Vähäuninen lapsi 2,5 v

Lasten nukkumisesta on ollut näillä palstoilla ennenkin vaikka kuinka monet kerrat juttua. Kun olen näitä lukenut tuntuu siltä, että meillä on ainut lapsi, joka ei nuku kunnolla.

Siis tyttö on 2,5 v. Päikkärit jäi parisen viikkoa sitten pois: nukuttamiseen meni enemmän aikaa kun itse uniin. Jos ollaan jossain liikenteessä suurinpiirtein päikkäreitten aikaan, niin tyttö melkein aina nukahtaa, oli se sitten turvaistuin tai rattaat. Unet kestää 30 min.
Kuvittelin, että yöunet pitenisi sitten kun päikkärit jää pois, mutta kattia kanssa \|O Yöunet on jotain 9-10 tuntia!!!! Typy nukahtaa n. 20.30-21.00 ja herää aamulla 6.00-6.30 \|O Olen itse aika väsynyt, koska illalla sitten kun saa tytön nukkumaan, alkaa oma kaivattu aika, eikä heti malttais mennä nukkumaan. Väsynyt myös siksi, että meillä ei suinkaan nukuta läpi yön, vaan herätään ainakin pari kertaa.

Mun pitäis palatä töihin takasin ens viikolla, tyttö menee päiväkotiin. Ja töissä pitäis jaksaa olla skarppina.

Onko muita vähän nukkuvia lapsia?! Musta tuntuu, että kaikki muut nukkuu putkeen 12 tunnin yöunia...
 
piipii
Meidän esikois-poju, nyt 3v10kk, on aina nukkunut vähemmän kuin muut öisin, ja nyt on pari viikkoa menty rataa 20.30 / 21.00 - 05.30 /06.30. Ja päikkäreitä ei enää kesän jälkeen ole nukuttu. Eli tosi vähäseksi ne unet jää. Mutta hyvin tuntuu pärjäävän, vaikka sitten illalla onkin aika väsy.
Päikkäreille nukahtaa jos väkisin käskee menemään, mutta sit illalla ei meinaa uni tulla.
Tosin noina 05.30 aamuina ollaan sitten tosi väsyjä. Lääkärille olen maininnut asiasta, mutta eipä sieltä mitään kunnon neuvoa saanut.
 
Meillä ei tuota esikoista saanu sisälle nukkumaan enää n.1,5vuotiaana mutta aina nukahti autoon ja nukahtaa edelleen,ikää on nyt 4v. Nukkuu öisin n.20.30-7 (8). ja vuotta nuorempi neiti samanlailla. Tämä nuorempi jätti päikkärit pois tuossa vuosi sitten, ja silloin hetkenaikaa meillä mentiin nukkumaan ennen kahdeksaa ja herättiin seitsemältä.
 
tricky
Ehkä vähän alakanttiin noi unet, mutta ei pahasti. Mun käsityksen mukaan 11 tuntia unta on normaali määrä kaksivuotiaalla. Lapset ovat erilaisia unen tarpeeltaan. Onko tullut isäänsä?

Ymmärrä hyvin ton oman ajan tarpeen. Itselläkin se tulee tarpeeseen. Mutta eikö ole vain hyvä jos tyttö valmiiksi herää aamulla ajoissa, jos pian kuitenkin teillä alkavat aikaiset aamuherätykset. Ja töissä ehkä saat sitä aikka itsellesi sen verran, että illalla onkin kiva touhuta yhdessä kotona ja sitten pian nukkumaan. Niin ja saattahan olla, että päiväkodissa seuraa muiden mallia ja nukkuu ne päiväunet kun kumminkin hiljainen hetki tulee.
 
Meidän 2.5v poika nukkuu nykyään öisin vaihdellen 8-10h.
Päiväunia nukkuu pääasiassa reilu tunnin, joskus ei ollenkaan, joskus parikin tuntia.
Meillä mennään nukkumaan päiväunista riippuen 19.30-21.30 ja herätään 5-7. Joskus siis yöunet on olleet 7.5h, parhaimmillaan sentään 10h.
Olen kohta kuukauden kirjannut ylös kaikki nukkumiset, eikä mitään selkeetä linjaa näy. Eli vaikka olis päiväunet jäänyt väliin, saattaa nukkua 8h yössä...tai 10h...
Hyvin tuo silti jaksaa joka aamu alottaa touhut
:) (mutta äiti ei \|O )
 
Itse olen ollut huolissani siitä että olisiko päikkärit kuitenkin vielä tarpeen. Ollaan siis kotosalla, ei tarvitse herätä aikaseen aamulla. Neiti herää yleensä 8.30-9.30 ja illalla menee nukkumaan 21-22. En ole saanut tyttöö nukkumaan enää päivällä ja sehän on ymmärrettävää kun nukkuu toisinaan jopa 9.30 saakka. Tulee kuitenkin unta n.11-12 tuntia yössä. Tytön ikä on 2v5kk. Ehkä sitten jos joutuisi nousemaan aamulla aikaseen hoitoon vois rytmiin kuuluu ne päikkärit. Toisinaan jos oollaan päivällä autolla liikkeellä niin saattaa nukkuu vähän aikaa. On vaan niin jänskä juttu että nukkuu aamulla pitkään kun toisilla lapsilla on se että nousevat aikaseen joskun kuudelta jo vaikkeivat olisi hoidossa. Tämä rytmi on kyllä sopinut meille hyvin. On mukava joskus aamulla nousta aikasemmin kuin tyttö ja lukee lehti ja juoda kahvikupponen rauhassa. Illasta jää myös sitä omaa aikaa ihan hyvin, en ole tottunut menemään aikasin nukkumaan. Mutta asia olisi toisin jos olisin töissä.
 
tricky
Vastaan nyt oikeastaan äitiliinille.

Meillä 2v. kotona, ja nukkuu toistaiseksi vielä päiväunia. Mutta luin äskettäin, että se menee just niin päin, että kotona olevat lapset saattaa jättää helpommin päikkärit pois. Johtuu asiantuntijoiden mukaan siitä, että kotona meno on rauhallisempaa kuin päiväkodissa. Asiat saa tehdä omaan tahtiin ja huilata hetken silloin kun haluaa.

Aamut kanssa nukutaan myöhään. Yleensä myös minä B) Muuten sopii mainiosti, mutta kaikki kerhot alkaa liian aikaisin :LOL:
 
Meillä kanssa oli juuri 2,5 v kohdalla esikoisen kanssa vaihe, kun uni takkusi, oli sitten kyse päiväunista tai yöunista. Päiväunet kestivät max 1 h silloin harvoin kun niitä usean tunnin yrittämisen jälkeen nukuttiin.. Yöunille mentiin 21-22.30 ja aamulla herätys oli yleensä kuitenkin 7-7.30. Mitään yhteistä "logiikkaa" ei löytynyt nukkumisien kanssa.

Juttelin siitä neuvolassa ja lääkärilläkin muiden asioiden yhteydessä. Silloin meille sanottiin, että tärkeintä olisi saada vähintään 10 h yöunet tuon ikäiselle lapselle. Eli joko päiväunet kylmästi pois, tai sitten vastaavasti väkisin vaan päiväunille. Jotkut kuulemma vaativat päiväunet vielä tuossa iässä, jotta nukkuvat yöllä hyvin, toisilla taas päiväunet vähentävät liikaa yöunista.

Meillä sitten haettiin sitä meidän tapaa. Välillä yritin väkisin nukuttaa, välillä taas päiväunet pois. Tuntui että mikään ei auta. Vihdoin päätin, että nyt loppuu päiväunet, ja kas kummaa, pienen hakemisen (joitakin viikkoja) alkoi yöunille meno onnistua. Loppujen lopuksi luulen vaan, että esikko kasvoi pikku hiljaa "ulos päiväunista". Meni siis lähemmäs 3 ikävuotta kun rytmi taas tasoittui.
 
Laita lapsi nukkumaan jo 19.45-20.00 niin ei mene yliväsyneeksi jos ei nuku päiväunia. Itselläni on ollut samoja ongelmia lasten kanssa juuri tuossa ikävaiheessa. Ehdottomasti nukkumaan kello 20.00 viimeistään, niin luulisin et herää noin 7.30. Tietysti lasten välillä on yksilöllisiä eroja, mut näin meillä. Kannattaa ainakin kokeilla parin viikon ajan.
Isommatkin lapseni rupeavat nukkumaan 20.00 aikoihin ja heräävät tuossa 7-8 välillä. Tarvitsevat unta vielä varsinkin talviaikaan. Kun laittaa aikaisin, eivät mene yliväsyneeksi ja nukahtavat paremmin. Iltasatu ja nukkumaan.
 
ränttis
Meidän neiti 2,5 v jätti päiväunet tuossa syksyllä.. Auto on ainut paikka mihin nukahtaa.. Rattaisiin ei millään vaikka kuinka oltaisiin liikenteessä..
On semmosta sorttia että jos vähääkään huomaa että tähän voi nukahtaan niin äkkiä pois..

Meillä vaikutti päikkärien loppuminen siihen että neiti menee noin tuntia aikasemmin nukkumaan illalla ja nukahtaa todella nopeasti yleensä. Eli 19 aikoihin (vähän jälkeen) sänkyyn ja yleensä uni tulee 19.30-20, vaihdellen. aamulla herätään 6-7 aikoihin.. Ennen nukahdettiin vasta 21-21.30
 

Yhteistyössä