Vähemmän lainaa ja vanha talo vai enemmän lainaa ja uusi talo

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
kukaan ei voi antaa tähän oikeaa vastausta mutta nyt olisi päätös edessä että otetaanko se max. 130 000 € lainaa ja ostetaan vanha omakotitalo mitä remppaillaan vuosien kuluessa. Vai otetaanko riski ja pyydetään lainaa 156 000€, jolla saadaan uusi paritaloasunto.

Tulot meillä brutto 3800€/kk. Muuten ei pelota lainanhoito, mutta jos lapsia joskus halutaan niin ei haluta ihan pienenä pistää hoitoon.....

Millaisia lainoja teillä on ja millaisilla laina-ajoilla? tulot?
 
Sehän riippuu ihan siitä mikä teidän lyhennys kuussa olisi. Jos haluatte hoitaa lapsia kotona niin lyhennelkää aluksi korkoja tai ottakaan pitkä laina-aika ja elämäntilanteen mukaan lisäätte maksuja.

Mekin ollaan muuteltu vuosien mittaan lyhennyksiä. Tällä hetkellä maksetaan 1200€/kk ja lainaa jäljellä 170 000-190 000€, en tosiaankaan tiedä tarkkaa summaa. Alunperin lainaa oli paljon enemmän ja kuukausierä suurempi.
Nettotulot meillä on pari tonnia isommat kuin teillä.
 
"vieras"
Lyhennyksenä ollaan ajateltu 700-800€/kk. Pystyttäisiin kyllä lyhentämään jopa päälle 1000€/kk, mutta ei uskalleta vetää ihan piukalle jos korotkin nousee.... mutta mikä hirvittää on se 30 vuoden laina-aika.
 
"sandra"
noilla tuloilla mä kyllä ottaisin sen halvemman ja remppailisin sitä omaan tahtiin mieleisekseni. Kyllä niitä uusiakin joutuu remontoimaan jossain vaiheessa ja jos 30 vuotta maksaa lainaa niin sinä aikana useampaankin kertaan.
 
odottakaa kiinteistöjen hinnat tippuu ens kesään mennes about 20% ... ja se on niin ittestä kiinni jaksaako vanhan talon ikuisuus remppaamista ja siinä on sitte aina se yllärien pelko jos on jotain kosteus / home onkelmata....jotta kuntokartotusta ja huolellista mietintää ja malttia ja lainatarjouksia useasta pankista eril vaihtoehtoja
me on maksettu ja rempattu vanhaa taloa nyt 9 vuotta ja kohta loppuu lainat mutta sitte onkin kyllä isoja remppoja... kattoa ja likakaivoja että ei se lopu koskaan:headwall: pinta remppaa aloitetaan toista kierrosta
 
Viimeksi muokattu:
"Nuuh"
Kannattaa miettiä myös pihaa. Jos ostatte ihan uuden peltotontin niit saatte odotella sen 30 vuotta puiden kasvamista. Pihan laittaminen syö helposti tuon erotuksen uuden ja vanhan hinnassa, eikä omenapuut, marjapensaat tai ajopihan kiveys ihan ilmaisia ole.
 
Se riippuu kyllä niin mistä tykkää. Meille vanha talo ja (tosi) pieni laina oli hyvä juttu, sillä mielestäni vanhoissa taloissa on enemmän luonnetta kuin uusissa, jotka tuntuvat järjestään olevan kopioita toisistaan. Vanhassa talossa elämä saa näkyä ja ei haittaa, vaikka pintoihin tulisikin naarmuja. Meille sopii hieman huolettomampi elämä näin.

Monet taas varmasti nauttivat uuden talon varmuudesta. Ei remppoja, eikä yleensä suurempia ongelmiakaan. Elämä uudessa talossa on usein taloudellisesti huolettomampaa.

Noissa lainoissa ei nyt niin kovin suurta eroa ollut, joten kannattaa tosiaan miettiä, että mitä itse elämässä arvostaa.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä;24766789:
odottakaa kiinteistöjen hinnat tippuu ens kesään mennes about 20% ...
Ens kesään mennessä ap maksaisi vuokraa ainakin 6kk:lta, joten ei välttämättä tule yhtään haklvemmaksi vaikka asuntojen hinnat tippuisikin.

Mä ostaisin ton uuden, kun käytännössä lainamäärä on samaa luokkaa.
 
"Xxxx"
[QUOTE="vieras";24766689]Lyhennyksenä ollaan ajateltu 700-800€/kk. Pystyttäisiin kyllä lyhentämään jopa päälle 1000€/kk, mutta ei uskalleta vetää ihan piukalle jos korotkin nousee.... mutta mikä hirvittää on se 30 vuoden laina-aika.[/QUOTE]

Meillä uusi talo, tai siis tulee. Lainaa 180000 ja tulot samaa luokkaa. Lyhennetään samoin kuin tekin. Tavoitteena 25 v laina-aika. Ei mua se hirvitä, jossain on asuttava ja mieluiten sellaisessa istä tykkää. Asuuhan ne ihmiset 30v vuokrallakin.
 
"mie"
[QUOTE="Nuuh";24766840]Kannattaa miettiä myös pihaa. Jos ostatte ihan uuden peltotontin niit saatte odotella sen 30 vuotta puiden kasvamista. Pihan laittaminen syö helposti tuon erotuksen uuden ja vanhan hinnassa, eikä omenapuut, marjapensaat tai ajopihan kiveys ihan ilmaisia ole.[/QUOTE]

No ei nyt noin kauan tarvi kasvien kasvua ootella. Meillä näyttää nyt jo aika kivalta, vaikka istutettiin kasvit tänä kesänä. Puita ei tarvitse ostaa aivan pikkutaimina. Se on totta, että pihan laittoon menee paljon rahaa, tai ainakin voi mennä. Meillä meni, kun haluttiin kaikkea kivaa..
 
NÄIN
Riippuu jos vanhassa talossa on paljon ramontoimista. Hyvin nopeaan tuon uudemman asunnon verran saatte remonttikuluineen siitä maksaa. Ottaisin uudemman kun hintaero noin pieni.
 
"Minna"
Jos laina-aika isommalla lainalla on 30 vuotta, niin tyytyisin siihen vanhaan taloon ja ottaisin pienemmän lainan. Ensinnäkin tuo laina-aika on järkyttävä, toisekseen kun taloutta ei ole vedetty liian kireelle on mahdollista tehdä joustoja. Kuten hoitovapaalla jne. Hintaero tuon teidän vanhan ja sen uuden välillä ei kyllä ole suuri, mutta ehkä liian suuri teidän tapauksessa?

Meillä vanha talo (oikeesti tosi vanha) omalla tontilla, lainaa 80 000, laina-aika 13 vuotta ja kiitos alhaisten korkojen ollaan maksusuunnitelmassa edellä ja on saatu säästettyä vähän sivuunkin.
 
"vieras"
Minulle iso kysymys olisi se, että toinen talo on paritalo. Uusi olisi kyllä kiva, mutta kun siinä ei voisi tehdä vapaasti päätöksiä eikä voi tietää, millaista porukkaa talon toiseen päähän tulee.
 
"anni"
Ja kannattaa verrata muutakin kuin hintaa. Esim. kumpi kivempi asuinalue, millainen tontti, millaiset neliöt, lämmitysmuoto, kuinka kalliita remontteja vanhempaan olisi tulossa, kuinka paljon vanhempi se vanha on... Jos toi vanhempi on esim. isompi ja paremmalla asuinalueella, niin kun laitatte sen kuntoon, arvo voi olla paljon isompi kuin tuolla paritalolla. Mä kallistuisin itse tuohon omakotitaloon, koska olen remontti-ihmisiä ja vanhoissa taloissa on pihassa monesti jo valmiina omenapuita yms. valmiina eikä itse pihaan mene ihan älyttömiä summia.
 

Yhteistyössä