Vähärasvainen, sydänystävällinen täytekakku

• Viestiketjun aloittaja aaveliina
  • Ensimmäinen viesti
aaveliina
Isäni tulee juhlimaan poikani synttäreitä. Isä on ohitusleikattu joulukuussa ja välttää kovaa rasvaa. Mietin juuri, millaisen täytekakun tekisin... Liivatetta en voi käyttää, mutta muuten kädet ovat vapaat.

Olen kehitellyt ajatusta vadelmakakusta. Eli tavallinen sokerikakkupohja. Väliin vadelmia ja Flora Vanillaa 1/2 prk + 1/2 prk rasvatonta maitorahkaa. Lisäksi tietty sokeria maun mukaan. Kakun päälle glaseeraan hyytelösokerin avulla vadelmia. Ja reunoille tuota Flora Vanilla+rahka -seosta (pysyyköhän..?).

Miltä kuulostaa? Onko kenelläkään mitään parempia ehdotuksia?

Anteeksi jos olen ihan väärässä, muta minua usein ihmetyttää miksi juhlaherkkuja halutaan tehdä super terveellisinä.

Sokeritautisten ja allergisten tapauksessa toki sen ymmärrän, mutta esim. kolesterolia vahtiville, laihduttajille jms en jaksaisi lähteä tekemään dieettikakkua. Elimistö ei varmaankaan leikkaa kiinni yhdestä synttärikakun palasesta. Oleellista on se jokapäväinen ruoka ja juoma jota käytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Anteeksi jos olen ihan väärässä, muta minua usein ihmetyttää miksi juhlaherkkuja halutaan tehdä super terveellisinä.

Sokeritautisten ja allergisten tapauksessa toki sen ymmärrän, mutta esim. kolesterolia vahtiville, laihduttajille jms en jaksaisi lähteä tekemään dieettikakkua. Elimistö ei varmaankaan leikkaa kiinni yhdestä synttärikakun palasesta. Oleellista on se jokapäväinen ruoka ja juoma jota käytetään.
Totaalinen peesi tälle.

vieras
Itse kakkupohjaanhaan ei tavallisesti tule mitään rasvaa, ainoastaan vuoka voidellaan.

Väliin ja päälle voi laittaa hedelmiä ja marjoja. Mustikka vadelmaseos hyytelösokerilla on ihan hyvää siinä päällä. Ei se edes mitään rahkaa kaipaa.

ap

No tätä mieltä olen itsekin, mutta isäni on tosi tarkka ruokansa suhteen. Hänellä on varmaan vielä osittain sydänsairauden ja ohitusleikkauksen prosessointi kesken ja hän siksi on niin pedantti tässä asiassa. Hän ehkä haluaa kokea hallitsevansa sairauttaan osittain tätä kautta. Ohitusleikkaus tuli kuitenkin hyvin yllättäen eteen ja tilanne oli vaikea.

Rakastan isääni ja koska hän tulee 400km päästä poikani synttäreille, aion tehdä hänelle "terveellisemmän" kakun. Muina vieraina ei ole samalla kertaa kuin äitini, ja vaikka olisikin, tahdon silti tehdä isääni varten vaikka sitten toisen, erillisen kakun ja terveellisemmän pullan ja muut tarjottavat.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Flora vispi reunoihin! Mä käytän vallan sitä täytekakkujen teossa.

Flora Vispiä käyttäisin muuten, mutta tiedän siinä olevan 20% rasvaa ja Flora Vanillassa vain muistaakseni 12 % ja jos siitä puolet korvaa rahkalla, pienenee rasvaprosentti vielä. Isäni kun on tarkka näissä asioissa.... :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja esim.:
Sokerikakkupohja, josta vähennetään hieman sokeria. Väliin banaania ja pakastemansikkaa. Päälle säilykehedelmiä ja hyytelösokeria.

Eli ei siis kaipaa välttämättä mitään kermankorviketta sinne väliin? Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta kun olen aina ennen tehnyt vain tavis mansikka-banaani-kermavaahto -kakkuja... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No tätä mieltä olen itsekin, mutta isäni on tosi tarkka ruokansa suhteen. Hänellä on varmaan vielä osittain sydänsairauden ja ohitusleikkauksen prosessointi kesken ja hän siksi on niin pedantti tässä asiassa. Hän ehkä haluaa kokea hallitsevansa sairauttaan osittain tätä kautta. Ohitusleikkaus tuli kuitenkin hyvin yllättäen eteen ja tilanne oli vaikea.

Rakastan isääni ja koska hän tulee 400km päästä poikani synttäreille, aion tehdä hänelle "terveellisemmän" kakun. Muina vieraina ei ole samalla kertaa kuin äitini, ja vaikka olisikin, tahdon silti tehdä isääni varten vaikka sitten toisen, erillisen kakun ja terveellisemmän pullan ja muut tarjottavat.
Ok, ymmärrän hyvin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja esim.:
Sokerikakkupohja, josta vähennetään hieman sokeria. Väliin banaania ja pakastemansikkaa. Päälle säilykehedelmiä ja hyytelösokeria.

Eli ei siis kaipaa välttämättä mitään kermankorviketta sinne väliin? Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta kun olen aina ennen tehnyt vain tavis mansikka-banaani-kermavaahto -kakkuja... ;)

Minä en laita kermavaahtoa kakun sisälle. Kostutan Spritella ja laitan jotain hedelmää/marjaa tms. sisälle. Kuorrutan kakun juhliin kermavaahdolla. Jos joskus leivomme lasten kanssa huin vuoksi esim. nuken ristiäisiin, en käytä kermaa lainkaan.

Huh kamala, mä en ainakaan sitä banaania sinne laittais, ei muuten mutta se on pahaa. :x Mä tein viikko sitten tyttären täytekakun, ja sinne väliin tuli vaan maitorahkaa ja marjoja sekoitettuna, sokeria voi lisätä sitten maun mukaan. Pelkäsin vähän että miten pysyy kasassa, mutta hyvin pysyi. Voihan siihen liivatteen lisätä, niin vielä varmemmin pysyy kasassa. Ja on vielä rasvattomampi vaihtoehto.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuittu:
Flora vispi reunoihin! Mä käytän vallan sitä täytekakkujen teossa.

Flora Vispiä käyttäisin muuten, mutta tiedän siinä olevan 20% rasvaa ja Flora Vanillassa vain muistaakseni 12 % ja jos siitä puolet korvaa rahkalla, pienenee rasvaprosentti vielä. Isäni kun on tarkka näissä asioissa.... :)
No näin, kyl mäkin ottaisin tarkkaan huomioon toiveet, kun vieras tulee kaukaa, on varmaan oikeastikin nälkä. Creme Vanillahan (+ rahka) on tosi hyvä, mutta tuskin saat kakun reunoja sillä laitettua. Ja sit kahvipöytään lisäksi vaikka kiivejä, viinirypäleitä, omppoja, mansikoita.

tiesittekö
että aiemmin eskimot elivät lähinnä vain rasvaisella hylkeenlihalla, kasviksia ei Grönlannissa syöty. Diabetes ja sydäntaudit olivat tuntemattomia.

Vasta länsimaistuttuaan eskimoillakin on alkanut olla näitä tauteja... mitä kertookaan meidän ruuastamme?

"Vierailija"
Nii. Ennen syötiin voita ja kuoltiin viiskymppisenä. Sydäntaudit oli tuntemattomia, mutta eiköhän niitä silti ollut... Hienoa, että isäsi miettii tosissaan, mitä suuhunsa ajaa.

Täytekkkupohjassahan rasvaa ei tule joten ihan tavallinen sellainen.

Väliin avokadoista, sitruuna- tai limemehusta ja tomusokerista sauvasekoittimella tehtyä vaahtoa.. Pari avokadoa, pienen sitruunan mehu ja reilu desi tomusokeria.

Ja marjoja, hedelmiä, mitä ikinä haluat lisäksi.

Yhteistyössä