Välilevytyrä

http://www.fysiokimppa.fi/artikkelit.htm

Kävin tarkistamassa, ja samasta asiastahan on kysymys. Edellä olevassa osoitteessa on tietoa välilevytyrästä ja oireista. Eli jos pieni tyrä, niin pienet oireet ja iso niin aiheuttaa issiasta ym.

Minullahan on ihan alimmaisessa nikammassa kyseinen juttu, ja issiaksesta kärsin silloin tällöin. Lievempää issias vaivaa on päivittäin (taas, kun jumppa on jäänyt valitettavasti kokonaan). Minulla on myös sellaisessa paikassa, että lääkäri sanoi voivan aiheuttaa ulostamisessa/virtsaamisessa vaikeuksia. Silloin mentävä heti päivystykseen.
Välilevytyrä aiheuttaa minulla myös heijastuskipua, eli kipu on yleensä aivan muualla, kuin pullistumakohdassa.

Lääkärin mukaan, minun pullistuma olisi pitänyt leikata, mutta halusin kokeilla fysioterapiaa ensin. Täällä olenkin mainostanut omt-fysioterapiaa, josta sain avun vaivaan. Olen iloinen, etten mennyt heti leikkaukseen, koska muutenkin avun sai. Leikkaukset eivät edes aina onnistu.

Minä pärjään tyräni kanssa hyvin, jos vain viitsin/jaksan/muistan jumpata säännöllisesti. Myös tietyt asennot aiheuttavat kipua, ja näiden välttäminen kannattaa.

Tässä oli nyt jotain mietteitä asiasta, jotka tällä hetkellä tuli mieleen.
 
Mähän oon nyt ahkera :) Just tuli mieleen vielä yks juttu, kun lähetin edellisen viestin.
Palstalla on ollut puhetta puutumisesta. Tuossa linkissä mainittiin, että aiheuttaa mm. sitä. Käykääpä lukasemassa.
 
No ei sitä kyllä ihan tunnustelemalla löydä! Mulla ei näkyny kunnolla röntgenkuvissa, mutta magneettikuvissa sekin selvisi. Selkä kipuilee aikaajoin, tietyt liikkeet, kumara työasento, pitkään istuminen jne.. Aika yksilöllistä miten kipuilee ja missä tilanteissa.
Hoitona fysioterapia/lepo/kipulääkitys.
 
tuttu "tauti" leikattu kaksi kertaa.ensimmäisen kerran kun olin 19v, eli v-88 ja toisen kerran v- 97. samat oireet eli selkä tosi kipeä ja vasen jalka puutui. särkylääkkeet ei auttaneet. mangneetti kuvat ja leikkaukseen muistaakseni kuukauden päästä siitä. leikkaukset menivät hyvin ja säryt loppuivat siihen. selkä on nyt vähän jäykempi ja jos tekee töitä pitkään samassa asennossa on " oikaistava" välillä. jumppa ja hyvät vatsalihakset olis tosi hyvä juttu. mutta eipähän tuota saa lähdetttyä jumppaamaan....
 
Mulla on ollut iskias-oireita synnytyksen jälkeen. Välilevynpullistumakin on, mutta ei niin paha ainakaan kuvauashetkellä, että pitäisi pahoja oireita aiheuttaa. Eri asennoissa kuitenkin aiheuttaa oireita. Ristiselkä välillä kipeytyy ja vasyy ja tällöin esim. pitkän istumisen, kävelemisen tai seisomisenkin jälkeen joskus kävelemään lähtiessä tai kyykkyyn mennessä takareiteen, joskus pohkeeseenkin tulee sähköiskumainen tunne/kipu. Onko teillä tällaista?
Kun jaksaa tehdä syviä selkä-ja vatsalihaksia selkäkin pysyy paremmassa kunnossa, mutta se on muka niin vaikeaa välillä.. Täytyy yrittää tsempata, ettei mene pahemmaksi..

tintti
 

Yhteistyössä