Välilihan tikit...

• Viestiketjun aloittaja Ensisynnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
Ensisynnyttäjä
Synnytin kolmisen viikkoa sitten esikoiseni. Pipo oli vauvalla suht iso (37 cm) ja sain synnytyksessä 1. asteen repeämät, jotka tikattiin.

Haavat ovat vähitellen paranemaan päin ja tikitkin ovat tainneet vihdoin alkaa sulaa. Mutta mua ahdistaa tuo värkin ulkonäkö. :( Välilihassa oleva haava näyttää siltä, kuin siinä olisi joku "kolo" keskellä, ts. haavan reunat repsottavat yhdestä kohtaa auki (aika lähellä emätintä). Kun mainitsin neuvolan terkkarille, että mua huolestuttaa paraneeko tuo kuntoon, niin hän vain sanoi ettei kannata miettiä asiaa liikaa, kun ei noille kuitenkaan tehdä mitään vaikka haava repsottaisikin tai olisi jotain muuta vikaa. Koin kommentin jotenkin masentavaksi - ilmeisesti huonosti ommeltuja repeämiä aina tulee, eikä niitä edes yritetä korjata, on vain opeteltava elämään niiden kanssa.

Asia masentaa jotenkin kauheasti... pelkään jo nyt mitä tapahtuu minun ja mieheni seksielämälle jos haava ei parane kuntoon ja sinne jää jotain ylimääräisiä reikiä. Olisiko kenelläkään kertoa rohkaisevia kokemuksia aiheesta (haava olisi kuitenkin kasvanut lopulta kiinni tms.)? Tai miksei niistä huonoistakin lopputuloksista saa kertoa, osaanpahan sitten varautua jos tuosta ei tule peliä enää koskaan...

klll
mä sain synnytyksessä 2 asteen repeämät ja välilihakin leikattiin.. mullakin on joissaki kohti noita koloja,ei tosin välilihassa.. vaan enemmän tuolla ylempänä klitorikseen päin. ei ne kyllä ole umpeen mennyt ikään mutta näillä mennään ei häiritse yhdyntää tms millään. eikä niitä edes näe jos ei oikein kunnolla levittele käsin paikkoja ja kattele hyvässä valossa. oon jopa unohtanut niiden olemassa olon..

"vieras"
Sain 2 asteen repeämät, en uskaltanut itse sinne katsoa mutta katsomattakin tiesin, että aika riekaleina olin. Turha sitä on etukäteen ressiä, joitakin kuukausia synnytyksen jälkeen alapäässä oli vaan yksi pingispallon (siltä se tuntui :D) mentävä reikä, mutta nyt 6 kk synnytyksestä tuntuu jo normaalille ja seksikin on ihan normaalia ollut jo monta kuukautta. Kyllä siihen palautumiseen menee kauemmin kuin 3 viikkoa, jos on vähääkään pahemmin revennyt. Katsotte asiaa sit jälkitarkistuksessa lääkärin kanssa.

"vieras"
Kolme viikkoa on lyhyt aika. Anna ittes parantua ja kun seksin aika tulee voit rauhassa kokeilla miltä tuntuu ja saatat huomata, että huolesi oli turha. Nyt kuitenkin suosittelen olemaan rauhassa. Palautumiseen menee aikaa ja seksiä harrastetaan tyytyväisenä monen näköisillä alapäillä.:)

Ymmärrän
Sua kyllä. Ei ole mitenkään turhamaisista että tollanen asia vaivaa. Itselläni 2 lapsen jälkeen alapää säily täydellisenä mutta sain mahaan jonkun verran raskausarpia ja ne on vaivannut mua tosi paljon. Jos tuntuu ja näyttää että tuo o esteettinen ongelma vielä myöhemmin niin mene ihmeessä plastiikkakirurgille. Alapää voidaan korjata pienellä leikkauksella normaaliksi. Et oo menettänyt vielä mitään. Noita leikkauksia tehdään nykyään enemmän ku uskoisi ja ihan normaali vaiva. Ole itse töissä yksityisessä sairaalassa niin tiedän mistä puhun.

"äiti minäkin"
Minulla synnytyksestä 1,5 vuotta(2.asteen repeämä ja väliliha leikattu) ja todellakin alkuun tuntui ettei alapää palaudu omakseen. Aikaa menee todellakin useita kuukausia. En itsekään uskaltanut katsoa kun viikkojen päästä vasta peilillä alas ja ensimmäinen seksikerta hirvitti, 2 kk synnytyksestä, ei ihan samalle tuntunut kun kiristi arven kohdalta. Nyt jo tuntuu ihan samalle kuin ennenkin.

a.p.
Kiitos rohkaisevista kommenteista. Ehkä mä vaan odottelen ja toivon parasta... Ja yritän olla stressaamatta tuota seksiasiaa liikaa etukäteen. En tiedä missä vaiheessa uskallan tuon "sotatantereen" näyttää miehelle, mutta kai se siitä aikanaan luonnistuu, vaikka tällä hetkellä pelkkä ajatuskin saa melkein itkun partaalle. No, mies on onneksi ollut rohkaiseva ja jopa tarjoutunut katsomaan niitä tikkejä, niin että voisi vähän rauhoittaa mun mieltä :) mutta täytyy varmaan jonkin aikaa vielä parannella ennen kuin olen siihenkään valmis.

"Viima"
Anna itsellesi aikaa. Puolen vuoden pääst kannattaa kattoa uudestaan. Mulla meni alapään täydelliseen kuntoutumiseen vuos, ja senkin jälkeen jossain tilanteissa virtsankarkailua. Seuraavas synnytyksessä sattavat korjailla ja jos oikein häiiritsee ni itse sain lähetteen gynelle joka poisti yhden riekaleen joka roikkui.

Random.
Mulle tuli toisen asteen repeämät ja välilihassa on myös tollanen "kiila", eli siis haava vissiin auennut tikeistä huolimatta. 3kk nyt synnytyksestä eikä haittaa ollenkaan. Sanoin miehelle n. 4vkoa synnytyksestä että vilasee kun epäilin, että haava on jossaan kohtaa auennut. Kuulemma ihan siisti muuten, mutta punainen, ei ihan viel sillon ollu parantunu. Nyt se haava on jo parantunut, mutta se kolmion mallinen arpi jäi. Ei haittaa seksielämää mitenkään meillä.:)

"vieras"
Jos sinne kolo jää, niin kokemuksella voin sanoa ettei ehk kannata ruveta korjautteleen. Tuurista kiinni toki.. Itsellä hävisi tavallaan kokonaan väliliha lopulta. Plastikko sitten lupas korjata värkin kuntoon ja nivusesta jotenkin ottivat siirteen ja vetästiin se siihen välilihan kohdille "sisäkautta". Jepjep. Meni aika pieleen.. nyt on kunnon arpi nivusessa ja vielä isompi kuoppa emättimen aukon ja peräreiän välissä.
Mutta toimii kyllä touhuilun suhteen ihan normisti.. heikkopäisen ei kannata katsella mut oma ukko ei ole tuntunut olevan moksiskaan.
Terkuin yks tuunattu värkki, miehen "vitsejä".. :D

Mulla oli nyt toisen synnytyksen jälkeen järkytys kun katsoin alapäähäni. Tais olla samanlainen järkytys kyllä ensimmäisenkin jälkeen, mutta sit se "unohtu". Nytkin asia on vaan "unohtunut". Itseäni se alapään ulkonäkö häiritsi tosi paljon alkuun, mutta kun mies ei välittänyt mitään, niin omastakin päästä se häiritseminen jäi sitten pois ajastaan. :) ps. toinen lapsi on jo vuoden, ja ekan kerran uskalsin katsoa peilillä alapäähäni vasta pari-kolme kuukautta sitten. Ei olisi kannattanut. :p

Kiitos tämän ketjun, päätin minäkin kurkistaa peilin avulla jalkojen väliin. Ei olis kannattanut. :D

Sain 2. asteen repeämät ja väliliha leikattiin, koska pojan päänympärys oli 37,5cm, ja näin vuosi synnyttämisen jälkeen nii aika rujohan tuo oli. Ei sillä että se nyt erityisen kaunis olisi ennenkään ollut...

Mutta lohdutuksen sanoina voin vain sanoa, että sulla on kuitenkin niin vähän aikaa vasta synnytyksestä ettei kannata liikaa murehtia. :) Menee kuitenkin pitkä aika ennenku palautuu normaaliksi tai lähelle sitä.

vierailija
Mulla on nyt kk takana synnytyksestä, kipuja on vieläkin. Katsoin mitä siellä näkyy tai kiristääkö tikit tms, mutta huomasin välilihan ja emättimen välissä reiän josta pullottaa punainen pallukka.. Suihkussa sitten kokeilin missä kipu tuntuu, niin siinä pallukan vieressähän se, säteilee vasempaan nivuseen ja kipu voimistuu kävellessä, tai kun on istunut ja lähtee liikkeelle. Tulee myös hetkeksi sellainen painon tunne. N. 3 viikkoa synnytyksestä kivut oli ihan ok ja sitten tuli tämä. Välilihassa siis 2 asteen repeämä, ei leikattu, nyt mietinkin onko tikit jossain vaiheessa rapsahtanut auki ja onko se pallukka jokin lihas mikä sieltä pilkistää tms, vai onko hermo vaurioitunut. :( vauvan hoitokin välillä tuskaa kun sattuu.. Onko muilla jäänyt tällaista vaivaa tai "aukkoa" joka kipuilee rasituksessa varsinkin?

vierailija
Ei taida olla suonikohju. Siinä on siis ihan selvä aukko, niinkuin haava olisi auennut ja repsottaa, ja siellä suulla näkyy punainen pallo. Se pallukka ei itsessään ole kipeä kun painaa mutta kun kokeilen pallon molemmin puolin (häppärin kohdalta)vasemmalla puolen se on selvästi kovempi ja siellä se kipu tuntuu. Englanniksi kun googletin tuli vähän parempia kuvia kuin suomeksi, siksi epäilen olisko se joku lihas joka sieltä repsottaa revenneestä tikkauksesta. Katsotaan mitä neuvolassa tuumaavat asiasta mutta kiva ois lähete saada gynelle joka katsois.. Onko muilla siis tällaista pallukkaa jäänyt välilihan ja emättimen väliin joka äityy niin pirun kipeäksi rasituksessa?

Yhteistyössä