuisten välisiä kahnauksia lastenvälisiin.
Toki lapsille pitää selittää asiat, että ei tunnu toisesta mukavalta ja mitä ei saisi toiselle sanoa, ettei loukkaa toista ja anteeksipyyntöäkin opeteltava, mutta enpä usko että tässä uhkailutapauksessa tuolle pojalle nyt jäi päällimäisenä mieleen se, että hän sanoi rumasti toiselle, vaan päällimäinen ajatus varmaan on, että XXX:n isä on pelottava.

Olen siis kanssasi samaa mieltä. :)
Tarkoitin vaan, että ei suoriltaan tyrmää lapsen sanomisia höpöhöpöksi, eli ottaa vakavasti.

Kyllä minä pikkuisen varauksella suhtaudun lapsen juttuihin, oli minkäikäinen päiväkotilainen tahansa. Haluan ehdottomasti kuulla toisenkin puolen, tai puolueettoman tarkkailijan näkökulman. :) Olen kuullut lasten kertovan sukulaisille juttuja täällä kotona tapahtuneista asioista, joita olen joutunut "hieman" oikomaan, joten jos samanlaisia villejä tarinoita kerrotaan päiväkodissakin, niin ihan hyvä etteivät ihan kaikkea usko. Lapsen käsityskyky on jotenkin erilainen/vajavainen kuin aikuisen, eikä sama tapahtuma ehkä lapsen silmin näytä samalta kuin aikuisesta. Joten tämän takia tahdon kuulla jonkun toisenkin käsityksen tapahtumista.

[QUOTE="...";24904240]Eli lapsesi oppivat, että toista saa uhkailla turpiin vedolla; se kun on tunteiden purkamista. Jos he saavat tehdä sitä lapsena, niin miten selität, ettei se ole aikuisten maailmassa ok? Huhhuh! Tiedänpä nyt, millaisten vanhempien lapsilta näitä käytöskukkasia tulee.[/QUOTE]

en tiedä missä maailmassa sinä elät, jos käsität tunteenpurkauksen turpaanvetämisenä niin okei.

Kuten sanottu, kielletyistä asioista keskustellaan ja selitetään miksi niin ei saa tehdä! en silti ajatellut kyllä mennä lapseni kaverille huutamaan/torumaan, mikäli heidän välilleen tulee kahnausta ja toinen sanoo toiselle esim. että isosisko tulee vetämään turpaan..

[QUOTE="a p";24904223]Ihan olisi riittänyt että hoitaja olisi sanonut että "kuules Pekka, tollalailla ei saa kenellekkään sanoa". Ei olis edes tarvinnut anteeks alkaa pyydellä kunhan olis jotenkin tohon tyyliin pojalle sanonut!

Ei varmaan edes mun tyttö olis meille koko asiasta maininnut jos hoitaja olis heti asiaan puuttunut. Tyttö tietää jo oikean väärän ja osas ihmetellä miksi ei hoitaja sanonut mitään vaikka poika tollasta uhosi?![/QUOTE]

kysy nyt ihan reilusti siltä hoitajalta.

meidän päikyssä on ainakin ollut sääntönä lasten välisissä kahnauksissa, että ensin puhutaan hoitohenkilökunnan kanssa tapahtumien kulku ja vasta sitten lasten vanhemmat voivat keskustella asiasta yhdessä.. ei todellakaan niin, että mennään oman lapsen puheiden perusteella huutamaan ja sättimään toista, koska oli se oma lapsi kuinka kiltti ja rehellinen vaan, niin voi vaikka jäädä asioita sanomatta omasta tekemisestä.

Otan vakavasti kaikki harmin aiheet, mitä lapset päiväkodista kertovat. En todellakaan tuomitse höpönhöpöksi. Kyselen ja kuuntelen. Seuraavana päivänä kysyn hoitajalta, että mitä siellä on tapahtunut. Monet epäkohdat on saatu selvitettyä ja kaikille parempi mieli. Tietenkin haluan olla lasten silmissä luotettava, että kaikesta voi kertoa ja että pidän heidän puoliaan kun eivät siihen vielä itse kykene. Mutta haluan myös olla oikeudenmukainen ja siihen tarvitsen sen toisenkin näkökulman asioista.

Jos luet tekstejäsi uudelleen, niin tulkinta ei ole mitenkään kaukaa haettu. Kuka on puhunut huutamisesta tai torumisesta? On puhuttu keskustelemisesta. Vai onko se sinusta sama asia? Minusta onkin isosti vialla se, että aikuiset eivät välitä puuttua uhkailuun ja huonoon kielenkäyttöön. Selväksi on tullut, että sinusta se sen sijaan on täysin ok ja kuuluu lapsuuteen (joskin myös opittuna tämän jälkeen aikuisuuteen). Toinen ongelma on, että aikuiset eivät vedä yhtä köyttä. Siinäkin sinä olet se heikoin lenkki.

[QUOTE="jepjep";24904270]en tiedä missä maailmassa sinä elät, jos käsität tunteenpurkauksen turpaanvetämisenä niin okei.

Kuten sanottu, kielletyistä asioista keskustellaan ja selitetään miksi niin ei saa tehdä! en silti ajatellut kyllä mennä lapseni kaverille huutamaan/torumaan, mikäli heidän välilleen tulee kahnausta ja toinen sanoo toiselle esim. että isosisko tulee vetämään turpaan..[/QUOTE]

Juu, anteeksi, ymmärsin ed. viestistäsi. :) Tuosta päiväkodin kommentista tuli vain semmoinen kuva, että kehottivat kuittaamaan hölynpölynä.
Olen ihan kaikesta kanssasi samaa mieltä. Tajusin ensteksi väärin.

Otan vakavasti kaikki harmin aiheet, mitä lapset päiväkodista kertovat. En todellakaan tuomitse höpönhöpöksi. Kyselen ja kuuntelen. Seuraavana päivänä kysyn hoitajalta, että mitä siellä on tapahtunut. Monet epäkohdat on saatu selvitettyä ja kaikille parempi mieli. Tietenkin haluan olla lasten silmissä luotettava, että kaikesta voi kertoa ja että pidän heidän puoliaan kun eivät siihen vielä itse kykene. Mutta haluan myös olla oikeudenmukainen ja siihen tarvitsen sen toisenkin näkökulman asioista.

[QUOTE="jepjep";24904252]No itse kiusattuna, en vain ymmärrä sitä, että pitää heti hysteerisenä tehdä pienestä asiasta hivittävän suuri, tiesittekö, että lapsenne saattaa joutua hyljeksityksi myös sen vuoksi, että te vanhemmat puututte joka asiaan?

kukaan ei ehkä halua olla kaveri, kun he huomaavat, että te tungette joka väliin.
Lapsen ajatusmaailma on ihan eri kuin aikuisen, typerä verrata aikuisten välisiä kahnauksia lastenvälisiin.
Toki lapsille pitää selittää asiat, että ei tunnu toisesta mukavalta ja mitä ei saisi toiselle sanoa, ettei loukkaa toista ja anteeksipyyntöäkin opeteltava, mutta enpä usko että tässä uhkailutapauksessa tuolle pojalle nyt jäi päällimäisenä mieleen se, että hän sanoi rumasti toiselle, vaan päällimäinen ajatus varmaan on, että XXX:n isä on pelottava.[/QUOTE]

Hysteriaa ja ylireagointia on vältettävä. Asiallinen huomautus on paikallaan aina tarvittaessa. Miten lapset muuten oppisivat tietämään, ettei toista saa uhkailla. Ennen pitkään ilman puuttumista se menee siihen, että kaikki uhkailevat toisiaan, ilmapiiri heikkenee ja lopulta tulee tappeluakin mukaan.

Aikusten maailmaan vertaaminen tulee minulla omista kokemuksista. Koulussa pidettiin palaveri, koska yhtä lasta (fyysisesti vammainen) kiusattiin jatkuvasti ja jätettiin ryhmän ulkopuolelle. Kiusaajan äidin kommentti oli: "Kyllä lapsen on opittava kiusaamiseen, koska työelämässäkin kiusataan." Eipä ihme jos lapsi kiusaa, kun äitikin on samanlainen.

Meidän lapset on kertoneet vaikka mitä juttuja hoidosta. En mene suoraan kenellekään toiselle vanhemmalle puhumaan, vaan olen hoitajilta kysynyt, että mitä siellä oikein on tapahtunut. Yleensä hoitajien selitys tapahtumista on poikennut melko paljon 3- ja 4-vuotiaiden selityksestä..

Esim vanhempi kertoi itkien, ettei halua mennä hoitoon kun siellä pakotetaan nukkumaan. Hoitajan versio oli, ettei ketään pakoteta, vain rauhoittua pitää sadun ajaksi ja sen jälkeen voi lähteä pois jos tahtoo. Meidän lapsi vain oli joka kerta kumminkin nukahtanut itsekseen. Toinen tarina oli pienemmältä, että yksi poika oli repinyt tukasta, kaatanut ja kynsinyt. Hoitajan versio oli, että kahakka oli kyllä tapahtunut, mutta siinä oli molemmat yhtälailla osallisia. Jos olisin tuosta mennyt sille tarhakaverin äidille/isälle sanomaan, niin kyllä olisi itseäni nolottanut kun olisin totuuden saanut tietää.

Meillä taisivat sanoakin alussa, että uskokaa puolet mitä lapset tarhasta kertoo, niin he uskovat puolet siitä, mitä lapset kotoa kertoo. :D

Näin juuri! Kyllä itse olisin kysynyt ensin pk:n tädin version tapahtuneesta ja sitten jos aiheellista, jutellut toisen lapsen vanhemmille!

Jos luet tekstejäsi uudelleen, niin tulkinta ei ole mitenkään kaukaa haettu. Kuka on puhunut huutamisesta tai torumisesta? On puhuttu keskustelemisesta. Vai onko se sinusta sama asia? Minusta onkin isosti vialla se, että aikuiset eivät välitä puuttua uhkailuun ja huonoon kielenkäyttöön. Selväksi on tullut, että sinusta se sen sijaan on täysin ok ja kuuluu lapsuuteen (joskin myös opittuna tämän jälkeen aikuisuuteen). Toinen ongelma on, että aikuiset eivät vedä yhtä köyttä. Siinäkin sinä olet se heikoin lenkki.

Missä minä nyt olen heikoin lenkki? Onko sulla nyt jokin tarve saada minut näyttämään huonolta vanhemmalta, tai tuntemaan oloni huonoksi?

ja missä välissä olen sanonut, että on täysin ookoo olla puuttumatta? kerroin vain, että joka ikistä asiaa ei vanhempien tarvitse selvitellä, vaan lasten on hyvä oppia selvittämään asioita myös itse. Oletin, ettei aapeen mies kovin ystävälliseen sävyyn ole asioista keskustellut, kun poika on saatu itkemään.
En tiedä onko se sitten ookoo sinusta, että "kiusaaja" saakin alkaa itkemään..

ja edelleen en ymmärrä, miksi vanhemmat eivät ole keskustelleet päiväkodin henkilökunnan kanssa asiata ensin?
jos asia tosiaan on vakava ja aapeen lapsi on kiusattu, niin luulisi, että ensin keskustellaan sen hoitohenkilökunnan kanssa.

Itse en ainakaan menisi selvittelemään ensin välejä lapsen kaverin vanhemmille, vaan kysyisin puolueettomalta hoitajalta tapahtumien kulun.

[QUOTE="vieras";24904343]Hysteriaa ja ylireagointia on vältettävä. Asiallinen huomautus on paikallaan aina tarvittaessa. Miten lapset muuten oppisivat tietämään, ettei toista saa uhkailla. Ennen pitkään ilman puuttumista se menee siihen, että kaikki uhkailevat toisiaan, ilmapiiri heikkenee ja lopulta tulee tappeluakin mukaan.

Aikusten maailmaan vertaaminen tulee minulla omista kokemuksista. Koulussa pidettiin palaveri, koska yhtä lasta (fyysisesti vammainen) kiusattiin jatkuvasti ja jätettiin ryhmän ulkopuolelle. Kiusaajan äidin kommentti oli: "Kyllä lapsen on opittava kiusaamiseen, koska työelämässäkin kiusataan." Eipä ihme jos lapsi kiusaa, kun äitikin on samanlainen.[/QUOTE]

ja sen asiallisen huomatuksen ja oikeasta ja väärästä keskustelun voi käydä omien lasten kanssa kotona, tai sitten päiväkodin henkilökunta käy tappelupukarien kanssa asiat lävitse. ei niin, että toisen vanhempi menee ojentamaan toisen lasta, varsinkaan niin, ettei ole kysynyt keltään muulta asioiden kulkua kuin onmalta lapseltaan!

Jos sun mielestä vanhempien kesken ei voida hoitopaikan pihalla tällaista keskustelua "turpaanvetämäsuhkailusta" käydä, niin et ilmeisesti avointa vanhempien välistä kommunikointia ylläpidä itse. Jos turpaan vetamisellä uhkailu on sinusta jotain "lasten hölmöilyä" johon ei tarvitse puuttua, kertoo se paljon kasvatustyylistäsi. Itsekin sanoit, ettet siihen puuttuisi, vaikka olisit läsnä. Tämä antaa kyllä viestin, että se on aikuisista tosi ok. Lapsi voi alkaa itkemään ihan siksi, että tulee ilmi tämän tehneen väärin. Ehkä hänen perheessään tällaisesta voi jopa saada rangaistuksen? Ei tilanteessa kenenkään ole tarvinnut olla pelottava tai huutaa.

[QUOTE="jepjep";24904397]Missä minä nyt olen heikoin lenkki? Onko sulla nyt jokin tarve saada minut näyttämään huonolta vanhemmalta, tai tuntemaan oloni huonoksi?

ja missä välissä olen sanonut, että on täysin ookoo olla puuttumatta? kerroin vain, että joka ikistä asiaa ei vanhempien tarvitse selvitellä, vaan lasten on hyvä oppia selvittämään asioita myös itse. Oletin, ettei aapeen mies kovin ystävälliseen sävyyn ole asioista keskustellut, kun poika on saatu itkemään.
En tiedä onko se sitten ookoo sinusta, että "kiusaaja" saakin alkaa itkemään..

ja edelleen en ymmärrä, miksi vanhemmat eivät ole keskustelleet päiväkodin henkilökunnan kanssa asiata ensin?
jos asia tosiaan on vakava ja aapeen lapsi on kiusattu, niin luulisi, että ensin keskustellaan sen hoitohenkilökunnan kanssa.

Itse en ainakaan menisi selvittelemään ensin välejä lapsen kaverin vanhemmille, vaan kysyisin puolueettomalta hoitajalta tapahtumien kulun.[/QUOTE]

En usko et ap:n mies siellä hoidon pihalla on alkanut uhoamaan vaan sanonut asiallisesti ja lapsesta se on tietysti pelottavaa kun "jää kiinni" ja tajuaa että asiasta tulikin sanomista. Sit itkettää varmaan kun säikähtää asiaa...

Jos sun mielestä vanhempien kesken ei voida hoitopaikan pihalla tällaista keskustelua "turpaanvetämäsuhkailusta" käydä, niin et ilmeisesti avointa vanhempien välistä kommunikointia ylläpidä itse. Jos turpaan vetamisellä uhkailu on sinusta jotain "lasten hölmöilyä" johon ei tarvitse puuttua, kertoo se paljon kasvatustyylistäsi. Itsekin sanoit, ettet siihen puuttuisi, vaikka olisit läsnä. Tämä antaa kyllä viestin, että se on aikuisista tosi ok. Lapsi voi alkaa itkemään ihan siksi, että tulee ilmi tämän tehneen väärin. Ehkä hänen perheessään tällaisesta voi jopa saada rangaistuksen? Ei tilanteessa kenenkään ole tarvinnut olla pelottava tai huutaa.

mielestäni se asia tulisi hoitaa ensin sen päiväkodin henkilökunnan kanssa! kuinka moneen kertaan se pitää tässä toistaa!

sitten kun asia on selvä ja tapauksen kulku on kokonaan selvillä, voi halutessaan keskustella sen toisen lapsen vanhempien kanssa.

Yhteistyössä