välilihan leikkauksesta

mulla eka synnytyksessä tehtiin n.sentin mittanen viilto/leikkaus välilihaan. pikkunen nipsaus tuntui,mut siis ei käyny kipeetä, ennen sitä laittoivat puudutuksen. (kait) tehtiin ainakin mulle silloin siinä vaiheessa ponnistusvaihetta, että itse varsinainen vaavin ulostulo sattui huomattavasti kipeempää, niin ei yks nipsaus ollu ku tosiaankin nipsaus. jaa tääkin vain mun muistelema kokemus, josta on jo reilut neljä vuotta aikaa. =)

En halua pelotella, mutta mulla piti leikata imukuppia varten välilihaa tosi ronskisti, ja se kyllä sattu. Jopa karvojen ajelu sattu, joten olin varmaan supertuskanen sillon.Oli siitä kyllä hyötyä, imukuppia ei sitten tarvittukkaan, kun vauvalla oli tarpeeksi tilaa tulla ja haava parani tosi nopeasti, seuraavana päivänä pystyin jo istumaan ja kahden viikon kuluttua olin aivan terve.

Norrsu
Ponnistin puoli-istuvassa kun väliliha leikattiin. Itse en noteerannut koko juttua, ennen kuin lääkäri sanoi että leikkasi.. olin aivan että "jaha, selvähän se" :) Eli ei tuntunut missään, eikä ompelu myöskään! En muista kauanko parantumisessa meni mutta itse en ainakaan kokenut sitä pitkäksi ajaksi.
Pelot pois, sillä hetkellä (ainakin minun kohdallani) ei tullut mitkään välilihat edes mieleen, kunhan keskityin ponnistamaan! :)

En muista että leikkaus olisi sattunut, tuskin edes huomasin kun olin muutenkin niin paniikissa siinä vaiheessa. Puudutuksia ei ehditty antaa ekaan synnytykseen. Synnytyksen jälkeen oli alakerta kyllä melkein pari viikoa tosi kipeä/vihloi ja oli hankalaa jopa kävellä normaalisti. Oli todella ikävän tuntuista. Sitten parani kyllä eikä pysyvämpää haittaa jäänyt. Toisessa synnytyksessä ei leikattu, ja paranin paljon, paljon nopeammin vaikka lapsi oli huomattavasti isompi ja ponnistusvaihe rankempi. Eli parempi jos leikataan vain "pakon edessä"...

oonukka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 23:21 Milla kirjoitti:
Mua se ei ainakaan sattunut, mä tajusin vasta synnytyksen jälkeen, että se oli leikattu... Siis siinä vaiheessa, kun se piti ommella kiinni...
mulla sama juttu!sen verran tarkennan vielä että imukuppia varten jouduttiin leikkaamaan.

Tässä tietoa
Eppari EI OLE HYVÄ ASIA, eikä sitä nykyään pitäisi tehdä missään Suomen sairaalassa rutiininomaisesti!!!

http://www.moondragon.org/obgyn/procedures/episiotomyrepair.html

kuvia tuolla, mutta en suosittele jos et tykkää katsella lääketieteellisiä leikkausoperaatioita tai vastaavia.

"Synnytyksessä välilihaa ei tarvitsekaan leikata

Välilihaleikkauksen historia tiedetään alkavan jo 1700-luvulta. Kun synnytykset siirtyivät sairaalaan, tuli välilihaleikkauksesta itsestäänselvyys. Koko toimenpide on tehty siitä asti synnytyksissä siksi, että näin on kautta aikojen opetettu.

Jo kätilöiden koulutuksessa välihaleikkaus opetaan yhtenä synnytkseen kuuluvista rutiineista. Vielä 90-luvulla Suomessa tehtiin ensisynnyttäjistä noin 80 prosentille tämä kivulias ja nyttemin tutkimuksissa turhaksi todettu operaatio.

" Useat ulkomaalaiset tutkimukset osoittavat, että välilihan leikkaaminen ei säästä synnyttäjää repeämiltä", sanoo ylilääkäri Erja Halmesmäki Naistenklinikalta. Tähän saakka välilihaleikkauksen tarpeellisuutta on perusteltu mm sillä, että näin vältyttäisiin vaikeilta emättimen ja peräsuolen repeämiltä. Tutkimustulokset kuitenkin antavat viitteen siitä, että välilihaleikkauksesta huolimatta voi repeämä äidille tulla.

Miksi sitten sillä leikataanko väliliha vai ei olisi merkitystä? Leikkauksessa katkaistaan aina lihakset poikki ja haava on syvä. Tämän paraneminen vie aikaa jopa useita viikkoja. Äidin on vaikea istua saati sitten ulostaa. Tikkejä tarvitaan jopa toistakymmentä. Ja niiden sulaminen aiheuttaa epämielyttävää nipistelyä äidille.

Välilihaleikkauksen tarpeellisuus herätääkin keskustelun siitä, miksi näin on vuosikausia tehty? Synnytyksessä äiti on toisten armoilla enemmän tai vähemmän. Se miten synnytys etenee on aina arvoitus. Varmaa kuitenkin on, että välilihaleikkaus ei ole ratkaisu jos synnytys pitkittyy tai vaikeutuu. Syyt ovat silloin muualla kuin siinä että lapsi ei mnahtuisi tulemaan ulos tai äidin paikat olisivat liian tiukat."

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2001/060301.html

"Väliliha-arpi haittaa seksielämää

Synnytyksen aikana tehtävä episiotomia eli välilihaleikkaus tai välilihan spontaani repeämä vaikuttavat vahvasti ensisynnyttäjän synnytyksenjälkeiseen seksielämään. Neljännes amerikkalaistutkimukseen osallistuneista naisista kertoi nauttivansa seksistä vähemmän ja saavansa orgasmin harvemmin kuin ennen synnytystä. Kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä yhdyntäkivuista kärsi yli 40 prosenttia kaikista ensisynnyttäjistä. Episiotomian tai repeämän jälkeen naiset kärsivät yhdyntäkivuista 80 prosenttia todennäköisemmin kuin ne naiset, joiden väliliha säilyi ehjänä synnytyksen yhteydessä. Toisaalta neljännes naisista, joiden väliliha säilyi vaurioitumattomana, kertoi jopa nauttivansa seksistä enemmän synnytyksen jälkeen. Mitä syvemmälle ulottuvasta haavasta oli kyse, sitä todennäköisempiä olivat myös yhdyntäkivut. Myös imukuppisynnytys tai pihtisynnytys lisäsivät yhdyntäkipujen todennäköisyyttä. Episiotomia ja repeämä aiheuttivat ongelmia yhtä paljon ja molemmat traumat hidastivat synnytyksenjälkeisen seksielämän käynnistymistä yhtä paljon.
American Journal of Obstretics and Gynecology -lehdessä julkaistu tutkimus on ensimmäinen laajahko selvitys episiotomian ja repeämän vaikutuksista seksielämään. Tutkimukseen osallistuneet yli 600 naista vastasivat lomakekysymyksiin, jotka postitettiin heille kuusi kuukautta synnytyksen jälkeen. Kaikki olivat ensisynnyttäjiä ja heillä oli takana normaali, täysiaikainen, yksisikiöinen raskaus sekä alatiesynnytys. Naiset jaettiin ryhmiin episiotomian, repeämän ja ehjänä säilyneen välilihan mukaan. Lisäksi episiotomia tai repeämäryhmien naisten haava luokiteltiin syvyyden ja pituuden mukaan kolmeen ryhmään. Naisista yksi kolmannes oli säästynyt välilihan leikkaukselta tai repeämältä synnytyksen aikana.

Uutispalvelu Duodecim
(American Jornal of Obstretics and Gynecology 2001; 184: 881-890)

Välilihan leikkaamista eli episiotomiaa perustellaan väitteillä, joiden mukaan se vähentäisi välilihan ja peräaukon sulkijalihaksen repeytymisvaaraa sekä lantionpohjan kudosten ylivenyttymistä ja myöhempää veltostumista. Väitteiden tueksi ei ole kuitenkaan olemassa kiistattoman luotettavia tutkimuksia. Päinvastoin, useat tutkimukset ovat osoittaneet, ettei rutiiniepisiotomiasta näyttäisi olevan hyötyä repeämien ehkäisyssä edes imukuppisynnytysten yhteydessä. Episiotomia tuli rutiininomaiseen käyttöön 1920-luvulla synnytysten siirryttyä kodeista sairaaloihin ja yleistyi samanaikaisesti pihtisynnytysten kanssa. Nykyisin monet naiset haluavat päättää itse heille synnytyksen yhteydessä tehtävistä toimenpiteistä ja rutiiniepisiotomia on asetettu monin paikoin kyseenalaiseksi myös suomalaisissa sairaaloissa."

http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq .php3?uutiset=606

Ja vielä pitkä ja hyvä juttu täynnä tietoa os. http://www.lapsiperhe.net/aktiivinensynnytys/artikkelit.php3?artikkelinr=8

no mulla leikattin välilihaa esikoisen synnytyksessä,mitään puudutusta ei laitettu ennen sitä mutta ei se kyllä miltään tuntunutkaan,en mä ainakaan huomannut yhtään mitään. Mulla siis leikattiin kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo 1h15min

Ja lisäisin vielä tohon tietoinfoon, että mulla ei millään ois mahtunu tulemaan lapsi ilman välilihan leikkausta! Ponnistusvaihe kesti vajaan tunnin ja sen jälkeen oli tarkotus vetää imukupilla(oli jo huoneessa), eli huh, mitä se ois ollu ilman tota leikkausta...ja lapsi oli ennenaikanen, eli ei nyt mikään jättiläinen, mutta ihan tarpeeksi suuri kuitenkin. Lääkärit sanoivat, että hyvä kun ei kasvanut isommaksi mun tapuksessa ;)

Apua
Mulla tuli ahdistus tosta tietopaketista, en todellakaan ois halunnut tota lukea, mutta minkäs teet(tyhmänä katoin kuvatki)... Esikoisen kanssa leikkaushaava tulehtui.. Mutta eipä sitä ite paljon päätetä, että leikataanko se väliliha vai ei! Nyt ahistaa jo valmiiks se toinen, olen siis raskaana...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 10:48 Apua kirjoitti:
Mulla tuli ahdistus tosta tietopaketista, en todellakaan ois halunnut tota lukea, mutta minkäs teet(tyhmänä katoin kuvatki)... Esikoisen kanssa leikkaushaava tulehtui.. Mutta eipä sitä ite paljon päätetä, että leikataanko se väliliha vai ei! Nyt ahistaa jo valmiiks se toinen, olen siis raskaana...
mulla ei ainakaan toisessa enää leikattu, vaik oli 700g painavampi ku ensimmäinen ja hattukin oli 2cm isompi. =)

HeMa05 harmaana
mulla leikattiin kun oli pakko laittaa imukuppi kun oli kiire saada vaavi ulos.

leikkaus ja ompelu ei tuntunut mutta 3 viikkoa oli yhtä helvettiä kun haava aukes vielä viikon päästä synnytyksestä...

poppeli
joo jos oli synnytyspelkoja ennen synnytystä ja sitten lantion takia kuitenkin leikattiin, niin nyt niitä on niin että riittää :x

Alan kohta oikeesti uskoa että alatie synnytys on ainut hyväksytty kidutuksen muoto. että alkoi ahdistaa. no varotit noista kuvista mutta kyllä on kuitenkin kiva tietää mitä noi toimenpiteet käytännössä tarkoittaa...

mulle kaavailtiin peloista huolimatta normaalia synnytystä kunnes lantio todettiin monella tapaa niin ahtaaksi että ei sovi tulemaan ilman imukuppeja ainakaan jos sittenkään. sektion jälkeen mulle tuli vielä varmenpi olo että olisin kuollut sinne saliin :x todennäköisesti seuraavakin, jos semmoinen tulee, leikataan mutta jos sitä ei luvata ei seuraavaa todellakaan tule niin soma kuin toi 1kk ikäinen pimu onkin :heart: :heart:

Mulla leikattiin kun lapsen sydänäänet ei kuulunu kunnolla. Piti saada lapsi nopeesti pihalle. Ei sattunu. Laitettiin puudutus. Muita puudutukdia/apuja mulla ei sitte ollukkaa, ei oma valinta. Kätilö vain ei pysynyt syynnytyksessä mukana, olin viä tarkkailussa kun lapsi pyrki jo kovaa vauhtia maailmaan. 15 minuuttia synnytyssalissa.

Ei tuntunut miltään se leikkaus. Ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja sit kätilö sanoi et nyt nippastaan väliliha ja jäin oikein kauhulla odottamaan tuntemusta, mut ei mitään. Tikkien laittaminen pikkasen kirveli kun puudutus alkoi hävitä. Parani ihan hyvin.

Väliliha leikattiin, mutta otin epuduraali puudutuksen joten sen leikkaus oli just ahaa, leikkasitko ahaa selvä-juttu. Olin puoli istuvassa asennossa. Kaikki meni super hyvin, hyppäsin suihkuun tikkien ompelun jälkeen. Olin ensisynnyttäjä.
Paikat on entisellään, seksi maistuu ja ei ole kipuja. Pilateksella muuten saa paikat kuntoon aikas nopeasti synnytyksen jälkeen.
Halit***

Champion harmaana
Mulla papereissa ihan ehdoton välilihan leikkauskielto! Revetä saa jos niikseen tulee... Esikoisesta kieltoa kunnioitettiin vaikka tuli otsa edellä pihalle. Ihan turha juttu olis ollut siis jos se olis tehty. tosin synnytin pienessä sairaalssa, jossa kätilöllä oli aikaa painaa välilihaa lämpöhauteella. Luulen et jos olisin esim. Taysiin mennyt niin eppari olis tehty vaikka kielto oli päällä.
Eppari tehdään mun mielestä ihan liian helpoin perustein nykyään, kun sitä tuskin kovin moni loppujen lopuks tarvis. Kielto pätee tässä toisessakin synnytyksessä!

Minulla leikattiin. Sanoivat että heidän täytyy leikata koska sydän äänet laski eivätkä olleet kerinneet muuten vauhdikkaan synnytksen vuoksi laittamaan vauvan päähän anturia joten eivät tienneet korjaako vauva vai mitenkä on.
Leikkaus ei sattunut yhtään ja minulla ei ollut mitään kipulääkkeitä ei edes ilokaasua (oli oma valinta).
Tikkejä tuli mutta istumiseen tai mihinkään muhunkaan toimintaan ei vaikuttanut. Parani nopeasti eikä ollut mitään pistelyä tai kipua kun tikit sulivat.
Seksi elämä ei ole tuon vuoksi kärsinyt. :D

Hay-D harmaana
En edes tiennyt aluksi että minulta leikattin väliliha :eek: En siis huomannut/tuntenut. Vasta kun kaikki oli ohi, niin kätilö alkoi ompelemaan ja silloin sen tietenkin tajusin. Ompelu sattui hieman, mutta sanoin siitä ja kätilö laittoi jotain puudutusta.

En olis mistään hinnasta halunnut, että leikataan, mutta niin siinä kuitenkin kävi. Kätilö ei edes sanonut leikkaavansa, mikä olikin ehkä ihan hyvä. Ponnistin puoli-istuvassa asennossa, kun en enää siinä vaiheesssa oikein kyennyt toiveitani mitenkään esittämään.
Istuminen sattui reilun kuukauden ja seksiä... no ei kiitos :x
Synnytys sinänsä oli ihana kokemus, mutta tähän uuteen ruumiiseen totutteleminen vie aikaa.

Huh huh, olen 2 kertaa synnyttäny ja kummallakin kertaa leikattu väliliha ja SILTI TULI PANIIKKI tosta tietopaketista ja kuvista ja kaikista!!!!

Siis ei todellakaan ollut mulla ainakaan noin kauheaa, enkä ole kokenut yhdyntäkipuja enkä orgasmiongelmia.
Synnytyksessä en juuri tuntenut mitään itse leikatessa, mutta ompelun tunsin ekalla kerralla, kun ei ollu puudutettu hyvin, toisessa synnytyksessä jouduttiin myös nipsasemaan vähän, kun vauva jäi junnamaan paikalleen, eikä ompelu tuntunut juuri yhtään. Kumpikin tyttäreni on ollut ennen aikainen ja jouduttu pään "pehmeyden" takia nipsasemaan sekä hapenpuutteen vuoksi.
Olen kummassakin toivonut, ettei välilihan leikkausta tehdä ellei ole aivan pakko, ja siitä on kyllä synnytyksen edetessä kerrottu, miksi joudutaan nyt kuitenkin leikkaamaan. Ja olen tietysti perustelujen jälkeen luvan antanut, lapsen etu kun on ollut kuitenkin kyseessä.

Enpä usko että enää missään sairaalassa kaikilta alatiesynnyttäjiltä väliliha leikataan. Ja keskusteleminen ja omat toiveet kirjataan kyllä ylös, joten suu auki vain.. Tsemppiä synnytyksiin... :)

3n äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2005 klo 12:42 Pihlaja kirjoitti:
Huh huh, olen 2 kertaa synnyttäny ja kummallakin kertaa leikattu väliliha ja SILTI TULI PANIIKKI tosta tietopaketista ja kuvista ja kaikista!!!!
Sama juttu ja kolme synnytystä takana!

Mutta tuohon artikkelilainaukseen sanoisin kans, että samaa mieltä olen siitä. Jos vauva ei mahdu tulemaan leikkaamatta, niin onhan se turha äidin tuskaisuutta lisätä ja toipumista haitata ylimääräisillä viilloilla. Tehdään sitten se viilto vain siihen vatsanpintaan eikä kiduteta ihmisiä.

Koska tottahan on, että lapset nykyään syntyvät suurempina. Siinä ei välttämättä ole luonto pysynyt mukana, että äidin paikat olisivat samaa tahtia kasvaneet.

Jos tuntuu ettei mahdu, niin omia toiveita vain ilmaisemaan. Mua hirvittää kaikenmaailman imukuppisynnytykset, olen liian monta tuskaista tarinaa kuullut tutuilta niistä. Siitä on mielen enää vaikea toipua uutta vauvakuumetta varten!

Sinänsä se epparihaava ei ole paha, se paranee kyllä. Mutta jos vauva on jo ennakkoon tiedetysti ISO, niin silloin ei kannata luottaa kuppeihin ja välilihan leikkaukseen...

Sitten se mun kokemus:

Mulla 2desti leikattu eikä montaa viikkoa särkenyt. Kumityynyn kanssa kuitenkin kuljettiin ja varovasti piti pestä kun kirveli niin pirusti. Ulostaminen oli aivan hirveää.

Kolmannen kohdalla ei leikattu ja se ponnistus oli todella tuskallisempi kun hartiat tuli... Mutta paraneminen kesti tasan loppuponnistuksen ajan ja siitä alkoi hyvä olo vauvan kanssa! Kotiin päästyään ei edes huomannut, että oli käynyt synnyttämässä!!

Yhteistyössä