Vaatteiden nimikoiminen päiväkodissa

Esikoinen (ja toistaiseksi ainokainen) aloittaa pian päiväkodissa. Mieleen tuli, että pitääkö kaikki vaatteet nimikoida? Vaiko pelkästään ulkovaatteet? Tietysti ehtisin kysyä tätä, kun mennään tutustumaan päiväkotiin, mutta kun olen niin malttamaton ja mietin jo, mitä kaikkea tässä pitää tehdä ennen päiväkodin aloitusta...
 
Pitää jos haluat ne vaatteet vielä takaisin. Silloin kun olin päikyssä töissä totesin että se on aivan järkyttävä määrä joka sinne jää nimettömiä (merkki)vaatteeita. Eikä kukaan tunnu kaipaavan. Ja tietenkin ne lasten vaatteet myös sekoo jos ei nimiä oo.
 
Minun pikkuiseni aloittaa huomenna päiväkodissa. Oli viime syksyn ja talven vanhalla paikkakunnallammekin päiväkodissa, mutta muuton vuoksi jäin hänen kanssaan kotiin maaliskuusta-elokuuhun :) Huomenna siis upouusi tarha!

Kokemuksella voin sanoa, että kannattaa nimikoida kaikki, ja luultavasti tarhatädit niin tulevat teitä ohjeistamaankin :)
 
OK, on siinä kyllä tekemistä... Netistä luin, että teksti pysyy parhaiten, jos silittää vaatteen... Huh huh! Meikäläinen ei ole silittänyt lapsen syntymän jälkeen vaatteita, paitsi juhlavaatteet!! Pitää siis varata kalenteriin oikein aikaa tätä urakkaa varten. Tuleeko mieleen muita vinkkejä, mitä voisin tehdä jo nyt päiväkodin aloitusta ajatellen? Siis nyt, kun on aikaa ja voimia enemmän kuin sit, kun palaan töihin...

Olen aika pihalla päiväkotikuvioista, koska minä itse ja lähes kaikki tuttuni ovat olleet kotihoidossa koulun aloittamiseen saakka... Kaikki tyttären kaveritkin ovat kotihoidossa!
 
Valkoinen urheiluteippi on myös hyväksi todettu ja pysyy paikallaan pesussakin. Niin, ja todella kannattaa nimetä, ettei pääse vaatteet hukkumaan.
Meille tuli kesän ajaksi kaunis tyttöjen muumipaita hoitokassissa kotiin vaikka poika onkin :) Palautettiin takaisin pkotiin nyt uuden hoitokauden alkaessa, nimi puuttui.
 
Mites se vaatteiden ja vaippojen toimittaminen päiväkotiin tapahtuu käytännössä? Pitäisikö olla hoitokassi, jonka vaan jätän aina aamulla lapseni naulakkoon? (Tietty eri päiväkodeissa on varmastikin eri käytäntöjä... Mietin vaan, miten se sujuu kätevimmin...) Entä minkä verran vaippoja olette vieneet kerralla päiväkotiin? Meillä lapsi tarvitsee vaipan vielä päikkäreillä, joten siksi vaippoja tarvitaan päiväkodissa jonkin verran.
 
Päiväkodeissa on yleensä joka lapselle oma lokero/kaappi johon laitetaan varavaatteet. Meillä ne kuljetetaan tarhaan isossa kangaskassissa tai lasten omissa pikkurepuissa. Vien yleensä maanantaina enemmän vaihtovaatetta ja tarvittaessa lisää viikolla jos on likaantuneita. Vaippoja vien aina koko paketin kerralla. Meillä laitetaan lokeroihin aina lappuja jos on erityistä (esim. vaipat/purkat lopussa, likapyykkiä kotiin jne.), koska omahoitajaa ei aina näe lasta hakiessa.
Minä olen nimikoinut vaatteet tekstiilitussilla pesulappuun ja hyvin on kestänyt pesua. Villasukat, hanskat ym. nimikoin kirjotulla nimikointinauhalla, joka on kätevä kiinnittää muovisilla tageilla (Euroteam). Mä olen aika tarkka lasten vaatteista ja muistan kyllä mitä olen tarhaan vienyt, joten osaan etsiä jos jotain puuttuu enkä ole koskaan tainnut viedä toisen lapsen vaatteita kotiin.
Ehdit kyllä tutustumisjaksolla tutustua tarhan käytäntöihin.
 
Minä totesin kahden ekan nimilapun kiinnityksen jälkeen, että ei tule mitään... kahden lapsen vaatteita on niin paljon, että nimikoin suosiolla vedenkestävällä ohuella tussilla niskalapun taakse. Pääsee huomattavasti vähemmällä vaivalla. B)
 
Mä olen nimennyt kaikki vaatteet. Siltikin ne on koko ajan hukassa ja niitä saa etsiä pitkin ja poikin. En enää pakkaa reppuun kun yhden vaatekerran päällä olevien lisäksi. Ärsyttää, että käsketään nimikoimaan vaatteet ja sit kun sen teet niin nimiä ei ainakaan meidän tarhassa ilmeisesti edes lueta vaan tungetaan vaatteet milloin kenenkin lokeroon :kieh:
 
Mä oon kanssa nimennyt kaikki vaatteet. Kävin ostamassa Sinellistä tekstiilitussin jolla olen kaikki pipot, hanskat, kengät ja ulkovaatteet nimennyt. Sitten tilasin netistä nimikointilappuja jotka on helppo silittää paidan ja housujen reunoihin kiinni. Halutessaan ne voi jopa ommella jos on aikaa. Mä olen kyllä saanut useampaan kertaan kiitosta hoitotädeiltä hyvästä nimikoinnista. Eikä ole kyllä tarvinnut pyydystellä kadonneita vaatteita.

Täältä olen itse tilannut noi nimikointinauhat: Nimikointinauhat
 

Yhteistyössä