Vaatteiden valkaisu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valkoseksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valkoseksi

Vieras
Mites toimii toi kloori valkaisuaineena vaatteisiin? Siis sellanen sinisessä pullossa oleva litku.

Voiko sitä siis laittaa ihan pesukoneeseen? Miten/miten paljon ym. Meillä on miljoonia valkosia sukkia jotka, no, ei oo enää valkosia :D ja jossain paidoissa on tahroja mitkä ei lähde. Siis valkosta kaikki. Onnistuuko toi? Ja voiko sen jälkeen koneeseen heittää muuta vai haalistaako sitten seuraavatkin pesut :D

otat ämpärin johon kaadat pullon ohjeessa mainitussa suhteeessa klooria ja vettä.
Lillutat sukkia siellä kunnes ne näyttää valkoisemmilta.
Sitten peset ne pesukoneessa.

Ja käytä jatkossa valkopyykille jauhemaista valkopyykkipesuainetta.

Mun mielestä siinä purkin kyljessä on ohje. Mä oon laittanu koneeseen arviolta puol desilitraa ja lämpötilaks max 40 astetta. Ja siis vaan sellaisia jotka saa valkaistua, kloori haalistaa muut värit. Seuraavat pesut ihan normaalisti. Mutta katso se purkin kylki, siinä pitäis olla oikea ohje. Mä oon tehny tota aina ja nykyään vähän sinne päin :).

No nyt mulla on vihreä Klorin pullo kädessä ja siinä lukee näin:
Pesuohjeet: Käytä klorinia alhaisissa lämpötiloissa 40 astetta. Älä sekoita pesuaineen kanssa. 3-4 kg:n konee. Värjääntynyt valkopyykki, puuvilla ja pellava 1,5 - 2,5 dl klorinia pesupalloon tai koneen pesuainelokeroon. Värjääntynyt hieno- ja kirjopesu 1/3 dl klorinia. Älä käytä farkkujen valkaisuun.

Vähän lyhentelin, mut asia on kuitenkin tossa, ole hyvä.

En laittaisi klooria ikinä suoraan pesukoneeseen vaan aina liotan ensin ämpärissä klooriliuoksessa ja sitten normaali pesu. Kloori voi vahingoittaa joidenkin pesukoneiden osia eli pitäisi tarkkaan tietää sopiiko kloori omalle pesukoneelle!

Varmaan joutuu sitten laittamaan vielä pesuaineen kanssa kerran pyörimään ne vaatteet, muuten haisevat ihan uimahallille. Tosin jos kyse vaan sukista niin sitten sillä ei kai ole niin väliä :).

Tässä vielä pieni ekovinkki ap:lle: Valkopyykkin kirkastukseen käy ruokasooda tai vaikka leivinjauhe. Laita ruokalusikallinen tai pari pesuainelokeroon pesuaineen joukkoon ja pese normaalisti. Vaalentaa hyvin harmaantuneen pyykin.
Toimii myös jos liottaa pykkiä ämpärissä sooda/leivinjauhevedessä :)

Tosta uimahallille haisemisesta :), nyt kun voi kuivattaa ulkona niin se haju häviää melko pian. Mä en uskaltais tehdä niin että ensin liottaisin kloritessa ja sit koneeseen normaalipesuaineella peseentymään. Siinä purkissa nimenomaan sanottiin että ei saa sekottaa pesuaineen kanssa. Mutta miten sun pyykkääminen sujui?

Yhteistyössä