Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei hyväksi hiirille, tutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IlmanNikkiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"...ainakin hiirillä". Mielenkiintoistapa hyvinkin.

Hiiren ja ihmisen elimistöthän lajityypillisine ravintovaatimuksineen ovat hyvin verrattavissa toisiinsa...not. Samankaltainen testi on muuten tehty ihmisillä, tulokset vaan eivät sattuneet olemaan tiettyjen hutkijoiden mieleen.

Karppaushan ei ole pelkkää rasvan ja lihan syöntiä ja hiilihydraateista totaalikieltäytymistä, vaan marjoista, maitotuotteista, lihasta, kalasta, kanasta, kananmunista, sienistä ja vihanneksista(/juureksista) koostuva ruokavalio, joissakin tapauksissa mukaan lasketaan myös rajoitetusti täysjyvävilja ja pieni määrä hedelmiä. Aika ravintoköyhää hei, ainakin verrattuna tavalliseen tallustajaan. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Heti alkoi tuo selittely ja linkkien jakaminen :) Minusta tämä oli vain mielenkiintoinen tutkimus sinänsä, varsinkin kun ero oli melko selvä eri ryhmien välillä.

Niin. Jos on yksi tutkimus, joka sanoo yhtä ja kymmenen, jotka sanoo muuta, kannattaa tietty uskoa sitä yhtä, joka tukee sun olettamusta. :)

Ei kannata lukea lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja sama kuin eka:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Vaan onhan se hieman outoa että karppauksessa syödään hitosti rasvoja, eihän ne sisällä tarpeeksi vitamiineja. :whistle:

Tiiäksä mitä karppauksessa syödään?

Tiedän. Kommentti oli suora lainaus KG-lehden kolumnista. ;)

Sorry. Kuulosti taas vaan siltä, et siellä on yks, joka uskoo sen olevan voita öljyllä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja älä sit lue lisää:
Heti alkoi tuo selittely ja linkkien jakaminen :) Minusta tämä oli vain mielenkiintoinen tutkimus sinänsä, varsinkin kun ero oli melko selvä eri ryhmien välillä.

Niin. Jos on yksi tutkimus, joka sanoo yhtä ja kymmenen, jotka sanoo muuta, kannattaa tietty uskoa sitä yhtä, joka tukee sun olettamusta. :)

Ei kannata lukea lisää.

Ei mulla ole mitään olettamuksia :) Kaipa nyt joku voi olla sinunkin kanssasi eri mieltä? Mulle on ihan sama mitä kukanenkin syö, itse en karppilinjalle lähtis, eikä se ole terveydelleni hyväksikään, mutta muuten ihan sama. Tämä otsikko vain osui silmiini ja aihe sinänsä kiinnostaa. Hiirillä testataan moni muukin asia ja tavallaan verrataan ihmisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja älä sit lue lisää:

Ei kannata lukea lisää.

Ei mulla ole mitään olettamuksia :) Kaipa nyt joku voi olla sinunkin kanssasi eri mieltä? Mulle on ihan sama mitä kukanenkin syö, itse en karppilinjalle lähtis, eikä se ole terveydelleni hyväksikään, mutta muuten ihan sama. Tämä otsikko vain osui silmiini ja aihe sinänsä kiinnostaa. Hiirillä testataan moni muukin asia ja tavallaan verrataan ihmisiin.

Joo mutta kun eri nisäkkäiden ruoansulatus- ym. systeemit toimii aivan eri tavalla. Kissa on lihansyöjä, hevonen kasvissyöjä jne. Siitä, ettei karppaus sovi hiirille, ei voi vetää vielä kovin pitkällemeneviä johtopäätöksiä sen sopivuudesta ihmisille. En karppaa itse, enkä ota kantaa siihen onko se hyvä ruokavalio ihmiselle vai ei, kommentoin nyt vain tätä ihmisten ruokavalioiden testaamista hiirillä.

Yhteistyössä