välilevyn pullistuma, iskias

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaivainen

Vieras
hei, onko muita, jotka potee aika ajoittain välilevyn pullistumaa tai iskiasvaivoja? miten hoidatte itseänne, liikutteko normaalisti? oletteko hakeneet lääkärin apua vai turvautuneet esim. kiropraktikkoon? kuinka pitkäaikaista vaiva on ja uusiutuuko se useinkin? onko jollekin jo suositeltu leikkaushoitoa?

kertokaa kokemuksistanne. itselläni on huono alaselkä ja nyt epäilen, että vuoden parin välein iskevät kivut ja selän jumiutuminen on juuri välilevystä johtuvaa. toipuminen on kestänyt viikon verran ja yleensä lihaksia rentouttava + tulehduskipulääke on auttanut. joskus auttaa vain aika.

leikkaushoitoa pelkään, koska olen lukenut ettei se tilannetta sinänsä paremmaksi muuta.

miten suoriudutte arkiaskareista (esim. lastenhoidosta) selän vihoitellessa?

:flower:

mulla oli välilevyn pullistuma joskus 18vuotiaana.... ei silloin ollut vielä lasta (nyt oon25 ja 4v laps).. ootko käynyt lääkärissä ja magneettikuvissa?? että saa selville onko se sitä vai mitä! mulle määrättiin silloin jotain sähköhoitoa ja venytyksiä jne.. ja jossain välissä se helpottikin, pahimmillaan oli kyllä sitä etten päässyt kunnolla sängystä ylös enkä saanut kengännauhoja solmittua ym.. ei lastenkans kestäisi sitä.. en tarvinnut onneksi puukkoa, eräällä tutullani oli sama ja selkä leikattiin, ja auttoi todella! elikkä riippuu tapauksista! mulla tää muistuttelee vähän väliä itestään..nyt ootan toista lasta ja toivon että ei mee pahaksi. vähän on kyllä kipeä jo, rv25.. kandee selvittää asia kunnolla ja hoitaa pois. yleensähän ne ei itellään varsinaisesti parane!! liikkua täytyis ainakin säännöllisesti, esim kävely, sitä mä oon ainakin aina harrastanut, ns.hyppylajit ei oikein hyväksi.

Iskias alkoi vaivaamaan joskus 15-kesäisenä ja mulla on itse asiassa koko ajan selkä kipeä. (Olen 33v.) Lääkärissä en ole pahemmin asiaa valittanut, selkää ei missään nimessä kannata leikkauttaa ja lääkäreillä ei muuta olekaan tarjolla.

Käypä vaikka naprapaatilla, mulle auttaa kunnon nikamakäsittely kun ne "nikamien välit" painaa hermoihin. Netissä on myös hyvät selkäsivut, kannattaa lukea.

Lisäksi venyttelen itse sen, mitä kykenen. Nyt käyn fysioterapiassa, mutta ei ole ollut mitään apua. Naprapaatti taitaa osata nämä hommat paremmin... Ja vatsalihakset pitää olla kunnossa. Onneksi on nuo omat lapset jo niin isoja, ettei tarvi nostella!

Selaapa vähän taaksepäin näitä keskusteluja, niin löydät paljonkin aiheesta. Viime viikkoina on paljon keskusteltu selkävaivoista, varsinki pullistumista.
Mulla on aivan sama homma ja kuten olenkin kirjoittanut aiemmin, niin sain täydellisen avun selkääni OMT-fysioterapeutilta! Sitä voinkin hyvillä mielin suositella. Heillä on paljon laajempi koulutus kuin tavallisella fysioterapeutilla, puolet pidempi. Osaavat naprapaatin/kiropraktikon hommat mm. Laaja-alaisesti osaavat tutkia selän ja antaa siihen oikean hoidon sekä jumppaohjeet.
Minä pääsin eroon omista pahoista vaivoistani täysin! Siitä olen onnellinen. Nyt vain alkaa selkä uudestaa vihoitella, kolmen vuoden jälkeen. Johtuu siitä, kun en ole selkääni hoitanut/jumpannut vuoteen. Minä olin mm. täysin toimintakyvytön 2 kk aikoinani. En selviytynyt lastenhoidosta/kotihommista. Minua piti auttaa mm. hiustenpesussa, pukemisessa...
Mitä aiemmin hoidat selkääsi, sen helpommalla pääset. Eikä selkäsi pääse liian pahaksi, kuten minulla. Lääkäri oli minun kohdalla sitä mieltä, että leikata pitää, mutta halusin kokeilla ensin fysioterapiaa. Ja se kannatti!

Yhteistyössä