Jotenkin huvittavaa ja samalla ärsyttävää, kun jotkut naureskelee ja pilkkaa toisten pelkoja. Ja niin kaikkitietävänä esittää omaa asiaansa, esim. ei se kuule satu yhtään jne.
Kaikki on todellakin yksilöllistä ja eri ihmisiä sattuu eri asiat.
Itselläni myös kokemus todella kivuliaasta välilihan leikkauksesta. Synnytyskivut kestin hyvin ja en siksi ottanut mitään kipulääkitystä. Mutta voi järkytys sitä välilihan leikkausta. En ole ikinä tuntenut sellaista kipua ja toiste en halua sitä kokea. Todellinen trauma siitä jäi. Ompelukin sattui, mutta se oli silti jotenkin kestettävissä. Ennen välilihanleikkausta ei mielestäni puudutetta laitettu. Ompelua ennen laitettiin, mutta ei ainakaan mulla tuntunut vaikuttavan. Ja vaikka kuinka synnytyksen palkinto oli ihana vauva, niin ei se sitä kipua silloin pois vienyt. Mulla ainakin leikkaus ja ompelu sattui niin, että hyvä jos tajusin saaneeni lapsen..
Mua ainakin harmittaa ihmiset jotka "vähättelee" toisten kokemuksia. Mutta tässäkin ketjussa on huomattu, että toisista avautuminen oli tuskallista ja toisista toiset jutut. Eli ei ole mitään yleispätevää. Mua kuitenkin lohduttaa, kun tietää etten ole ainut joka on kokenut välilihanleikkauksen traumaattisena. Tätä ennen kaikki ovat vaan hokeneet, että ei se kuule kyllä satu (just, mun kokema järkyttävä kipu siis ei tainnut olla todellista). Neuvolassa sentään olivat fiksuja ja uskoivat, että se voi myös sattua. Totesivat sitten, että jotain meni varmasti "pieleen" leikkauksessa. Koska YLEENSä ei satu.
Itse olen myös miettinyt sitä mahd. puudutetta seuraavassa synnytyksessä. Mullekin kyllä väitettiin viimeksi kun sairaalassa puin synnytystä jälkikäteen, että ponnistusvaiheeseen ei voida enää mitään kivunlievityksiä laittaa, jotta äiti ei kadota ponnistamisentarvetta/tunnetta. Epäilin meinaa tehneeni virheen siinä, että en halunnut mitään kivunlievityksiä avatumisvaiheessa tai ponnistamisvaiheen alussa, koska en kokenut niitä tarpeellisiksi. Mutta nyt kyllä otan kaikki mömmöt joita tarjotaan, jos ne vaikuttavat tuohon välilihanleikkauksen kipuun.