Vähän alle 2v lapsi ja hampaiden pesu on katastrofi! Apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei auta että lapsella on toinen harja ja minulla toinen ja pestään peilin edessä tai kirjaa lukien tai saa pestä vanhemman hampaita tai lauletaan samalla tai katsotaan telkkaa tai leikitään ja jutellaan.

Lapsi suostuu itse vain vähän pureskella hammasharjaa ja heti jos haluan "tarkistaa" takahampaat ym alkaa hirveä huuto ja rääkyminen eikä se avaa suuta vaikka mitä teen. Hirveä tunnelma käydä sitten nukkumaan ja minua harmittaa kun on taas likaiset hampaat kun menee nukkumaan. Xylitolpastillit kyllä kelpaa.

Ei ole siitä kyse että lasta ei olisi totutettu hampaiden pesuun. Sitä on tehty jo ennen kuin hampaita tuli. Joka ilta.
Jonkin aikaa sitten lapsi antoi pestä jos siinä meni pari sekuntia. Nyt ei anna millään. Ei auta kehuminen eikä mikään.

Ärsyttää ihan kauheasti kun olen tälläinen luuseri enkä saa pestyä lapseni hampaita kuin kiinni pitämällä ja rääkymisen saattamana eikä silloinkaan tule puhdasta.

Mietin jo kaiken sokerin pois jättämistä ym mutta hedelmissäkin on sitä. Ja joissakin jugurteissa mistä lapsi niin pitää.

Äääääh. Auttakaa mua :(

Ota lapsi kainaloosi niin ettei pää pääse retkahtamaan, laita kämmen leuan ympäri niin että peukalo ja etusormi työntävät poskia hampaiden väliin ja käske avata suu. Hellitä toiselta puolen ja pese toinen, ja vaihda puolta. Ei se lapsi pitkään pure omaa poskeaan, samalla kerrot että hampaat on pestävä ja piste.

Ota lapsi kainaloosi niin ettei pää pääse retkahtamaan, laita kämmen leuan ympäri niin että peukalo ja etusormi työntävät poskia hampaiden väliin ja käske avata suu. Hellitä toiselta puolen ja pese toinen, ja vaihda puolta. Ei se lapsi pitkään pure omaa poskeaan, samalla kerrot että hampaat on pestävä ja piste.
Kiitos!!! Kokeilen tuota huomenna. Juuri tälläistä kaipaan. Kuulostaa raa alta mutta en todellakaan halua hammasmätää tms lapselle!
Ap

Tuo on hyvin tavallista. Osa vanhemmista pesee väkisin ja lopulta lapsi oppii. Osa luovuttaa ja näillä lapsilla on sitten suurempi riski saada reikiä.
Samantyyppistä on lääkekuurin kanssa... Todella inhottavaa, mutta jotkut asiat on vaan pakko tehdä.

Samaa mieltä, lapselle voi hieman pelotellen kertoa miksi hampaat pitää pestä. Suosittelen kuitenkin pelottelemaan vaikka hammaspeikoilla eikä lääkärillä...

Se ei välttämättä auta, sitten hampaat vasn on mahdollisimman rauhallisesti pestävä väkisin. Eikä saa antaa periksi. Yleensä väkisin pesemistä ei tarvitse tehdä montaa kertaa. Se nyt vaan on yksi niistä asioista joita lapsi ei voi päättää.

Kiitos teille, vastauksenne auttavat tosi paljon ja lohduttavat! Mulla on niin huono omatunto kun katson nyt tuota nukkuvaa pikku lasta ja mietin miten se äsken huusi ja rääkyi kun tuhma äiti pesi väkisin hampaat :(
Mutta pakko, en halua että sen hampaat menee pilalle. Se täyttää kesällä vasta kaksi.

Huomenna kokeilen poskiniksiä, luulen että sitten harjaus menee vieläkin nopeammin ja se on pikaisesti ohi!

Kiitos :)

Ap

Äitinä joutuu olemaan useinkin ikävä, kun ne asiat, joita vaan on pakko tehdä (kuten se hammaspesu) ei tunnu lapsesta aina kivalta.

Jos xylitol-pastillit kelpaa, niin auttaisiko se, että hampaiden pesun jälkeen saa vielä pastillin? Meillä 2,5-veen kanssa meinasi mennä myös yhdessä vaiheessa tahtojen taistoksi, mutta sitten saatiin vahvistettua rutiini, jossa 1) lapsi "pesee" ensin hampaat itse, 2) aikuinen tarkistaa (= pesee) 3) tarkistuksen jälkeen lapsi saa illan viimeisen xylitol-pastillin. Vieläkin välillä kokeilee, voisiko välttää tarkistusvaiheen, mutta ollaan pysytty tiukkana siitä, että hammasnamia ei tule, ennenkuin aikuinen on tarkistanut :)

meillä oli kanssa kovaa taistoa. hankittiin sähköhammasharja ja se olikin mielenkiintoinen vekotin! alkuhuuman laannuttua vieläkin monesti taistoa, mutta mikä ei olisi 2v kanssa. suosittelen, tulee puhtaampaakin!

Sitten kun on saatu pahin väkisinpesuvaihe ohi jotkut käyttävät sellaista tarrasysteemiä, vessan seinässä on vaikka viikko kerrallaan ja aina kun hampaat on kunnolla pesty saa tarran ja kun koko viikko on hyvin hoidettu niin sitten saa jotain mieleistä palkkiota. Tuota tarra systeemiä pystyy kehittämään kukin mieleisekseen.

2x saman kokeneena :D
Noin puolen vuoden taistelujakso molemmilla lapsilla noin kahden vuoden ikäisenä ja periksi ei annettu. Meillä molemmat vanhemmat osallistui tähän taistoon ja tyyli oli vapaa lasta kuitenkaan satuttamatta fyysisesti. Ehkä molemmilla lapsilla kahden vuoden elämänkokemus ja uhma sai vain kolauksen. Kaikki keinot lahjonnasta lelujen takavarikointiin käytössä, mutta parhaiten lapset tuntuivat ymmärtävän esim. tämän "jos ei pese hyvin, niin hampaat menevät rikki ja hammaspöpöt pitävät bileitä suussa, nakutellen pienillä taltoilla reikiä hampaisiin" tätä yhtäkin tarinaa yhdessä mietittiin, miten, minkälaisilla taltoilla, kuinka isoja reikiä ja yhdessä piirrettin kuvia. Vähitellen asenne muutui puolenvuoden aikana ja nyt eivät halua jättää hammaspesua väliin, ettei tulisi reikiä ja hammaspeikot pääsisi pitämään juhlia suussa.

Älä anna periksi ja kyllä kaksivuotias ymmärtää puhetta, kun jaksaa toistaa, toistaa (x100) hammaspesun tärkeyden ja selittää taas kuinka käy, jos ei pese.
Kyllä se ottaa sydämestä lapsen itku, kauhu ja pelko hampaita pestessä, mutta niin myös poraaminen ja hammaslääkäripelko alle kouluikäisellä tai aikuisella.
Älä anna periksi, kiitos :)

Omaan korvaan tuollainen väkisin peseminen kuulostaa oudolta.
Itse kokeilisin tuota pastillilla pesun jälkeen lahjomista (älä anna päivän aikana muuten pastilleja, vain aamulla ja illalla pesun jälkeen).
Ja lisäksi pelottelisin kunnolla pesemättömyyden seurauksista. Enkä puhuisi mistään pöpöistä ja hassuista pikku peikoista, vaan kuvailisin kunnolla, kuinka hampaat mätänevät suuhun ja ikenet alkavat vuotamaan verta, jos ei pese. Ehkä näyttäisin pari kuvaakin aiheesta.
Tärkeintä olisi saada lapsi tajuamaan itse hampaiden pesun merkitys.

Noin pieni lapsi ei ymmärrä syy-yhteyttä. Toki hyvä kertoa ja perustella, mutta ei voida olettaa, että 2v.lapsi selityksen jälkeeen aukaisee suun ja pitää auki tarpeeksi kauan. On luonnollista, että lapsi pistää vastaan. Kuitenkin aikuisen on kyettävä hoitamaan homma, vaikka itku tulee ja vastaanpistäisikin. Kunhan harjaus tehdään, se ettei joka hampaaseen aina ylety ei kannata stressata. Ajan myötä lapsi oppii idean ja harjaus alkaa onnistuun. Periksi ei kannata antaa.

Teen itse alle kouluikäisten tarkastuksia eikä yksikään niistä 1v. tarkastuksista onnistu ilman itkua ja/tai vastaanpistämistä.
Taas 3v.ovat jo reippaita ja ymmärtävät homman. Viimeistään tarra tms.palkinto reipastuttaa useimmankin lapsen.
5v.jo hyppäävät tuoliin automaattisesti kun tulevat huoneeseen.

Tsemppiä, kyllä se siitä alkaa luonnistua. Äläkä pode huonoa omaatuntoa itkun vuoksi,se on normaalia.

Wau. Ihan kun minä olisin kirjoittanut aloitusviestin! Täälä siis juuri samanlaista! Heti huomatessani, huomaan että olen luovuttanut ja itse pesee hampaat pureskellen ja heilutellen. Tänään siis muutos. Olen ajatellut että pakottaminen pahentaa tilannetta etten missään nimessä tekisi niin kuin pakosta välillä. Sähköharja ja ja ja.. kiitos heti helpotti ku muillaki samaa!

Minun esikoinen oli juuri samanlainen, mutta hällä onkin sitten todettu myöhemmin aistinsäätelyongelmia ja aistiyliherkkyyksiä.

No jokatapauksessa, just siinä 2-3v oli ainainen tappelu hampaanpesun kanssa. Tappeli niin rajusti vastaan, että ainoa mahdollinen asento oli laittaa lapsi selälleen ja asettua hajareisin ylle (ei tietenkään paino lapsen päällä!), niin, että kädet jäi sivuille ja oli kunnolla aloillaan. Tämän toistuttua useammin, aloin kysyä lapselta jo ennen pesua, että kummin haluaa hampaat pestävän, väkisin vai ilman. Joskus ihan pyysi että "väkisin" ja rauhallisesti antoi siten pestä.
Ajan kanssa alkoi yhä useammin antaa pestä ihan nätisti, kun annoin vaihtoehdot miten pestään.
Eikä enää aikoihin ole ollut ongelma.

Ymmärtäisikö teillä lapsi, että helpommalla pääsee kun antaisi nätisti pestä hampaat?

Yhteistyössä