Vähän liikkuva sikiö

  • Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
"Mietteliäs"
Kohta on synnytyksen aika. Koko raskauden ajan sikiö on liikuskellut ehkä keskivertoa vähemmän verrattuna siihen, että moni kertoo sikiön liikkuvan joka päivä todella paljon.

Välillä on monta päivää peräkkäin, että sikiö liikkuu tosi paljon ja sitten taas voi tulla monia päiviä, jolloin liikkuu vain silloin tällöin.

Löytyykö kohtalotovereita ja minkälainen vauva on sitten syntynyt.

Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!
 
Neljän äiti
Mulla takana 4 raskautta, ja eroja todella on. Oudointa ehkä että mahassa rauhallisin oli todella itkuinen vauva ja vieläkin herkkä ja paljon vollottava, ikää kohta viisi.
 
Esikoiseni liikkui todella vähän ja hän on vaikeavammainen. Toinen lapseni liikkui pitkään "normaalisti", mutta loppuraskaudessa oli sellaisessa asennossa, että en tuntenut liikkeitä juuri lainkaan. Lapsi on normaali ja vilkas. Kolmas lapseni liikuskeli rauhallisesti koko sikiöajan. Hän on terve tyttö, mutta hyvin rauhallinen.
 
Meillä esikoinen liikkui todella paljon. Välillä jopa epämiellyttävää oli monotus. Toisen ja kolmannen lapsen liikkeitä en sitten tuntenutkaan oikeastaan ollenkaan. Kaikki terveitä ja normaaleja lapsia. Kuopus kaikkein vilkkain, keskimmäinen rauhallisin.
 
vrs
Esikoinen liikkui todella vähän, paljon vähemmän kuin sinä ap kuvailet. Hän itki ensimmäisen 6kk ja on edelleen hieman erilainen; ei puhu ja sosialiset tilanteet ovat vaikeita. Ikää nyt 3v6kk. Toisaalta, monissa asioissa (motoriikka, oivaltaminen, päättelykyky) hän on selvästi edellä, noin 6-7v tasolla. Hänen kanssaan on välillä haastavaa, mutta ihana hän on siinä missä pikkuveljensäkin (ainakin kun nukkuu ja sukeltaa).
 
"allukka"
Esikoinen liikkui tosi harvakseltaan. Yhden kerran luulin jo, että se on kuollut mun mahaan ku en moneen tuntiin tuntenut yhtään mitään. Syntyi terve, mutta erittäin itkuinen koliikkivauva.

Kuopus liikkui ihan jatkuvasti. Mellasti ja myllersi niin etten välillä meinannut saada unen päästä kiinni. :D Terve tyttö, mutta koliikki oli silläkin.
 
"vieras"
Minulla myös kuopus liikkui todella vähän,loppuraskaudesta olin huolissani jo kun niin harvoin tuntui mitään.Nyt hän on neljän,huomattavan herkkä ja itkeskelee/kiljuu yhä öisin usein,vauva-aika oli todella vaikea koliikinjatkuvan sairastelun ym vuoksi.En silti usko asioilla olevan yhteyttä vaikka muut näyttäisivät kirjoittelevan samankaltaisista kokemuksista.
 
vrs
[QUOTE="allukka";25376154]Esikoinen liikkui tosi harvakseltaan. Yhden kerran luulin jo, että se on kuollut mun mahaan ku en moneen tuntiin tuntenut yhtään mitään.[/QUOTE]

No just. Moneen tuntiin? Itse lasken vähiksi liikkeiksi sen, jos ei moneen PÄIVÄÄN ole tuntenut mitään...
 
"Monenmamma"
No just. Moneen tuntiin? Itse lasken vähiksi liikkeiksi sen, jos ei moneen PÄIVÄÄN ole tuntenut mitään...
Sen jälkeen kun liikkeet alkaa kunnolla tuntua (rv22-23) niin kyllä niitä liikkeitä sen verran täytyyä viitsiä seurata, että joka päivä tuntee jotain liiketta.
rv 30 jälkeen sit täytyy jo seurata et vauva liikkuu useita kertoa päivässä.
En tiedä virallista ohjetta, mut itse olen 32-34 tietämillä alkanut tehdä liikelaskennan (vähintään 10 liikettä tunnissa) kerran päivässä.

Sen verran täytyy vauvasta välittää, että seuraa hänen vointiaan sillä ainoalla keinolla joka kotona on käytettävissä.
Ja jos liikkeitä tulee liian vähän, niin heti sairaalaan.

Olen kuullut liikaa juttua siitä millainen hätä vauvalla voi olla jos sairaalan ei mennä ajoissa.
 
kokokoko
keskimmäinen lapsi tuntui ettei paljon liikuskele. edessä oleva istukka vaimensi tehokkaasti liikkeitä ehkä. syntyi erittäin peruspositiivinen vauva, josta on kasvanut peruspositiivinen ja helppo 7-vuotias. hoksottimet kohdillaan. ja tosi energinen tapaus. :)
 
vrs
[QUOTE="Monenmamma";25376263]Sen jälkeen kun liikkeet alkaa kunnolla tuntua (rv22-23) niin kyllä niitä liikkeitä sen verran täytyyä viitsiä seurata, että joka päivä tuntee jotain liiketta.
rv 30 jälkeen sit täytyy jo seurata et vauva liikkuu useita kertoa päivässä.
En tiedä virallista ohjetta, mut itse olen 32-34 tietämillä alkanut tehdä liikelaskennan (vähintään 10 liikettä tunnissa) kerran päivässä.

Sen verran täytyy vauvasta välittää, että seuraa hänen vointiaan sillä ainoalla keinolla joka kotona on käytettävissä.
Ja jos liikkeitä tulee liian vähän, niin heti sairaalaan.

Olen kuullut liikaa juttua siitä millainen hätä vauvalla voi olla jos sairaalan ei mennä ajoissa.[/QUOTE]

Etpä taida olla riittävän monen mamma, että ihan kaikkea tietäisit. Aikamoista sontaa ainakin näpikseltäsi suollat.

Sekö tarkoittaa, etten välitä vauvastani tai seurale liikkeitä, jos sanon, ettei muutaman tunnin tauko tee vauvasta harvakseltaan liikkuvaa? OIKEESTI?

Kun tuota esikoista odotin, kävin n 2kertaa/viikko kuuntelemassa sydänäänet, kun olin niin huolissani. Liikelaskentaa tein vähintään kolmesti päivässä.
 
"hhh"
No just. Moneen tuntiin? Itse lasken vähiksi liikkeiksi sen, jos ei moneen PÄIVÄÄN ole tuntenut mitään...
No kyllä niitä liikkeitä päivittäin pitäisi tuntua, ainakin loppuraskaudesta, ellei sitten ole esim. istukka edessä tms.

Mutta muistan kyllä itsekin huolestuneeni aikoinaan siitä, kun vauva ei liikkunut mielestäni tarpeeksi/yhtä paljon kuin muiden vauvat. Meni päiviä, että vain harvakseltaan vähän jotain pientä tökkäystä tuntui.
Mutta ihan terve, pirteä ja varsin aktiivinen vauva sieltä ulos tuli, eli ihan turhaan sitä huolehti.
 
hei vaan!
Mulla molemmat mahassa oli todella vaisuja liikkumaan, esikko saattoi olla päiviä hissukseen ja muutoinkin tunsin vain hipaisuja siellä täällä. Mutta kaikki oli ok eikä mikään koliikkivauva, reipas poika joka nukkui täysiä yöunia jo 2 kuukauden iässä jne. Kuopus oli myös vaisu ja vähäliikkeinen mutta hänenkin kohdalla kaikki ok, todella herttainen ja rauhallinen vauva, sellainen perustyytyväinen. Eikä vlvottnut yhtenäkään yönä, heräsi yhden kerran syöttämään.

Mun mielestä ei kannata hätääntyä jos toi on ollut linja läopi raskauden mutta muutoksia kannattaa kuullostella.

Sydänkäyrässä on veetutti kun muut äidit kävi makaamassa siinä muutaman minuutin liikelaskennassa mutta minä makailin parhaimmillaan jopa tunnin että saatiin tarpeeksi liikkeitä kasaan. En ole ylipainoinenkaan joten ei voi sanoa ettenkö sen takia tuntisi liikkeitä.
 

Yhteistyössä