vähän erilainen ADHD?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Mulla on herännyt adhd epäily lapsen kohdalla...

oikeastaan se heräsi siitä kun isänsä sai adhd diagnoosin. Ei oltaisi mitenkään oletettu häntä diagnosoitavan adhd:ksi, mieheni on melko rauhallinen ja hyvin paljon keskittymiskykyä vaativassa työssä. Lähti kuitenkin hakemaan apua siihen, kun hänen on äärimmäisen vaikea pysyä aikatauluissa ja tuntui, että hänen kaikki voimansa meni työssä suoriutumiseen ja sitten kotiin tullessa mieheni ikäänkuin "taantui", ei enää riittänyt voimia eikä ajatusta, rupesi ajatukset ja toiminta sekoamaan täysin.. eli kotona minä olen koko ajan ohjeistamassa. lääkäri sanoi, että jotkut voivat hyvinkin suoriutua tietyllä elämänalueella erinomaisesti, mutta toisella alueella, usein juuri kotona paletti hajoaa täysin.

nyt olen jo pari vuotta ollut todella sekaisin kun mun mielestä toinen lapsemme on äärimmäisen rankka tapaus kotona, mutta taas päivähoidosta tulee jatkuvaa YLISTÄVÄÄ palautetta. en voi käsittää kun sanovat että on hoidossa kiltti, avulias, syö kaiken, tekee kaiken mitä pyydetään, sosiaalinen, ystävällinen, moni täti on sanonut minulle suoraan, että on heidän lempilapsensa. sitten keskusteluissa tuntuu etten viitsi kertoa, että samantien kun lapsi istuu autoon pk:n pihassa niin hänestä ikäänkuin "valuu ilmat pihalle".. ensin alkaa vähän joka asiasta itkeskely ja selkeästi tuntuu kuin hän olisi käyttänyt kaikki voimansa päivän aikana. mikään ei suju, mikään ei onnistu. ei jaksa pukea, ei jaksa syödä, ei jaksa missään kotona auttaa. illat menevät kiukuttelussa ja metelissä. nukahtaminen on vaikeaa ja usein vaivaavat huolet ja pelot. viikonloput ovat erityisen tuskallisia kun ei ole sitten sitä päiväkodin väsyttävyyttä. lapsi on koko valveillaolo ajan ÄÄNESSÄ. puhuu lakkaamatta tai sitten laulaa, kunhan pitää ääntä. liikkuu, vääntelehtii, ei pysty kuunnella ohjeita, kaikki puhe ja käskyt valuu kuin hanhen selästä. se äänen ja liikkeen määrä on uuvuttavaa ihan katsottunakin. enkä voi käsittää miten joku jaksaa pitämättä mitään taukoja..??? pieniä juttuja on myös esimerkiksi pukeutumisen suhteen on tarkka, inhoaa jos joku yhtään painaa tai kiristää.

on kuitenkin tosi vaikeaa lähteä asiassa eteenpäin, koska lapsi on ikäisiään edellä hyvin monissa taidoissa, ei vain liikunnallisesti ja motorisesti, vaan päiväkodista kerrotaan jatkuvasti miten on taitava piirtäjä, osaa numerot ja aakkoset, osaa pelejä, leikkii, saa ystäviä jne jne. heillä ei ole MITÄÄN epäilystä lapsen suhteen. kerran mainitsin että meillä on kotona todella vaikeaa ja minä arvioisin lapsen aivan toisin niin vastaus oli, etteivät voi uskoa ja heidän mielestään ei ole mitään syytä olla huolissaan :/

mutta tämä vaan niin muistuttaa miehen ongelmaa, eli töissä on pelkkää suitsutusta, on todella pidetty ja osaava ja pärjäävä, kotiin kun tulee niin pitää suurinpiirtein kertoa kumpi on vasen ja kumpi oikea käsi... oma jaksaminen on ihan lopussa :'(

juttele neuvolassa asiasta! tai jos on mahdollista ota suoraan yhteyttä yksityiseen erikoislääkäriin tai neurologiin. hommat sujunee paljon näpsäkämmin sitä kautta.

ADHD-nimen alle lukeutuu monenlaisia neurologisia pulmia. Kaikki ADHD-ihmiset eivät ole samalla kaavalla toimivia, päinvastoin. ADHD-ongelmista kärsivä voi tsempata ja todellakin keskittyä mieleiseen tekemiseen. Kaikki ei ole säheltämistä, mutta keskittyminen kuluttaa voimia uskomattoman paljon. Ilta kotona voi olla yhtä kaaosta ja kiukkua vaikka päiväkodissa, koulussa, töissä jne. pärjäisi kohtuullisen hyvin. Läheisille se vain on väliin todella raskasta. :hug:

Ihan usein on noin, että alkupäivästä virkeämpänä ja vieraassa ympäristössä neurologisesta häiriöstä kärsivä lapsi tsemppaa ja sitten rasitus purkaantuu.

mieheni kävi psykiatrilla. hänen ongelmiaan oli yritetty ratkoa keskustelu ja kognitiivisella terapialla tuloksetta. psykiatri totesi, etteivät kaikki oireile koulussa/töissä, ainakaan niin, että se näkyisi. osalla kaikki energia menee siihen, että pärjää sen koulu/työpäivän ja sen jälkeen kotona on aivan holtiton. tämä selitys vaan sopii niin hyvin molempiin.

en tiedä mistä lapseni olisi vain kertakaikkisen väsynyt... koitamme elää mahdollisimman tasaista elämää ja tarjota hänelle turvaa ja rakennetta elämään...

tätä tilannetta on vaan hankala lähteä ratkomaan, kun useinhan lapsi tarvitsee apua juuri koulunkäyntiin tms. meidän tilanteessa lapsi toimii erinomaisesti päiväkodissa ja esimerkiksi harrastusryhmissä ja on neuvolan testeissä selkeästi ikäisiään edellä. kotona hänestä ei saa mitään otetta ja yhdessä tekeminen on koko perheelle ihan tuskaa. toki olen ajatellut että kyse on huonosta kasvatuksesta, mutta esikoinen on täysin erilainen ja mielestäni olen suht paneutuva vanhempi...

[QUOTE="alkup.";24648872]
en tiedä mistä lapseni olisi vain kertakaikkisen väsynyt... [/QUOTE]

päiväkoti päivästä :)

tsemppaa siellä ja väsymys purkautuu kotona. Erittäin yleistä erityislapsilla.

[QUOTE="alkup.";24648872]
en tiedä mistä lapseni olisi vain kertakaikkisen väsynyt... koitamme elää mahdollisimman tasaista elämää ja tarjota hänelle turvaa ja rakennetta elämään...[/QUOTE]
No jos on adhd, niin on väsynyt ihan tavallisesta elämästä, tavallisista ärsykkeistä, keskittymisestä, muistamisesta, sosiaalisisten suhteiden kiemuroista, itsehillinnästä ym. melkein mistä vaan, jotka kaikki vievät tavallista enemmän energiaa. Olisi hyvä saada diagnoosi, jos lapsella tosiaan on adhd, että hän saisi tarvittavaa apua ja mahdollisesti lääkityksen.

joo siis vastasin tuohon kun eräs kysyi jospa lapsi voisi olla vain kertakaikkisen väsynyt, eikä kärsisi adhd:sta... etten oikein ymmärrä miten hän voisi olla PELKÄSTÄÄN väsynyt... olen pyöritellyt sitä mielessäni onko elämässä jotain muuta mikä vaikuttaisi siihen, että hänellä on näitä ongelmia, mutta kun tiedän, että hän saa tarpeeksi lepoa, emmekä esimerkiksi rasita häntä hirvittävästi harrastuksilla, eikä elämässä ole tällä hetkellä kovin suuria kriisejä, niin tuntuisi vaikealta uskoa, että ilman adhd:tä hän olisi joka päivä päikkärin jälkeen noin väsynyt... tuntuu vaan jotenkin väärältä käydä siihen puuttumaan esim lääkkeellisesti, kun hän pärjää pk:ssa ja oppii jne, kyse on lähinnä meidän jaksamisesta iltaisin/viikonloppuisin... ja toki tietysti lapsen jaksamisesta, koska kotona palaute on hänelle lähinnä negatiivista :(

[QUOTE="alkup.";24648948]joo siis vastasin tuohon kun eräs kysyi jospa lapsi voisi olla vain kertakaikkisen väsynyt, eikä kärsisi adhd:sta... etten oikein ymmärrä miten hän voisi olla PELKÄSTÄÄN väsynyt... olen pyöritellyt sitä mielessäni onko elämässä jotain muuta mikä vaikuttaisi siihen, että hänellä on näitä ongelmia, mutta kun tiedän, että hän saa tarpeeksi lepoa, emmekä esimerkiksi rasita häntä hirvittävästi harrastuksilla, eikä elämässä ole tällä hetkellä kovin suuria kriisejä, niin tuntuisi vaikealta uskoa, että ilman adhd:tä hän olisi joka päivä päikkärin jälkeen noin väsynyt... tuntuu vaan jotenkin väärältä käydä siihen puuttumaan esim lääkkeellisesti, kun hän pärjää pk:ssa ja oppii jne, kyse on lähinnä meidän jaksamisesta iltaisin/viikonloppuisin... ja toki tietysti lapsen jaksamisesta, koska kotona palaute on hänelle lähinnä negatiivista :([/QUOTE]

ööö eiköhän nyt kokeilla ennen lääkkeitä vaikkapa toimintaterapiaa :)

Ok.. ehkä mä otan yhteyttä samaan lääkäriin joka onnistui auttamaan miestäni. toimintaterapia kuulostaa hyvältä.

tavallaan kaksipiippuinen juttu kun tuntuu, että toisaalta mies on päässyt työelämässä niin pitkälle ja hyviin asemiin, kun häntä EI ole diagnosoitu eikä ole koskaan ollut mitään "leimaa". toisaalta hän on sitten aina kärsinyt burn-outista. toivottavasti osaisin auttaa omaa lasta niin, että hän ei kokisi olevansa jotenkin "huonompi" jos diagnoosi tulee. hän on kuitenkin selkeästi tosi lahjakas ja olisi hirveä harmi jos diagnoosi saisi jotenkin tuntemaan hänen olonsa huonommaksi..

[QUOTE="alkup.";24649086]Ok.. ehkä mä otan yhteyttä samaan lääkäriin joka onnistui auttamaan miestäni. toimintaterapia kuulostaa hyvältä.
[/QUOTE]

hyvä :) hirmuisesti tsemppiä!