vähäinen tupakointi raskauden alussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"juuli"

Vieras
Älkää nyt kivittäkö. Olen ny rv 6+0. Oon viikon ajan polttanu 1-3 tupakkaa päivässä, pari vikaa päivää vaan yhden päivässä. Onko tuosta yhdestä ihan kamalasti haittaa? Olen polttanut ykköstupakkaa. Tuon yhdenkin avulla saan pidettyä vierostusoireet kurissa.

Kannattaa toki lopettaa.

Itse tein kaikki kuin ohjekirjan mukaan. Lopetin heti tupakoinnin,söin terveellisesti,liikuin...Vauva kuitenkin oli heti syntymästä lähtien teholla ja sinne lopulta kuolikin.

JOS olisin tupakoinut, tai syönyt epäterveellisesti,olisin taatusti syyttänyt itseäni koko loppuelämän.

Haitat on suhteessa tupakointimäärään, joten ei yhdestä ole niin paljon haittaa kuin askillisesta. Mutta lopeta kuitenkin sen yhdenkin polttaminen, pitkität vain aivan turhaan vieroitusoireita. Ne täytyy vaan kestää, ei siinä muu auta. Jos taas ajattelit, että poltat sen yhden koko raskauden ajan, en suosittelisi. Helposti se määrä siitä taas nousee. Tai viimeistään lapsen synnyttyä alat taas polttamaan enemmän ja vaarannat siten imetyksen ja/tai sen terveyshyödyt.

Olin niin varma että kun plussa tulee testiin niin tupakka jää. eipä ihan jäänyt. Koitan kyllä olla polttamatta, eilen oli tarkoitus olla koko pv polttamatta, mutta illalla 11 retkahdin ja poltin puolikkaan. :/ Tuntuu että oon ihan säälittävä ku se yksi pitää polttaa..ja ihan turhaa! huoh.. :/

Kokemuksesta tiedän, ettei se tupakka plussan myötä mitenkään jää, vaan kyllä se aktiivisesti täytyy jättää. Ensimmäiset viikot oli puhdasta helvettiä, mutta olin päättänyt, että raskaana en polta. Enkä polttanut :). Nyt tästä on jo vuosi enkä edelleenkään polta. Välillä tekee mieli, mutta en anna periksi.

Seuraavan kerran kun tekee mieli tupakkaa, kuori porkkana ja mene syömään se pihalle.

Siitä yhdestä tai puolikkaasta tupakasta ei ole sulle mitään hyötyä. Haittaa kylläkin. Kun nikotiini häviää elimistöstä, vieroitusoireet alkavat aina alusta. Näin käy joka tupakointikerran jälkeen. Mutta jos lopetat, loppuu viekkaritkin nopeasti.

Kyllä on haittaa. Alussa tapahtuu vielä kaikki keskeiset kehitystapahtumat, mm tärkeimmät sisäelimet muodostuu jne joten kyllä ne myrkyt voi aiheuttaa isojakin haittoja ja näin ollen esim lisätä keskenmenon riskiä.

En kivitä sinua, mutta en myöskään voi hyväksyä että tupakoivalle äidille sanotaan ettei tupakoinnista muka ole mitään haittaa siinä ja tossa vaiheessa raskautta. Se on puppua. Se on haitallista kaikissa raskauden vaiheissa ja paras olisi MOLEMPIEN lopettaa jo yritysaikana.

Tuomittavaa. Kivitän. Nollatoleranssi se olla pitää, niin alkolle kuin tupakallekin. En vain ymmärrä, että tupakointi eli oma etu ja mielihyvä menee oman lapsen edelle!

Ite lopetin samalla hetkellä kun plussa pärähti rv 4+1. Olin jo ihan tupakoinnin aloittaessa (14v) päättänyt että kun joskus lapsia hankin niin se loppuu viimeistään siihen. Ei ollut vaikeaa, kun motivaatio riitti. Halusin tehdä kaiken mahdollisen tulevan lapsen parhaaksi. Luulin jo etten koskaan enää tupakkaan koske, mutta nyt monien nega testien jälkeen taas tyhmänä aloitin..

Suosittelen lopettamaan mahdollisimman pian. Mitä myöhemmäksi sitä viivyttää, sen vaikeammaksi käy. Varsinkin jos ultrassa näkyy terve vauva, niin silloin helposti ajattelee että yhtä hyvin voi jatkaa. Miehen sisko poltti koko raskausajan, lopettaminen olisi mukamas aiheuttanut liikaa stressiä. Nyt lapsella oppimishäiriöitä. Ei tietenkään voi tietää johtuuko tupakoinnista, mutta syyttää itseään.

Yhteistyössä