Vähähiilihydraattinen ruokavalio ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turvonnut mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turvonnut mamma

Vieras
Auttakees nyt tietämätöntä.
Eli painonpudotus mielessä en nyt tätä kysele, tarvetta dieetille ei oo koska bmi oli 20 ennen raskautta eli normaalipainoinen olen. Paino ei oo mitenkään ylettömästi noussut myöskään tähän mennessä, nyt rv. 26

Syy miksi aloin miettimään noitten hiilareitten karsimista on ihan puhtaasti oma olo. Oon huomannut että ihan karsee turvonnut, väsynyt ja huono olo on koko seuraavankin päivän jos on tullu syötyä hiilaripitosta ruokaa. Etenkin jos illalla erehtyy jotain mutustamaan niin voi olla varma että aamulla ei jalka kovin kevyesti nouse... :kieh: Muutamina päivinä kun oon kokeeks jättäny hiilarit mahollisimman vähälle niin olo ollut aivan loistava, ei turvotusta eikä muutenkaan sellasta raskasta oloa. Mietinkin nyt että onko tällänen ihan ok raskaana olevalle? en tietty kokonaan hiilareita jättäis pois sentään.

Niin ja lisään vielä että mun esikoinen oli suuri syntymäpainoltaan ja koko raskausajan kärsin tuosta kauheesta tönkkö turvotus olosta. Olo oli siis TODELLA raskas. Sokereissa ei häikkää. Paino nousi tuolloin n. 14kg.

Ihan ehdottomasti kannatan, raskaana tai ei! Saman oon huomannu, et jos illalla erehtyy syömään jotai hiilarimättöä, ei takuulla pääse helposti aamulla ylös! Eikä se lapsi todellakaan tarvii sitä sokeria ja jauhoja!! :D Ehkö hedelmät pitäisin ruokavaliossa, niitäkin vähän valikoiden, joissain on todella paljon sokeria, joka ainakin mulla herkästi laukasee hiilarihimon!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Mä karsin hiilareita raskaana pitääkseni raskausdiabeteksen kurissa ettei tarvitsisis insuliinia ja teki vain hyvää.

Minkä kokoisen vauvan sait kun karsit hiilareita? :) utelias vaan...

2165g 46cm mutta syntyi 36+4 eli täysiaikaisena olisi varmaan ollut lähempänä kolmea kiloa? Ehkä... Raskausmyrkytys ym. vaikutti varmaan kokoon.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ihan ehdottomasti kannatan, raskaana tai ei! Saman oon huomannu, et jos illalla erehtyy syömään jotai hiilarimättöä, ei takuulla pääse helposti aamulla ylös! Eikä se lapsi todellakaan tarvii sitä sokeria ja jauhoja!! :D Ehkö hedelmät pitäisin ruokavaliossa, niitäkin vähän valikoiden, joissain on todella paljon sokeria, joka ainakin mulla herkästi laukasee hiilarihimon!

Juu näin on!!!
Inhottaa kun piti äsken leipä syyä iltapalaks ja nyt on jo niiiiin turvonnu olo ja tuntuu et maha ratkee :( Ei tee todellakaan mulle hyvää tällänen. Pitikin mennä syömään...

kyllä mullekin lääkäri sanoi, että kannattaa kattoa niitä hiilareita, ettei vauva kasva liian isoksi. (Esikoinen 4,9kg) eli ihan suositeltavaa se on, kunhan nyt ei mihinkään ketoosiin iseään laita ja ala paino tippumaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Juu näin on!!!
Inhottaa kun piti äsken leipä syyä iltapalaks ja nyt on jo niiiiin turvonnu olo ja tuntuu et maha ratkee :( Ei tee todellakaan mulle hyvää tällänen. Pitikin mennä syömään...

Mulla sama homma kyllä, raskaana tai ei. Mulla myös 2 isona syntynyttä lasta eka 4480g ja toinen 5030g. Ekan raskausaikana söin ihan "normaalisti", toisen aikana pääosin vähähiilarisesti, vaan eipä vaikuttanu mulla lapsen kokoon...

Onhan tuo vähähiilihydraattisuus rasitus munuaisille. Ainakaan ei ehdottomasti suositella jos on raskausmyrkytys alkamassa, ja tuo turvotus kun voi kieliä myös siitä. Ei oo kovinkaan montaa vuotta siitä kun proteiinit kiellettiin kokonaan niiltä joilla oli raskausmyrkytys. Raskaus on terveelläkin ihmisellä rasitus munuaisille ja liika proteiini vaan voimistaa tätä vaikutusta.

Mä karsin hiilareita raskaana pitääkseni raskausdiabeteksen kurissa ettei tarvitsisis insuliinia ja teki vain hyvää.

Minkä kokoisen vauvan sait kun karsit hiilareita? :) utelias vaan...

2165g 46cm mutta syntyi 36+4 eli täysiaikaisena olisi varmaan ollut lähempänä kolmea kiloa? Ehkä... Raskausmyrkytys ym. vaikutti varmaan kokoon.

Varmaan tosiaan n. 3kg ois ollut täysiaikainen :) mulla synty 40+5 nelikilonen vauva jota lääkärit vielä arvioi pieneks ultrassa ja mahan päältä. Musta tuntu et vauva oli yhtä turvonnut kun minäkin!! Mietinkin et oisko vauvakin pienempi jos minäkään en ihan turvonneeks tankiks itteeni päästäis.... No oli tai ei niin oman olon takia tuota ruokavaliomuutosta harkitsen

Alkuperäinen kirjoittaja maikko:
Onhan tuo vähähiilihydraattisuus rasitus munuaisille. Ainakaan ei ehdottomasti suositella jos on raskausmyrkytys alkamassa, ja tuo turvotus kun voi kieliä myös siitä. Ei oo kovinkaan montaa vuotta siitä kun proteiinit kiellettiin kokonaan niiltä joilla oli raskausmyrkytys. Raskaus on terveelläkin ihmisellä rasitus munuaisille ja liika proteiini vaan voimistaa tätä vaikutusta.

No mulla taitaa olla vaan ihan ominaispiirre tää turvotus.... Ainakaan myrkytysksetä ei ollu kyse ekallakaan kerralla. Ja tosiaan turvotus katoo heti kun vähentää hiilareita. Ymmärrän toki että ei kannata överiks vetää raskasaikana etenkään tuota ruokavaliota.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
auttaisko veden juonti?

No jos on syöny hiilareita ja sit juo päälle kunnolla vettä niin tuntuu et se vesi tekee sellasen tuskallisen ähkyn ja oikeen kertyy kehoon. Olo on entistä turvonneempi :(

Äh on tää hankalaa

Yhteistyössä