Vähähiilarinen ja kalorit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja - m -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

- m -

Vieras
Hei,

Voisiko joku vähähiilarisesta ruokavaliosta paremmin tietävä valaista - olen ollut nyt viikon vähähiilarisella ruokavaliolla.

En noudata tiukkaa karppausta, lähinnä alakarppausta.

Ruokavalio on koostunut lihasta/kalasta/broilerista, kananmunista, vihanneksista ja kasviksista sekä maitotuotteista. Juustoa on myös mennyt normaaliin verrattuna melko paljon. Jonkin verran pähkinöitä.

Pannassa on ollut täysin peruna ymv. juurekset, pastat, riisit, leivät ja myös hedelmät. Noista on tehnyt mieli vain ruisleipää ja hedelmiä - niitäkin melko vähän.

Maitotuotteissa olen käyttänyt esim. Valion A+ maustamatonta jogurttia, jossa on rasvaa 2,5% ja hiilareita 5g/100g. Kuulemma pitäisi käyttää mahdollisimman rasvaisia maitotuotteita.

Kaksi asiaa mietityttää - kaloreita tässä kertyy melko paljon! Laskin pikaisesti eilisen kalorit ja sain tulokseksi reilut 2000 kcal summittain arvioituna.

Paino on tippunut himpun reilun kilon, mutta voiko tällä ruokavaliolla tosiaankin paino tippua edelleen?

Toinen asia mikä mietityttää, on nuo rasvat. Rasvaa pitäisi saada kuulemma riittävästi. Ruuanlaitossa käytän oliiviöljyä, mutta nuo täysrasvaiset maitotuotteet vain jotenkin tuntuvat vastenmielisille.

Lisäksi tuntuu, että olen syönyt ihan liikaa juustoa, vaikka en tosiaankaan ole sitä kilokaupalla vetänyt - salaatteihin olen lisännyt fetajuustoa muutaman kuution, aamupalakananmunien sekaan olen pistänyt hiukan raastettua juustoa niinä aamuina kun olen munia syönyt, ja toisinaan olen syönyt muutaman palan täyteläistä Polaria ihan sellaisenaan.

Pistin eilisen syömiset Kiloklubiin, ja kaikista muista palluroista tuli vihreä paitsi kuiduista.

Haluaisin kommentteja ja neuvoja asiasta tietäviltä, kiitos! ¨

Paino on tippunut himpun reilun kilon, mutta voiko tällä ruokavaliolla tosiaankin paino tippua edelleen?

Missä ajassa tuo kilo lähti, ja kauanko olet noudattanut tuota ruokavaliota?

Mä laihduin vuosi sitten ns. normaalilla ruokavaliolla (söin kasvispainotteisesti ja hyviä hiilareita kohtuudella, en siis karpannut) vaikka kaloreita tuli päivässä n. 2000. Kulutus mulla kuitenkin oli tuota enemmän. Ehkä sulla vaan on kulutus yli tuon 2000 niin laihdut silläkin kalorimäärällä?

tiputa kaloreita, karppaaminenkin perustuu kalorivajeeseen vaikka jotkut muuta väittää. Hiilarit turvottaa, kilo tippunut jo ihan senkin takia.

Maitotuotteet saavat olla täysrasvaisia, eli 10%. Joillain maitotuotteet jumittavat, mutta sun kohdalla ei nyt siitä voi puhua.

Rasvaa reilusti, onnistuu ihan täysrasvaisia tuotteita käyttämällä, ei tarvi lotrata.

Kun itse tiputin karppaamalla normaalipainon sisällä 15 kg, kalorimäärä oli pääasiassa 1500-1800 ja hiilarit 40 g:n paikkeilla. Rasva 60-70% päivän energiamäärästä.

mie laihduin vhh:lla 7 kg reilussa kuukaudessa ja 12 kg 3 kkdessa. äärimmäisen hyvä olo painon lasku jatkuu, nyt -15 kg 6 kk. en miekään mikä ketokarppi ole ja mässypäivä kerranviikossa tehostaa rasvan palamista.

Kiitos vastauksista!

Aloitin viime maanantaina, ja painoa on tippunut hiukan reilu kilo.

Hiilarit, uskoisin, on pysynyt alle tuon 70g/vrk. Mitä tapahtuu, jos ei saa rasvaa tarpeeksi? En nyt ole tietoisesti lätrännyt rasvalla, mutta uskoakseni olen kyllä saanut ihan reilusti rasvaakin.

Tässä eilisen syömiset. Näihin pari huomautusta:

- pannacotta tmv. ei kuulu päivittäiseen ruokailuun, vaan oli pääsiäispöydän herkku
- illallinen ei myöskään kovin tasapainoinen, mutta ei tähän hätään muuta löytynyt

Aamiainen:
- kahvia (ykkösmaitoa loraus)¨
- kaksi kananmunaa paistettuna, sekaan raastettu n. ruokalusikallinen rasvaista juustoa
- pari desiä luonnonjogurttia (Valio A+, rasvaa 2,5%)

Lounas:
- Uunissa paistettua lohta (itse maustettu, päälle loraus oliiviöljyä ennen kuin meni uuniin)
- Uunissa kypsennettyä kesäkurpitsaa ja tomaattia hiukan (päälle lorautettu oliiviöljyä ennen kuin meni uuniin)
- vihersalaattia, jossa mukana muutama fetakuutio, kurkkua, tomaattia ja tuoretta sipulia
- jälkiruuaksi kahvia (ykkösmaidolla) ja suklaa-pannacottaa puoli annosta (valmistettu kermasta, turkkilaisesta jogurtista ja tummasta suklaasta, makeutettu canderelilla)

Välipala:
- pari palaa täyteläistä Polar-juustoa

Illallinen:
- broilerinsiipiä iso rasiallinen miehen kanssa puoliksi, ehkä noin 400g
- kermaviiliin tehtyä dippikastiketta

Iltapala:
- mustikkarahkaa (valmistettu kermasta, maitorahkasta, pakastimesta otetuista mustikoista, makeutettu canderelilla ja teelusikallisella vaniliinisokeria) pari desiä

Juomana lounaalla ja illallisella oli light-limua. Muutama kuppi kahvia meni päivän aikana.

Päivään sisältyi ulkoilua lasten kanssa ja 40 minuutin kevyt hölkkä.

Sulla on vasta viikko takana. Kilo on kyllä vähän pudotusta, jos aiempi ruokavalio on ollut normaalia perusruokaa. Alussa en olisi kalorimääristä huolissani, sillä tärkeintä on saada hiilarihimo kuriin. Jos pihistelet, niin mielitekoja on vaikea vastustaa. Kun pääset kunnolla alkuun, niin määrät pienenevät automaattisesti, kun jo vähemmästä tulee kylläiseksi.

Jugurttiin voisi laittaa jotain kuitulisää (pellavansiemeniä, sokerijuurikaskuitua tms).
Light-limsoista ja makeutusaineista kannattaa pyrkiä kokonaan eroon. Marjojen makeus riittää makeutukseksi. Makuaisti muuttuu muutamassa viikossa vähempään makeuteen. On myös mahdolista, että light-limsat aiheuttavat painon jumiutumista.,

Yhteistyössä