Väitöstilaisuus, karonkka ja iltajuhlat- mitä päälle?

Tuossahan se otsikossa. Mä en ole ikinä ollut vastaavassa tilaisuudessa ja vaatekaapista ei löydy juuri mitään. Paniikki siis iskee :)

Tuohon karonkkaan emme ole osallistumassa mutta väitöstilaisuuteen ja karonkan jälkeen oleviin juhliin.

Miten noihin tilaisuuksiin yleensä pukeudutaan? Laittakaa kuvavinkkejä jos mahdollista.

Ja vartaloltani olen tukevahko tiimalasityyppinen. Siis leveähköt hartiat, vyötärö olemassa ja leveä lantio ja paksut reidet. Vinkkejä kaivataan :)
 
nauti
Väitöstilaisuus on avoin tilaisuus johon voi periaatteessa kävellä sisään kuka tahansa kadulta. Jos sinut on kuitenkin kutsuttu niin laittaisin jotain farkkuja siistimpää. Illan vaatetus riippuu siitä mitä kutsussa lukee. Käytännössä pitkä iltapuku.
 
hän
Peesaan edellistä. Mulla oli väitöstilaisuudessa suorat mustat housut, valkonen paitapusero ja neule sen päällä.

Iltajuhlassa oli päällä morsiuspukuni, joka on väriltää vihreä. Jos kutsussa vaaditaan miehille frakki niin silloin kai naistenkin puvun pitäis olla tumma väritykseltään (näin ainakin silloin väittelijä sanoi). Meidän kutsu oli koodilla tummapuku, silloin naisellakin voi olla enempi väriä. Ymmärtääkseni kuitenkin tulee olla pitkä hame/mekko, minit ei passaa.

Sulle vois mennä vaikka korsettimainen yläosa ja siihen sopiva pitkä hame. En tiedä olisko aivan kauheaa jos tuo hame hieman myötäilis muotoja. Eli kapenis hieman lantion jälkeen ja sitten taas tuosta polvesta levenisi. Olis ainakin kurveja =)
 
Miehellä ei pukuongelmaa, juhlapukuna lapinpuku.

Ollaan lähdössä just käymään etelässä ennen tuota juhlaa ja sieltä pitäs löytyä jotain sievää, kenkiä myöden. Inhoan vaateostostelua ja varsinkin juhlavaatteita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Miehellä ei pukuongelmaa, juhlapukuna lapinpuku.

Ollaan lähdössä just käymään etelässä ennen tuota juhlaa ja sieltä pitäs löytyä jotain sievää, kenkiä myöden. Inhoan vaateostostelua ja varsinkin juhlavaatteita...
En kyllä tiedä noista pukeutumisetiketeistä, mutta tulipa vain mieleeni, että voiko sulla olla jonkin muun tyylinen asu, kuin miehelläsi? Jos hän siis pukeutuu lapinpukuun (siitäkään en tiedä millainen se on), niin mun käsitykseni mukaan myös sulla pitäisi olla sen "naispuolinen" versio?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Miehellä ei pukuongelmaa, juhlapukuna lapinpuku.

Ollaan lähdössä just käymään etelässä ennen tuota juhlaa ja sieltä pitäs löytyä jotain sievää, kenkiä myöden. Inhoan vaateostostelua ja varsinkin juhlavaatteita...
En kyllä tiedä noista pukeutumisetiketeistä, mutta tulipa vain mieleeni, että voiko sulla olla jonkin muun tyylinen asu, kuin miehelläsi? Jos hän siis pukeutuu lapinpukuun (siitäkään en tiedä millainen se on), niin mun käsitykseni mukaan myös sulla pitäisi olla sen "naispuolinen" versio?
Voi mulla olla erilainen koska en omista lapinpukua enkä periaatteessa ole sitä velvoitettu käyttämäänkään koska en ole saamelainen. Tai ei heidänkään ole tietty pakko käyttää. Ja toki taas saisin käyttää mutten omista ko. pukua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nauti:
Alkuperäinen kirjoittaja Potslojo:
Mietit vain linnanjuhlia. Siihen tyyliin koitat löytää juhlapuvun.
Ei mulla koskaan ole ollut karonkan iltajuhlassa niin hienoa pukua kuin mitä linnanjuhlissa näkee. Vähempikin riittää.
Onhan siellä linnassakin kauniita yksinkertaisia pitkiä juhlapukuja. Ei mitään mummotyyliä, vaan selkeää ja yksinkertaista, mutta pitkää.
Ja kivahan se on joskus ihan luvan kanssa pukeutua juhlavasti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Miehellä ei pukuongelmaa, juhlapukuna lapinpuku.

Ollaan lähdössä just käymään etelässä ennen tuota juhlaa ja sieltä pitäs löytyä jotain sievää, kenkiä myöden. Inhoan vaateostostelua ja varsinkin juhlavaatteita...
En kyllä tiedä noista pukeutumisetiketeistä, mutta tulipa vain mieleeni, että voiko sulla olla jonkin muun tyylinen asu, kuin miehelläsi? Jos hän siis pukeutuu lapinpukuun (siitäkään en tiedä millainen se on), niin mun käsitykseni mukaan myös sulla pitäisi olla sen "naispuolinen" versio?
Voi mulla olla erilainen koska en omista lapinpukua enkä periaatteessa ole sitä velvoitettu käyttämäänkään koska en ole saamelainen. Tai ei heidänkään ole tietty pakko käyttää. Ja toki taas saisin käyttää mutten omista ko. pukua.
Ok, mitenhän tuo on ihan etiketin mukaan, tietääkö joku?
 
jeps
Pikkasen myöhään on ap:n asuvalinnat jääneet ;) Mutta, mutta... mikäli oikein luin, niin ap on kutsuttu vain karonkan JATKOILLE. Sinne riittää tavallisesti esim. jakkupuku. Itse olen ollut noilla jatkoilla housupuvussa, samoin muut vain jatkoille osallistuneet. Varsinaiseen karonkkaan ehdottomasti pitkä iltapuku.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Miehellä ei pukuongelmaa, juhlapukuna lapinpuku.

Ollaan lähdössä just käymään etelässä ennen tuota juhlaa ja sieltä pitäs löytyä jotain sievää, kenkiä myöden. Inhoan vaateostostelua ja varsinkin juhlavaatteita...
En kyllä tiedä noista pukeutumisetiketeistä, mutta tulipa vain mieleeni, että voiko sulla olla jonkin muun tyylinen asu, kuin miehelläsi? Jos hän siis pukeutuu lapinpukuun (siitäkään en tiedä millainen se on), niin mun käsitykseni mukaan myös sulla pitäisi olla sen "naispuolinen" versio?
Voi mulla olla erilainen koska en omista lapinpukua enkä periaatteessa ole sitä velvoitettu käyttämäänkään koska en ole saamelainen. Tai ei heidänkään ole tietty pakko käyttää. Ja toki taas saisin käyttää mutten omista ko. pukua.
Ok, mitenhän tuo on ihan etiketin mukaan, tietääkö joku?
Katsoin etikettikirjasta. Siellä ei ole mainintaa. Miesvieraan sanotaan pukeutuvan frakkiin eikä muusta pukeutumisesta ole yhtään mitään.
Vaikuttaisi kyllä aika omituiselta ja yhteensopimattomalta kombinaatiolta, jos miehellä on lapinpuku ja daamilla pitkä iltapuku.

 
jeps
Siis hetkinen... tuo on kyllä mielestäni sellainen tilaisuus, ettei lapinpukua! Mutta taisin jostain ymmärtää väärin, että huomenna olisi tilaisuus. Jos tähän on vielä hyvin aikaa, voitte ihan hyvin kysyä väittelijältä itseltään, että millaista vaatetusta hän toivoo sinne jatkoille. Ne tosiaan eivät ole niin viralliset ollenkaan kuin varsinainen karonkka.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Siis hetkinen... tuo on kyllä mielestäni sellainen tilaisuus, ettei lapinpukua! Mutta taisin jostain ymmärtää väärin, että huomenna olisi tilaisuus. Jos tähän on vielä hyvin aikaa, voitte ihan hyvin kysyä väittelijältä itseltään, että millaista vaatetusta hän toivoo sinne jatkoille. Ne tosiaan eivät ole niin viralliset ollenkaan kuin varsinainen karonkka.
Karonkkaan ei lapinpukua ainakaan, mutta ehkä jatkoilla menisi, tosin jos se on niinkuin kansallispuvut yleensä niin ei se kyllä yhtään juhlava ole enkä sellaista pukisi arvokkaaseen tilaisuuteen.

 

Yhteistyössä