Välikausihaalari vai kaksiosainen asu taaperolle?

• Viestiketjun aloittaja anjuusa
  • Ensimmäinen viesti
anjuusa
Olen tässä etsiskellyt välikausihaalaria 1v8kk tytölleni, mutta tuntuu, että kaupoissa on tämän ikäiselle vain kaksiosaisia välikausipukuja. Itse olen kuitenkin ajatellut, että haalari olisi pukiessakin paljon kätevämpi eikä takin helman alta pääsisi ulkona tuulta tai kuraa.

Mitä kokemuksia teillä on? Olisiko kaksiosainen asu sittekin kätevämpi (antaako enemmän pelivaraa esim. lapsen kasvaessa pituutta), vai etsinkö sinnikkäästi mukavan näköistä haalaria? Entä koko: Lapseni on nyt 82 cm ja käyttää 80-86-senttisiä vaatteita. Veikkaisin, että hän on heinäkuusa kaksi vuotta täyttäessään 85-86-senttinen. Mahtuuko 86-senttinen asu enää lokakuulla, vai onko pakko ostaa jo nyt 92-senttinen? Tuntuvat vaan niin mahdottoman isoilta...

Meillä oli reimatecin haari neidille viime keväällä ja syksyllä. Puku oli kokoa 80. neidillä oli toukokuussa, 1v 2kk, pituutta 82 cm ja syyskuun lopulla, 1,5v pituutta oli 88 cm. Sama välikausi haalari oli koko ajan kaytössä. Tossa marraskuussa oli sit jo aavistuksen pieni.

Eli uskoisin että teillä menee kyllä reiman 86 puku keväällä ja syksyllä. Reimat on reilua mitoitusta.Turha hankkia liian isoa sillä siinä on vaan hankala liikkua ja ei kuitekaan mene enää vuoden päästä.

Minä ostin vuoden ikäiselle pojalleni 92cm Lassien välikausihaalarin. Hiukan on iso juu, mutta järkeilin asian niin että menee nyt kevään, syksyn ja ens kevään (toivottavasti). Pituutta pojalla on n.81cm ja itse koin 86cm jäävän liian nopeasti pieneksi, varsinkin kun 86 ja 92 eivät suuresti eronneet toisistaan kun vierekkäin vertasi. Sivuhuomiona, Reiman 86 kokoinen talvihaalari on vain selkäosastaan hiukan lyhyempi kuin Lassien 92, sama ero kuin Lassien 86 ja 92 välillä.

Mutta haalari ehdottomasti taaperolle kuin kaksiosainen puku. Ainakin pihaleikkeihin =)

kyllä haalari kätevämpi on siinä mielessä että just kuraa ja muuta ei pääse selän kautta vaatteiden alle.mut sit taas toisaalta on hyvä että on irtotakki kauppareissuja ym.varten jolloin kätevää riisua takki pois jos tulee kuuma.itsellä haalari ulkoleikkejä varten ja ajattelin ostaa takin vielä kevääksi.

lassietecin haalari on reilun kokoinen ainakin.reimatec talvihaalari 86 käytössä meidän tytöllä joka on nyt 85 cm ja on jäämässä pieneksi.lassien 86 on vielä jopa hieman reilu.

Ekan kanssa oli molemmat, mutta jostain syystä ne erikseen laitettavat housut ja takki tuntuivat käteviltä. Haalari jäi lähes käyttämättä. Eikä tarvii ostaa erikseen jotain kauppatakkeja, sillä haalarissa on tosi rasittavaa pukea ja kuljettaa lyhyillä autoreissuilla ja kauppakeskuksissa, kylään mentäessä jne.

Kun ostaa tarpeeksi pitkänmallisen takin, joka menee pepun päälle, ei mitään pusakkaa kuminauhavyötäröllä, niin ei tasan menee kuraa selkään. Ja oikeastaan kurakeleillä meillä puetaan vaatteiden päälle kuravaatteet eli sadehousut ja takkikin tarvittaessa, joten ihan oikeasti ei ole pelkoa, että sinne menee hiekkaa tms. Ei koskaan ole hiekkalaatikolla takki noussut kainaloihin!

Lisäksi tuo mainitsemasi pitkäkestoisuus on totta. Haalarit ovat yleensä vain kausituotteita, sillä haaraväli jää nopeasti pieneksi, varsinkin jos tulee pituuteen nopeita kasvupyrähdyksiä. :)

Ekan kanssa oli molemmat, mutta jostain syystä ne erikseen laitettavat housut ja takki tuntuivat käteviltä. Haalari jäi lähes käyttämättä. Eikä tarvii ostaa erikseen jotain kauppatakkeja, sillä haalarissa on tosi rasittavaa pukea ja kuljettaa lyhyillä autoreissuilla ja kauppakeskuksissa, kylään mentäessä jne.

Kun ostaa tarpeeksi pitkänmallisen takin, joka menee pepun päälle, ei mitään pusakkaa kuminauhavyötäröllä, niin ei tasan menee kuraa selkään. Ja oikeastaan kurakeleillä meillä puetaan vaatteiden päälle kuravaatteet eli sadehousut ja takkikin tarvittaessa, joten ihan oikeasti ei ole pelkoa, että sinne menee hiekkaa tms. Ei koskaan ole hiekkalaatikolla takki noussut kainaloihin!

Lisäksi tuo mainitsemasi pitkäkestoisuus on totta. Haalarit ovat yleensä vain kausituotteita, sillä haaraväli jää nopeasti pieneksi, varsinkin jos tulee pituuteen nopeita kasvupyrähdyksiä. :)

Lasta aatellen
haalari on parempi. Ensinnäkin takki ja housu-yhdistelmässä takin alle pääsee tuuli. Haalari on muutenkin lämpimämpi. Housut valuvat myös. Haalari on nopeampi pukea ylle, niin aikuisen kuin pukemaan opettelevan lapsen itsekin! (Oma lapsesi on jo siinä iässä että alkaa kohta pukemaan itse, ainakin halu harjoittelemiseen alkaa jo herätä!) Itse ostaisin kaksi-osaisen ulkoilupuvun aikaisintaan kouluun mentäessä. Siihen asti nuo muksut meuhkaavat pihaleikeissään vielä kovasti, että haalari on kätsympi. Tykkäävät itsekin kun on nopea pukeutua.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2007 klo 13:16 Lasta aatellen kirjoitti:
haalari on parempi. Ensinnäkin takki ja housu-yhdistelmässä takin alle pääsee tuuli. Haalari on muutenkin lämpimämpi. Housut valuvat myös. Haalari on nopeampi pukea ylle, niin aikuisen kuin pukemaan opettelevan lapsen itsekin! (Oma lapsesi on jo siinä iässä että alkaa kohta pukemaan itse, ainakin halu harjoittelemiseen alkaa jo herätä!) Itse ostaisin kaksi-osaisen ulkoilupuvun aikaisintaan kouluun mentäessä. Siihen asti nuo muksut meuhkaavat pihaleikeissään vielä kovasti, että haalari on kätsympi. Tykkäävät itsekin kun on nopea pukeutua.
No ei se tuuli nyt ihan niin taitava ole... Siis jos on hyvin puettu ja tarpeeksi pituutta takissa kuten jo aiemmin selitin, niin ei tuuli sinne mene sen enempää kuin haalaristakaan. :D

Housuja voi myös ostaa "ei valuvia"-malleja, meillä on mm. HM:ltä ja KappAhlilta ostettuja kuminauhavyötäröisiä ulkoiluhousuja, joita voi kiristää lapsen vyötärökoon mukaan. Housuissa on myös aika korkea vyötärö, että vaikka kuinka pyllistää ja kumartelee, ei työmiehen viiva tule esiin. ;)

Kuten sanottu, kokemusta on muutamalta vuodelta ja kahdesta lapsesta kaksiosaisen puvun kanssa ja ei kertaakaan olla hiekkaa kaivettu housuista vaikka kovasti maassa möyrytäänkin. Pottailut sujuvat myös vauhdikkaasti kaksiosaisen kanssa, haalarin kanssa se oli hankalampaa jos ulkoa piti nopeasti tulla pissalle...

Ymmärrän, että epäilyttää jos ei ole kokemusta, mutta oikeanlaisilla housuilla ja takeilla se on kätevää eikä ongelmia ole. :)

emu
1v5kk ikäisellä pojalla on talveksi ostettu 2-os puku henkselihousuilla ja aika pitkällä takilla. Testimielessä ostin, vaikka yleensä ihmiset tuntuvat suosittelevan haalarimallia. Se on toiminut hyvin ja ollut monikäyttöinen, kun takkia voi käyttää automatkoilla erikseen. Takista saa fleecevuorin irti, ja ajattelin kokeilla josko se menisi välikausipukuna. Housujen henkseleissä on aika paljon säätövaraa, ja ajattelin että niissä on siten enemmän kasvuvaraa kuin yksiosaisessa. Hyvällä tuurilla menisivät vielä ensi syksyn ja talvenkin.

Ompelin syksyllä 2-osaisen puvun enstexistä vuorin kanssa samasta syystä, että voi käyttää takkia yksinkin. Tein myös kevyen 1-osaisen toppapuvun, kun löytyi kiva kaava. Niitä vertaillessa tähän haalari vai 2-osainen puku kysymykseen olen todennut, että molemmat ovat hyviä, ja molemmille on käyttöä.

Koot vaihtelevat eri merkeissä älyttömästi, ja lasten kasvunopeus on aina vähän arvoitus. Pääasia kai olisi käyttömukavuus nyt pienellä kasvuvaralla, muuten voi käydä niin että puku on nyt liian iso ja ensi talvena liian pieni. Tässä iässä kasvu on vielä aika nopeaa, ja toisaalta liikkuminen muutenkin kömpelöä (ilman isoja kasvuvarojakin).

Ärsyttävää näissä ulkovaatteissa on se, että oli luvattuna mikä tahansa super-vedenkesto, tuntuu, että ainoa mikä pitää sen veden on kuitenkin perinteiset kurahaalarit. Viime talvena esikoisen talvipuku piti vielä veden, mutta ei näköjään enää. Ulospääsy on aina muutenkin kahta pukiessa pienimuotoinen projekti, niin laiskana henkilönä luistaisin mieluusti kurahaalaritappelusta...

Meijän neiti on 1v9kk Päätin hommata 2 osaisen välikausiasun, koska neiti kasvaa niin älytöntä vauhti pituutta, haalarit jää muutamassa kuukaudessa haara-olkapää mitotukselta pieneksi. Neidin toppahaalari on kokoa 86 ja sopiva mutta välikausiasu on 92cm jotta menisi pitempään.

Meinaan neidille menee vielä koon 68cm takkikin vielä mutta housut pitääkin olla 92. on niin kovin siro kokoinen mutta pitkä! Hommasin henkseli malliset housut niin eipä pääse hiekat rymytes jos on mennäkseen.

Ja siihen pukemiseen. meil typy on pukenut itse itsensä jo pari kuukautta ja eipä ole merkitystä onko haalari vai housut ja takki yhtä hyvin ne päälle menee. Tosin takin vetskari on hankala kun on erikseen..

Pyrystiina
Mä itse tykkään enemmän 2-osaisesta. Meillä on myös haalarit olleet varalla, mutta lähes käyttämättömiksi ovat jääneet.

Keväällä ilmat ovat arvaamattomia. Takki on helppo ottaa ulkona pois, jos lämpötila nousee. Toisaalta jos kesä on kylmä ja sateinen niin takki on kätevä. Myös kauppareissuilla käytän paljon takki + tavalliset housut yhdistelmää.

Meidän esikoinen on tosi hoikka ja hyvin housut on pysyneet jalassa. Reimatecissa on muistaakseni irrotettavat henkselitkin, että ei varmasti tipu.

2-osaisen pukemiseen menee toki hieman enemmän aikaa, se on totta.

Ulkovaatteiden koossa ei kannata "ahnehtia". Ne ovat lähes poikkeuksetta aina suurempaa mitoitusta kuin sisävaatteet.

Meidän esikoinen oli 1v3kk 81cm ja ostin hänelle 86 cm puvun. Takki ja housut meni vielä 2v3kk ikäisenä jolloin hän oli 92cm. Ja takki sopi vielä syksylläkin jolloin hän oli reilu 2.5 v (n. 95cm). Minusta 5cm (max. 10cm) kasvunvaraa on ihan ok ohje sekä kevät- että talvivaatteillekin.

Meillä oli viime kesänä käytössä molemmat (poju nyt 1 v. 8,5 kk).

Tämmöinen kaksiosainen Reiman asu meillä oli viime kesänä (nyt siis myynnissä Huuto.netissä!) "vähän paremmassa" käytössä:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=49425216

Oli tosi kätevä asu, koska henkselihousut ylettivät sen verran ylös, ettei selkä jäänyt missään vaiheessa paljaaksi "pyllistellessäkään". Lisäksi takin pystyi riisumaan, jos pojalle tuli kuuma touhutessa tai esim. kauppareissuilla sisälle tullessa.

Ja sitten oli vielä lähinnä leikkipuistokäytössä kaverilta lainaksi saatu hyvä Reimatecin välikausihaalari, jota käytettiin huonommalla (= kosteammalla) säällä.

Erittäin hyviä ja käteviä olivat siis molemmat asut ja nyt pitäisi löytää tälle kesälle vielä samanlaiset! =)

Yhteistyössä