Värisokeudesta

Meidän kohta 6-vee poika ei meinaa tunnistaa esim oranssia ja vihreää toisistaan, eikä sinistä ja violettia.
Missä iässä värisokeus voidaan todeta ja kuka sen toteaa? Lääkäri?
Päiväkodissa ovat kanssa huolissaan , kun värit on sekaisin.
 
"vieras"
Netistä löytyy testejä pilvin pimein, niillä voi aloittaa ja jos lapsi ei oikeasti erota, niin yhteys neuvolaan. Tuo sininen- violetti tai sininen vihreä voi olla myös sitä ettei vain osaa ajatella värejä erivärisiksi, eräänlainen sanasokeus siis. Mun veli ei erota violettia ja vaaleanpunaista, vaikka kyllä näkee hyvinkin selvästi, ei vain tajua missä menee noiden sävyjen raja.
 
what?
Anteeksi, mutta mun on nyt pakko puuttua tähän kun pisti silmään, siis oikeinko päiväkodissa ovat HUOLISSAAN?! Miksi? Värisokeus on ennemminkin ominaisuus kuin sairaus. Se ei normaalielämää juurikaan haittaa - ellet sitten satu haluamaan lentäjäksi...
 
Siis päiväkodissa ovat oikeasti huolissaan, kun värit eivät erotu. Poika väittää kivenkovaa, että vihreä ja oranssi ovat samanvärisiä tai itku silmässä sanoo, ettei hän tiedä.
Saatiin nettilinkki jota kautta voi katsoa, osaako erottaa värit ja poika ei pärjännyt testissä todellakaan hyvin.
Tätini pojalla on puna-vihersokeus.
Eivät sitten päiväkodissa vaan antaneet mitään ohjeita, miten nyt toimitaan...
 
Kxmh
Alkuperäinen kirjoittaja täällä;25869224:
Olen itse värisokea, vaikka se naisilla harvinaista onkin. Samoin poikani ovat värisokeita. Asia ei ole niin vakava, sen kanssa täytyy vaan oppia elämään.
Mielenkiintoista. Mitkä värit sekoitat? Miten puna/vihreä värisokea näkee nuo värit, voisko joku selittää
 
tsemppiä
Eikös suurinpiirtein joka kahdeksas poika ole värisokea? Joka tapauksessa aika yleistä on erityisesti pojilla. Mieheni on värisokea. Isänsä tajusi sen joskus miehen ollessa ala-asteikäinen. Tuskinpa tuosta mitään numeroa kannattaa tehdä. Käykää (silmä)lääkärissä, niin saatte varmuuden, ja sen jälkeen pojan ei tarvitse miettiä, miksei erota eikä tarhassakaan sitten yritä väkisin poikaa erottamaan värejä. Tärkeää on opettaa pojallesi, ettei hänen tarvitse sitä mitenkään hävetä. Joku ei näe kauas/lähelle, joku ei erota värejä... Ei tosiaan tuo vaiva ole mun miehenkään elämää mitenkään rajoittanut. Sähkömieheksi tai lentäjäksi nyt ei kannata haaveilla ryhtyvänsä, mutta eipä varmaan paljon ole ammatteja, joissa värisokeudesta olisi haittaa.
 
"..."
Ei tarvi toimia mitenkään. Päiväkodissa voit kertoa, että poika on todennäköisesti värisokea, että lopettavat painostamisen. Ei se elämää haittaa, vaikka jotkut värit sekaisin menee. Todella pieni juttu, oikeasti! Korostat vain lapselle, että hänessä ei ole mitään vikaa, eikä hän tee mitään väärin.
 

Yhteistyössä