Välilevyn pullistumasta tietoiset

  • Viestiketjun aloittaja Gurl98
  • Ensimmäinen viesti
Gurl98
Saattoi mennä väärään osioon, koska en terveydestä löytänyt sopivaa alaotsikkoa, mutta jospa te täälläkin voisitte auttaa. Eli oon -98 syntynyt tyttö (ihan vain jos ikää satuttaisiin kysyä), ja olen kärsinyt lannerangan diskusprolapsista (ja lievästä skolioosista) 1.5 vuotta. Ihan hurja aika, mutta itse asiaan. 1.5 vuotta sitten kipu oli älyttömän kovaa, päivittäin tehdyt fysioterapialiikket ja uimaterapia ei hyödyttänyt ja niiden tekemisen lopetin maaliskuussa. Kesällä jotenkin selkä meni hetkellisesti hyvääb kuntoon, mutta koulujen alettua kivet palautuivat. Lisänä jalkojen voimattomuus (pistely) sekä lonkkakivut. Ortopedilla kävin tänään ja määräsi lisää lääkkeitä, koska vielä ei halua leikata, koska välin L4/5 luuduttamisessa suurempi riski saada muitakin välilevyn pullistumia. Mitäs luulette, tuleeko se paranemaan vai joudunko jossain vaiheessa leikkaukseen jos oireet jatkavat pahanemistaan?
 
Oletko kokeillut osteopatiaa? Mun välilevynpullistuma ei ollut noin paha kuin sulla, mutta ikävä kuitenkin. Melkein vuoden kipuili ja lääkäri oli jo leikkaamassa. Alkoi kuitenkin helpottaa itsekseen ja sitten kävin osteopaatilla. Kivut hävisivät muutaman käynnin jälkeen.
 
vieraßss
Useimmiten konservatiivinen hoito riittää ja pullistu kutistuu ja lakkaa vaivaamasta akkaa myötä, toki on myös mahdollista että pahenee ja jos tulee cauda-oireet voidaan jourua leikkaamaan. Ikävä kyllä tosiaan jos yksi väli on mennyt niin on mahdollista että muutkin välilevyt ovat heikkoja. Mahdotonta sitä on ennustaa, vatsa- ja selkälihakset kuntoon niin tukena heikolle rangalle.
 
Itselläni alkoi selkä oireilla v.2010 syyskuussa ja kuvattiin vihoviimein maaliskuussa 2011.
Tässä vaiheessa tuntopuutokset olivat jo polveen asti,iskiaskivut ja selkäkivut helvetillisiä.
Minulla oli kookas pullistuma vasemmalla 4-5 välissä ja osui suoraan hermojuureen.
Minut leikattiin huhtikuussa 2011.
Kun tästä toivuin niin aika pian alkoi poireilla oikea puoli,ensin väitettiin että siellä vaan hermot kiukuttelee.
Kuvattiin ja sieltä löytyi kookas pullistuma oikealta samasta nikamavälistä ja painoi suoraan hermojuureen.
Tältä osin minut leikattiin toukokuussa 2012.
Tämän jälkeen selkä ei ollut lähelläkään entistä ja kipu hallitsi elämää.
4-5 väli luudutettiin lokakuussa 2013.

Nämä selkä asiat kun ovat niin yksilöllisiä,toiset sanovat ettei kannata leikata ja toiset että kannattaa..
 
"henni"
Minäkin sanoisin ensimmäisenä, että selkäongelmat on yksilöllisiä, ja yhden ratkaisu ei käy toiselle.
Oman isäni kohdalta tiedän sen verran, että sai nostotilanteessa pahan välilevyn pullistuman. Lääkäri joskus vuosia sitten sanoi, että leikkauksessa olis 50\50halvaantumisriski isän kohdalla, toki uskon että tuon jälkeen osaaminen ja tekniikka on parantunut. Isä työiässä jumppasi paljon, käytti välillä tukiliiviä, lepäsi, rentoutti selkää, välillä konttasi kun ei päässyt kävelemään, mutta oikeestaan aika hyvin pärjäilee nykyään 6kymppisenä pappana. Työ oli fyysistä ja jäikin sairaseläkkeelle jo aikoja sitten. Luulen että viime vuosia on helpottanut paljon painon pudotus, painaa enää jonkun 68kg, pitkä ei ole, mutta rasvaprosentti alkaa olee aika kadehdittava.
Edelleenkään leikkaukseen ei mene ennen kuin jalat lähtee kokonaan alta tai kivut käy jatkuvasti liian koviks.
 
Niin ja se piti sanoa kun niin nopeasti kiteytin tuon kirjoitukseni,että minulla kokeiltiin lääkkekuntoutus,fysioterapia,vesijumppa.
Lääkkeet eivät tuottaneet tarvittavaa tehoa ja fysio+vesijumppa provosoi kivut päälle joten oli lopetettava.
Ikävää on se,että lopun ikää minulla on erittäin rajoittunut työkyky,kipu hallitsee elämää.
Uudelleenkoulutus suunnitteilla,mutta vakuutusyhtiö ei kouluta kun työhistoria himpun alle heidän vaatimansa 5-vuotta,joten sitten Kela tai työkkäri.
 

Yhteistyössä