Yhdeltä ihmiseltä vai koko perheeltä? Yhden ihmisen vaatemenoihin on aika paljon, mutta koko perheen menoihin ei kyllä ole, varsinkaan jos siinä on kengätkin mukana.
Meillä menee keskimäärin 200 € vaatteisiin + kenkiin/kk, juuri äskettäin tarkisteltiin eri kuluja. Summa jakaantuu niin, että miehen vaatteisiin menee reilu 100 €/kk, minun ja lapsen vaatteisiin + kenkiin molempiin alle 50 €/kk. Mies kyllä sortuu joskus ostelemaan alesta joten ei niin tarpeellista, mutta pääosin miehen suuremmalle kulutukselle on ihan luonteva selitys. Hän nimittäin tarvitsee töissä joka päivä edustavat vaatteet ja jotkut miesten puvut nyt esimerkiksi on aika kalliita. Hänellä on myös pari harrastusta, joihin tarvitsee tietynlaiset vaatteet.
Minä teen pääosin etätyötä, tosin minullakin on töiden puolesta välillä edustustilaisuuksia. Itse tyypillisesti täydennän vaatevarastoa pari kertaa vuodessa, ennen jotain suurempia tilaisuuksia. Silloin vaatteisiin menee jotain 100-200 €, useimpina kuukausina en ostele mitään tai korkeintaan jotain sukkia tms. Lisäksi vuodessa tarvitsee yleensä ostaa yhdet kengät ja yhdet rintsikat. Rintsikoita en löydä marketeista sopivia, joten ne maksaa 50-100 €. Yhteensä vaatteisiini menee siis 500 - 600 €/vuosi. Takkeja en osta läheskään joka vuosi, mutta jos ostan niin uusi talvitakki toki nostaa hieman tuota vuosikulutusta.
Lapsi saa sisävaatteita paljon lahjaksi, niihin ei mene siis rahaa juurikaan. Joskus täytyy itse täydentää varastoa, mutta taitaa suurin osa sisävaatteista olla muilta saatuja. Ulkovaatteet pitää kuitenkin pääasiassa ostaa itse, niihin menee ehkä 200 €/vuosi. Kenkiin menee saman verran, koska kaikki kengät on uusittava vuosittain, lapsen jalka kasvaa niin kovaa vauhtia. Eli talvikengät, vk-kengät, sisäpelitossut, nappikset, kesälenkkarit, sandaalit... Kengät ostetaan kummiskin uusina ja vaikka tarjouksia koitetaan hyödyntää, niin meneehän niihin rahaa.
Elämäntilanteesta riippuu siis paljon, kuinka paljon vaatteisiin uppoaa. Meni minullakin reilu 100 €/kk silloin, kun piti olla joka arkipäivä edustava. Jos ei käy töissä tai käyttää töissä työnantajan tarjoamia vaatteita, siinä säästää satoja euroja vuodessa. Minulla on nyt tästä välimuoto ja jos en kävisi ollenkaan töissä, varmaan vielä nykyisestä puolittuisi vaatebudjetti.