vadelmasta???

Tyttöni Tuulispää

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
2 431
0
36
Lahti
Kuinkahan yleistä mahtaa olla vadelma-allergia? Olen kuullut, että vaikka muita marjoja ei pystyisi syömään, niin ainakin vadelma ja mustikka käyvät. Meidän neidillä on nyt kolme kertaa käynyt niin, että kun on päivällä syönyt vadelmaa, niin yön aikana iho lehahtanut tosi huonoon kuntoon. Lisäksi pientä näppylää tullut kaulaan ja rintakehään. Vadelmaa siis ei ole syönyt kuin sen kolme kertaa koko kesän aikana ja joka kerran jälkeen samat oireet. Soitin neuvolaan ja pyysin vadelmaa lisättäväksi siihen erityisruokavalio-paperiin päiväkotia varten, mutta hän sanoi, ettei usko oireiden johtuvan vadelmasta, koska on kuulemma erittäin harvinaista, että se voisi allergisoida. Ruokapäiväkirjaa on pidetty enkä keksi mikä muukaan voisi olla oireiden aiheuttaja.

Kyllä vaan, minun lapseni on allerginen sekä mustikalle että vadelmalle. Ja oireet ovat todellisia kutinaoireita jotka valvottavat muutaman yön. Neuvolan tädille voisi kanssa antaa valistusta allergioista!!!

Ja kuten huomaat,olen juuri saanut kommenttia: ei sun lapses voi olla noin allerginen \|O

Tääl kans vattuallergia, myös anoppi on allerginen..
No just:lle Tieedän tunteen, eilen anoppilas kiroilin kun ei käynyt myöskään nutri-juniori ni kommenttien taso oli et mistäs sen tiedät, jospa vaan maha reagoi muuten van kun on uutta? :headwall: Joo, siitä varmaan johtuu myös tuo ihottuma mikä nous, ja maha oireet kestää kolmatta päivää.. \|O Ja muutenkin kun poika on allerginen hieman ihmellisimmille aineille ni tuntuu olevan ihmisille käsittämätöntä et moisille voi olla..
Ja taas ohi aiheen..

Aivan millekkä tahansa voi olla allerginen. Aivan mille vain. On toki ruoka-aineita joille ollaan HARVEMMIN allergisia tai että on melko epätavallista olla jollekin allerginen. Taitaa olla vesi ainoa aine jolle ei puhtaana versiona olla allergisia :)

Tuohon päivittelyyn saavat monet allergisten lasten vanhemmat kyllästyä ihan loputtomiin asti. Meillä lapsi on nyt 1,5vuotias ja allerginen melkein kaikelle. Sopivia ruoka-aineita on apteekin erityisvalmisteen lisäksi 4 ja niistäkin yksi on rypsiöljy. Voit kuvitella päivittelyn määrää kun noiden "normaalien perusruoka-aineallergioiden" (maito, muna, kotimaiset viljat) lisäksi mitkään marjat eivät käy...ei siis mustikat, herukat, karviaiset, puolukat, karpalot, ruusunmarjat...mitkään, riistä menee iho rakkuloille ja suolisto rikki, ei käy hirssi ei tattari. Munasta saa ilman välityksellä oireet jne.

Ja joka kerta saa kuulla kuinka ei sille ja sille voi olla allerginen. Ja että ei näin pieni määrä voi kenellekään mitään oireita tehdä. \|O

Kyllä allergioiden kanssa vain kannattaa ajatella, että mikä vain voi oireita tehdä ja kun oireen syyn löytää olla vain tyytyväinen siihen että voi sitäkin oireen aiheuttajaa välttää kun tiettää sen syylliseksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 21:33 Tyttöni Tuulispää kirjoitti:
Kuinkahan yleistä mahtaa olla vadelma-allergia? Olen kuullut, että vaikka muita marjoja ei pystyisi syömään, niin ainakin vadelma ja mustikka käyvät. Meidän neidillä on nyt kolme kertaa käynyt niin, että kun on päivällä syönyt vadelmaa, niin yön aikana iho lehahtanut tosi huonoon kuntoon. Lisäksi pientä näppylää tullut kaulaan ja rintakehään. Vadelmaa siis ei ole syönyt kuin sen kolme kertaa koko kesän aikana ja joka kerran jälkeen samat oireet. Soitin neuvolaan ja pyysin vadelmaa lisättäväksi siihen erityisruokavalio-paperiin päiväkotia varten, mutta hän sanoi, ettei usko oireiden johtuvan vadelmasta, koska on kuulemma erittäin harvinaista, että se voisi allergisoida. Ruokapäiväkirjaa on pidetty enkä keksi mikä muukaan voisi olla oireiden aiheuttaja.

Kyllä mille tahansa voi olla allerginen. Mielestäni oireilu on ihan selkeätä. Meidän neuvolassa suhtautuminen ruoka-aineallergioihin on ihan samanlaista, kuin teilläkin näyttää olevan, siksi käymmekin yksityisesti allergioihin perehtyneellä lastenlääkärillä. Neuvolassa hoidetaan vain "pakolliset" mittaukset ja rokotukset.

Meillä on riittänyt päivähoitoon se, kun olen itse ilmoittanut lisäykset, eli ihan joka kerta ei tarvitse uutta todistusta hakea. Allergioihin perehtyneet hoitajat ja keittiöhenkilökunta kyllä uskovat äitiä, koska tietävät, että uusia asioita voi puhjeta milloin vain.

Vadelmalle voi olla allerginen,vaikka neuvolatäti mitä sanoisi.
Minulla on useampi lapsi allerginen vadelmalle. Yhdelle lapsistani nousi aivän älytön ihottuma kaulasta varpaisiin,henki meni ahtaalle turvotuksen vuoksi.
Ole varovainen kun testaat lapselle sopivia marjoja. Mellä on nimittäin osa lapsista ollut pienenä alleginen myös hillalle.Vaikka sillekään ei pitäisi kenenkään olla alleginen!(Neuvolan ohjeita)
Nämä vauva-ja pikkulapsiallegiat ovat monesti siitä mukavia,että ne menevät ohitse.Meillä on kouluikään
mennessä yleensä alkaneet kestää myös vadelmaa,niin on käynyt myös tälle lapselle joka reagoi aivan kauheasti pieneenkin marjamäärään.

Yhteistyössä