Välilihan puudutus

  • Viestiketjun aloittaja Moira
  • Ensimmäinen viesti
Moira
Pelkään eniten synnytyksessä sitä venymisen/repeämisen kiristävää tunnetta. Onko väliliha ja koko alapää mahdollista puuduttaa ennen ponnistusvaihetta? Sitten ei tulisi kiirettä puuduttaa siinäkään vaiheessa, jos joudutaan eppari tekemään. Ja ompelukin olisi kivutonta. Monet ovat kertoneet, että se ompelu on kaikkein kivuliainta. En halua tuntea kipua alapäässä. Supparit ei pelota juuri ollenkaan.
 
Mulla puudutettiin alapäätä ennen ja jälkeen, ja ei sattunut ollenkaan alapäähän siis. välilihan leikkaus+ompelu ei tuntuneet juuri miltään. Vähän tuntui että jotain siellä tapahtuu, mutta ei sattunut.
Supistukset sen sijaan oli ihan hirveitä, ja mahaan sattui koko ponnistusvaiheen ihan sairaasti!!!
 
mikäköhän puudutus ollu kyseessä?ite kävin pelkopolilla juuri ponnistusvaiheen kivun takia ja sanottiin että alapäätä ei oikeen pysty puuduttamaan niin että kipua ei tuntis..pudendaali puudutuksesta sanottiin että vie sen paineen tunteen jne..et sitä voidaan kokeilla jos ehitään ja lääkäri siis vaan voi sen laittaa ja se voidaan laittaa vasta kun ponnistusvaihe alkanut..no eipä siinä mitään lääkäreitä ees kutsuttu ku ponnistusvaihe alkoi ja nyt ootan neljättä ja kauhulla taas ootan juuri sitä repeemiskipua :eek:
 
olet kuullut väärin
olet kyllä kuullut nyt väärin nimittäin se ompelu ja välilihan leikkaus on kyllä kivuttomin toimenpide koko synnytyksessä ja leikkaus ja tikit laitetaan kyllä ihan paikallispuudutuksella että elä sinä siitä huoli!=)
 
Moira
Siis juuri tuon paikallispuudutuksen haluan alapään seudulle ENNEN ponnistamisen aloittamista. Jos eppari pitää tehdä kiireellisesti, niin siinä ei ehditä puuduttelemaan ja se kipu on monilla ylittänyt sietokyvyn. Samoin tosi moni on valittanut, että ompelu sattui järjettömästi, kun kätilö ei ole viitsinyt puuduttaa.

Ja siis mä pelkään sitä venymisen kipua, jonka varmasti saa pois ihan paikallispuudutteella. En ymmärrä, miksei sitä tehdä automaattisesti ennen ponnistamista. Paikallispuudutus kestää 2-3 tuntia ja vie tosi tehokkaasti kivun pois. Mitään pudendaalia en halua, kun se harvemmin onnistuu ja haluan, että kätilö pystyy puudutteen antamaan, jolloin ei tarvise miettiä, ehtiikö lääkäri paikalle ja miten kokenut/taitava se lääkäri sattuu olemaan.
 
Mä en edes muista mikä puudute se oli minkä sain, lääkäri sitä ei ainakaan laittanut, vaan kätilö. Epiduraali laitettiin kaikkein ensimmäisenä, joten se varmaan vaikutti että sen toisen puudutteen laittaminenkaan ei tuntunut juuri miltään. Molemmat ainakin tehosivat hyvin, että alapäässä ei tuntunut mitään, saksien ääni vaan kuului kun leikattiin väliliha... Ja automaattisesti puuduttavat kun ommellaan, ei multa ainakaan kyselty että puudutetaanko. Näin ainakin oli Hämeenlinnassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 15:06 ädä kirjoitti:
mikäköhän puudutus ollu kyseessä?ite kävin pelkopolilla juuri ponnistusvaiheen kivun takia ja sanottiin että alapäätä ei oikeen pysty puuduttamaan niin että kipua ei tuntis..pudendaali puudutuksesta sanottiin että vie sen paineen tunteen jne..et sitä voidaan kokeilla jos ehitään ja lääkäri siis vaan voi sen laittaa ja se voidaan laittaa vasta kun ponnistusvaihe alkanut..no eipä siinä mitään lääkäreitä ees kutsuttu ku ponnistusvaihe alkoi ja nyt ootan neljättä ja kauhulla taas ootan juuri sitä repeemiskipua :eek:
Aika outoa että on sanottu ettei sitä alapäätä muka pysty puuduttamaan nii ettei kipua tuntisi. Kyllä sen voi, mulla ainakaan ei tuntunut mitään kipua paitsi supistuskivut.

Onko sulla aiemmin revennyt, ja onko se sattunut?

Mä pelkäsin etukäteen hirveesti juuri sitä repeämistä ja välilihan leikkausta ja ompelua, mutta mikään niistä ei yllättäen sattunutkaan. Supistuksia en edes osannut pelätä, mutta ne oli jotain niin hirveetä ettei sanoja löydy!
 
voi jösses
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 17:35 Moira kirjoitti:
Siis juuri tuon paikallispuudutuksen haluan alapään seudulle ENNEN ponnistamisen aloittamista. Jos eppari pitää tehdä kiireellisesti, niin siinä ei ehditä puuduttelemaan ja se kipu on monilla ylittänyt sietokyvyn. Samoin tosi moni on valittanut, että ompelu sattui järjettömästi, kun kätilö ei ole viitsinyt puuduttaa.

Ja siis mä pelkään sitä venymisen kipua, jonka varmasti saa pois ihan paikallispuudutteella. En ymmärrä, miksei sitä tehdä automaattisesti ennen ponnistamista. Paikallispuudutus kestää 2-3 tuntia ja vie tosi tehokkaasti kivun pois. Mitään pudendaalia en halua, kun se harvemmin onnistuu ja haluan, että kätilö pystyy puudutteen antamaan, jolloin ei tarvise miettiä, ehtiikö lääkäri paikalle ja miten kokenut/taitava se lääkäri sattuu olemaan.
pieni vinkki sulle:ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä kuulee.Ei ne kätilöt/lääkärit mitään hirviöitä oo...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 17:35 Moira kirjoitti:
Siis juuri tuon paikallispuudutuksen haluan alapään seudulle ENNEN ponnistamisen aloittamista. Jos eppari pitää tehdä kiireellisesti, niin siinä ei ehditä puuduttelemaan ja se kipu on monilla ylittänyt sietokyvyn. Samoin tosi moni on valittanut, että ompelu sattui järjettömästi, kun kätilö ei ole viitsinyt puuduttaa.

Ja siis mä pelkään sitä venymisen kipua, jonka varmasti saa pois ihan paikallispuudutteella. En ymmärrä, miksei sitä tehdä automaattisesti ennen ponnistamista. Paikallispuudutus kestää 2-3 tuntia ja vie tosi tehokkaasti kivun pois. Mitään pudendaalia en halua, kun se harvemmin onnistuu ja haluan, että kätilö pystyy puudutteen antamaan, jolloin ei tarvise miettiä, ehtiikö lääkäri paikalle ja miten kokenut/taitava se lääkäri sattuu olemaan.
sori nyt kun masennan mutta paikallispuudutus ei todellakaan vie tehokkaasti tai oikeestaan ollenkaan kipua ponnistusvaiheesta koska paikallispuudutus puuduttaa vaan pinnallisesti.venytyskipu silloin kun vauva on tulossa ulos tuntuu sen verran syvällä kudoksissa että sitä tunnetta ei paikallispuudutus poista,näin sanoi synnytyslääkäri.ja se on muuten valitettava tosiasia toi epparin leikkaaminen kiireessä niin kun mulle kävi esikoisesta ja kipu oli kauhea!todellakin kovin kipu synnytyksen aikana,kaks kertaa saksilla nipsautti ja sattu ihan tajuttomasti,mutta aika usein äidit ei edes huomaa sitä kun se tehdään(jos tehdään,ei läheskään välttämättä)ja monilla myös alapää ikään kuin puutuu kun vauva laskeutuu ittestään ja sillä ovat sanoneetkin ettei se sattunut lähes tulkoon ollenkaan.
 
joku
Turha välilihan (paikallis-)puudutus saattaa aiheuttaa repeytymiä, koska kudoksessa on ylimääräistä nestettä ja se on turpea. Siksi sitä ei useissa sairaaloissa suosita, vaan puudutetaan väliliha vain jos se leikataan tai jos näyttää siltä että leikkaus on todennäköinen. Kätilöllä on puudute usein valmiiksi ruiskussa tai ainakin hyvin helposti saatavilla, eli jos vauva ei nyt ihan syöksähdä ulos niin puudute kyllä ehditään laittaa.
 
kaura
Mulle kyllä kätilö tuikkas nopeesti ponnistusvaiheessa puudutteen kun vauvan pää oli jo tulollaan ja leikkas eikä tuntunut missään.. kun ompelivat puudutettiin lisää eikä tuntunut sekään.

Nyt kolme viikkoa synnytyksestä on haava alkanut kipeytyä.. vaikka oli jo hyvin paranemassa. Kuinka nopeasti teillä muilla on välilihanleikkaushaavat parantuneet? Saa nähdä pitääkö vielä lääkäriin mennä näyttämään..
 
Mulla kivuliainta oli just se tikkien ompelu. Kätilö sanoi laittaneensa 3 puudutuspiikkiä eri puolille alapäätä mutta silti se kipu oli kauheinta koko synnytyksessä. Kätilö vaan totesi että joka kohtaa ei pysty puuduttaan :eek: ja kato sitä vauvaa, siinä on sun palkintos...
 
trilleps
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 13:11 pinga kirjoitti:
Mulla kivuliainta oli just se tikkien ompelu. Kätilö sanoi laittaneensa 3 puudutuspiikkiä eri puolille alapäätä mutta silti se kipu oli kauheinta koko synnytyksessä.

Juuri noin kävi minullekin. Sanottiin vielä, ettei puudutetta kannata enää lisätä, koska teho ei siitä enää parane, kun on jo laitettu niin monta. Suppait on toinen, joka sattuu yhtä paljon, mutta on silti erilaista ja kestää pitempään kuin ompelu eikä etukäteen tiedä kuinka kauan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 15:06 ädä kirjoitti:
mikäköhän puudutus ollu kyseessä?ite kävin pelkopolilla juuri ponnistusvaiheen kivun takia ja sanottiin että alapäätä ei oikeen pysty puuduttamaan niin että kipua ei tuntis..pudendaali puudutuksesta sanottiin että vie sen paineen tunteen jne..et sitä voidaan kokeilla jos ehitään ja lääkäri siis vaan voi sen laittaa ja se voidaan laittaa vasta kun ponnistusvaihe alkanut..no eipä siinä mitään lääkäreitä ees kutsuttu ku ponnistusvaihe alkoi ja nyt ootan neljättä ja kauhulla taas ootan juuri sitä repeemiskipua :eek:
Kyllä vaan muuten pystyy puuduttaa!!!!!!!!!!!!
Spinaalipudutus vie kivut kokonaan, minä ponnistin nelosen maailmaan naureskellen :whistle:
 
Noista kaiken maailman puudoutuksista voi olla mitä mieltä tahansa. Esikoista synnytäessä en huolinut mitään kivunlievitystä eikä kyllä revennyt välilihakaan. Kätilö kyllä puudutti sen varmuuden vuoksi. Luojan lykky silti on,ettei enää tarvitse synnyttää saunassa jne. ja tarvittaessa äiti saa kunnollisen kivunlievityksen, mutta ns turhaa droppaamista ei tarvitsisi käyttää. Synnytys kun ei ole kai tarkoitettukaan kivuttomaksi. Ja niin minulla laitettiin synnytyksen jälkeen suihkutettavaa puudutusainetta siltä varalta että jotain olisi kuitenkin jouduttu paikkaamaan. Eli ainakin TAYSsissa sellaista löytyy.
 
Turha miettiä etukäteen kovin tarkkaan puudutuksia. Mulla oli niin nopea synnytys että en saanut mitään puudutusta. #&%?$!*ä oli se 2,5tuntia mutta onneksi sen kivun unohtaa kun saa ihanan suloisen tuhisevan vauvan syliinsä. Kipu ei tapa! Pelkäsin itse etukäteen juuri ponnistusvaiheen kipua ja sitä kuinka kamalaa on pienestä reiästä pusertaa iso vauva. Jälkeenpäin en pelkää enää ponnistusvaihetta. Ei se ollut ollenkaan niin kamalaa kuin mitä monet antoi ymmärtää. Avautumisvaiheen kivut olivat moninkertaiset siihen verrattuna ja useimmiten siihen keritään antamaan jonkinlainen kipulääke minunlaisiani pikasynnyttäjiä lukuunottamatta.
 
Tikkien ompelusta sen verran, että kätilö pisti synnytyksen jälkeen puudutuksen eikä ollut mitään tunnetta siitä ompelusta :)

Välilihaa ei leikattu. En halunnut sitä vain rutiinin takia, kuten kuulemma valitettavasti vielä nykyäänkin jossain tai jotkut leikkaavat :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 10:44 vieras kirjoitti:
Turha miettiä etukäteen kovin tarkkaan puudutuksia. Mulla oli niin nopea synnytys että en saanut mitään puudutusta. #&%?$!*ä oli se 2,5tuntia mutta onneksi sen kivun unohtaa kun saa ihanan suloisen tuhisevan vauvan syliinsä. Kipu ei tapa! Pelkäsin itse etukäteen juuri ponnistusvaiheen kipua ja sitä kuinka kamalaa on pienestä reiästä pusertaa iso vauva. Jälkeenpäin en pelkää enää ponnistusvaihetta. Ei se ollut ollenkaan niin kamalaa kuin mitä monet antoi ymmärtää. Avautumisvaiheen kivut olivat moninkertaiset siihen verrattuna ja useimmiten siihen keritään antamaan jonkinlainen kipulääke minunlaisiani pikasynnyttäjiä lukuunottamatta.
minä oon kokenu kyllä ponnistusvaiheen kivun kovimmaks kivuks synnytyksessä ettei sitäkään kyllä sovi yleistää,ihmiset kokee asioita erilailla ja kyllä nopeessakin synnytyksessä voi saada kivunlievitystä,minulla toinen synnytys 2h30min ja kolmas 1h20 min ja molemmissa olen saanu kohdunkaulan puudutuksen vaikka toisessa se ei kyllä mielestäni vaikuttanu juuri ollenkaan.eka synnytykseni kesti 11h 10 min,enkä sillonkaan saanu muuta.
 

Yhteistyössä