Vaatteiden koot, ennen ja nyt. *ärsyyntyneenä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TiiBii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TiiBii

Tunnettu jäsen
21.08.2013
7 920
525
113
Kaivelin tossa talvivaatteita esiin ja törmäsin lempimekkooni. Tossa se nyt rikkuu, pyykin jäljiltä kivumassa. Ja näyttää suurelta! Siksipä kurkkasin kokolapua, M, lukee siiinä selkeästi.

Se on noin kahdeksan vuotta vanha. Yhä kuin uusi. Ja täydellisen kokoinen päälläni.

Toisin kuin nykytuotokset jotka (siis ne M-koot) ahdistavat ja etenkin hauiksen kohdalta puristavat ja sit kun kurottaa eteenpäin, selkäsauma nitisee ja paukkuu :D

Miks noi vaatteet tehdään nykyään pienemmiksi? Häh? |O

(joojoo, on ihan helppoa siirtyä ostamaan kokoa L, mutten mä silti tunne itseäni Largeksi kun olen normaalipainon alapäässä enkä sataaseitsemääkymmentä senttiä pidempi)

Kaivelin tossa talvivaatteita esiin ja törmäsin lempimekkooni. Tossa se nyt rikkuu, pyykin jäljiltä kivumassa. Ja näyttää suurelta! Siksipä kurkkasin kokolapua, M, lukee siiinä selkeästi.

Se on noin kahdeksan vuotta vanha. Yhä kuin uusi. Ja täydellisen kokoinen päälläni.

Toisin kuin nykytuotokset jotka (siis ne M-koot) ahdistavat ja etenkin hauiksen kohdalta puristavat ja sit kun kurottaa eteenpäin, selkäsauma nitisee ja paukkuu :D

(joojoo, on ihan helppoa siirtyä ostamaan kokoa L, mutten mä silti tunne itseäni Largeksi kun olen normaalipainon alapäässä enkä sataaseitsemääkymmentä senttiä pidempi)

Lempifarkut ei vaan mahdu. EI vaan MAHDU. Vaikka painan ihan saman verran kuin ennen raskauksia:'(

Eli lantio ei ole kyllä "sijoillaan"...tuskin onkaan, enää ikinä!:'(

Miksi mies ei kärsi raskauden jälkeisestä elämästä? Vaikka suurentuneista isovarpaista? Tosin vanttera voimapussini on lihonnut kanssani n. 20 kg :whistle: Mutta en pakota häntä syömään isoja kasoja kotiruokaa ja vielä ottamaan lisää.....

Ihan epäreilua. Pitäiskö käydä saahaamassa muutama milli lantiosta pois, että housut olisivat ihanat yllä...

Mä oon ymmärtänyt et vaatekoot on nykyään isompia kuin ennen. Nyt joku siideripissis vatsamakkaroineen voi ihan hyvin käyttää kokoa 36, kun taas ennen vanhaan se on oikeastikin ollut hoikkien naisten koko. Huijataan ihmisiä luulemaan että ovat tosi hoikkia ja slim kun voivat käyttää niin pieniä kokoja.

Rintsikoissa sitä vastoin on menty toiseen suuntaan. Se jaksaa ihmetyttää että miten kaikilla kaksplussalaisillakin on vähintään tupla-deet, oli ne kuinka hoikkia tahansa. Itse pidän itseäni tosi kummajaisena kun on pelkät HM:n b-kupit :D Täytyy mennä kunnon butiikkiin, niin saa ehkä itsekin "isommat" kupit :laugh:

Mullakin on käsitys että koot on suurentuneet. Silti se sama koko ei mene ja se johtuu ihan siitä mallista millä vaatteita tehdään. Ei naisilla oleteta mitään hartioita olevan, saati sitten hauiksia.

Mä oon ymmärtänyt et vaatekoot on nykyään isompia kuin ennen. Nyt joku siideripissis vatsamakkaroineen voi ihan hyvin käyttää kokoa 36, kun taas ennen vanhaan se on oikeastikin ollut hoikkien naisten koko. Huijataan ihmisiä luulemaan että ovat tosi hoikkia ja slim kun voivat käyttää niin pieniä kokoja.

Rintsikoissa sitä vastoin on menty toiseen suuntaan. Se jaksaa ihmetyttää että miten kaikilla kaksplussalaisillakin on vähintään tupla-deet, oli ne kuinka hoikkia tahansa. Itse pidän itseäni tosi kummajaisena kun on pelkät HM:n b-kupit :D Täytyy mennä kunnon butiikkiin, niin saa ehkä itsekin "isommat" kupit :laugh:

Mä elän kanssa oivasti niillä henkkamaukan b-kupeilla silloin harvoin kun rintsikoita (juhlamekon) kanssa tarvitsen. Mutta siitä olen varma, että toi M-mekko on isompi kuin yksikään tän päivän M-mekoista, joita olen erehtynyt ostamaan. Ja tovin tutkiskelun jälkeen havitsin että tuo on suurempi Desigualin L-mekkoakin. :S

No, niin tai näin, kokomerkintöihin mä en ainakaan enää luota.

Ei kokomerkintöihin minusta koskaan ole voinut luottaa. Riippuu ihan mallista ja merkistä, mikä on sopiva. Vanhat vaatteet sitä paitsi käytössä usein jonkin verran venyy, joten jos on päässyt pikkuisen lihomaan voi ihan saman valmistajan sama vaatekin olla tarpeen ostaa isommassa koossa, vaikka se vanha pienempää kokoa oleva edelleen mahtuisi.

Ja sitten voi olla, että valmistaja on ajatellut vaatteen istuvuuden toisin kuin käyttäjä. Minä esimerkiksi olen ostanut lievästi ylipainoisena yhdenkin tunikan XS-koossa. En sentään kuvittele, että senkään valmistajan mielestä minä olisin XS-kokoa, vaan tunika on varmaan ajateltu löysäksi, kun minä taas halusin ostaa sen melko ihonmyötäisenä. Minulla on sellainen vartalonmalli, ettei mahamakkaroita tai muutenkaan mahaa ole vaikka olisin hiukan ylipainoinen, joten ei näytä kamalalta makkarankuorelta. ;)

Nuo koot tuntuu vaihtelevan melko rielusti, yleensä Aasian maista tulleet ovat suht ok ja mitoitus kuten ennenvanhaan.. Mutta useimmiten kaupassa hukkuu esim. S-kokoon, mikä ei taas 10 vuotta sitten meinannut mahtua päälleni. :O Enkä ole niin paljon kutistunut!
Kun n.70-80 kiloiset naiset käyttää kokoa s ja 36, eivätkä ole mitään salihirmujakaan niin jotain on tapahtunut.
Itse 50kg molemminpuolin painavana saa harmitella joka toisessa kaupassa vähintään kun ei löydy istuvaa kokoa nykyisin. Mutta hahaa, löytyy multakin eräs L-koon mekko ja istuu hyvin. ;) Jostain pikkuputiikista ostettu pari vuotta sitten.. niin ne koot heittelee.

Eri aikoina on erilaisia vaatetyylejä - joskus käytettiin tosi tiukkoja ja lyhyitä ihonmyötäisiä paitoja, toisena aikana taas tosi väljiä ja pitkiä. Näin ollen se tiukan muodin M-koko tuntuu nyt pieneltä ja toisaalta taas väljän muodin M-koko suurelta. Myös eri merkeillä ja toki eri tyylisillä/mallisilla vaatteilla on eroa ihan saman sesongin sisällä.

Mun mielestä taas vaatteet on suurempia kuin ennen. Mä en esimerkiksi löydä tietyistä kaupoista (KappAhl, Lindex) paitoja millään kun S-koko on teltta enkä oo ees mikään pieni. Tai no, siro kyllä mutta 173cm ja pari kiloa jäänyt raskausajalta (n.65kg).

Mun mielestä taas vaatteet on suurempia kuin ennen. Mä en esimerkiksi löydä tietyistä kaupoista (KappAhl, Lindex) paitoja millään kun S-koko on teltta enkä oo ees mikään pieni. Tai no, siro kyllä mutta 173cm ja pari kiloa jäänyt raskausajalta (n.65kg).

Mä olen sua pari senttiä lyhyempi ja samanpainoinen. Ja jos mä kiskon päälleni s-koon paidan, repeää se sekä hartioiden että hauisten kohdalta :D

Tosin mä ostan aina ihonmyötäisiä vaatteita. Ehkä se onkin kiinni mallista...

Vaatekoot ovat suurentuneet. Minä löydän sopivia s-koon vaatteita, vaikka olen 168 cm ja 66 kg. Housuista menee jopa koko 36. Nuorempana aina M, joskus jopa L, oli sopivin koko.

Mä olen sua pari senttiä lyhyempi ja samanpainoinen. Ja jos mä kiskon päälleni s-koon paidan, repeää se sekä hartioiden että hauisten kohdalta :D

Tosin mä ostan aina ihonmyötäisiä vaatteita. Ehkä se onkin kiinni mallista...

Joo, aika istuvia vaatteita käytän minäkin. En tykkää teltoista, näytän niissä valtavalta.
Missä kaupoissa shoppailet? Mä löydän parhaiten H&M:ltä vaatteita, perus topit ja neuletakit istuu yleensä aina.

Ne käy ostoksilla Changessa. Sen mitoituksella tulee yleensä ainakin yhtä kuppia isommat liivit, jos ei enemmänkin verrattuna vanhoihin tai toisiin uusiin jostain muualta. Oikeasti nuo koot heittelevät tosi paljon ihan valmistajakohtaisesti ja kokeilematta en osta yhtään. Noissa oikeankokoisissa oma koko vaihtelee ihan 80E/F-90D ja sopivia ovat kaikki.

Oli minullakin aikoinaan aina se perus B-kuppi, näin iän, lapsien ja lihomisen myötä on tuo koko suurentunut.

Joo, aika istuvia vaatteita käytän minäkin. En tykkää teltoista, näytän niissä valtavalta.
Missä kaupoissa shoppailet? Mä löydän parhaiten H&M:ltä vaatteita, perus topit ja neuletakit istuu yleensä aina.

Henkkamaukalta mä perusvaatteet haalin. Sit mulla on jokunen Desigualin mekko. Ja satunnaisia vaatteita milloin mistäkin. Henkkamaukalta osin ale-rekistä kesällä vaalean kauluspaidan kun ajattelin että se on kiva helteellä duunissa ja pah, kiristää hauiksista niin ettei vaan voi pitää.

Henkkamaukalta mä perusvaatteet haalin. Sit mulla on jokunen Desigualin mekko. Ja satunnaisia vaatteita milloin mistäkin. Henkkamaukalta osin ale-rekistä kesällä vaalean kauluspaidan kun ajattelin että se on kiva helteellä duunissa ja pah, kiristää hauiksista niin ettei vaan voi pitää.

Hei joo, mulla oli sama ongelma yhden lyhythihaisen kauluspaidan kanssa. Hiha itsessään ei ollut ongelma mutta se sauma oli ommeltu niin tiukalle että puristi jos yhtään hiha nousi. Rinnanympärys mulla saattaa kauluspaidoissa kinnata myös nykyään, ympärysmitta kasvoi 5cm esikoisen raskausaikana eikä siitä enää palautunut (75 ->80). Kuppikoko on pysynyt samana c/d liiveistä riippuen.

Haloo, ne koot vaihtelee ihan valmistajan mukaan. Mahdoton vertailla 10 vuotta vanhoihin tms, kun vaatteet on kuitenkin eri valmistajien. Ihan samanakin päivänä kun käy kokeilemassa vaatteita, niin yhdessä kaupassa pitää ottaa 38 / M, kun taas toisessa 42/XL mahtuu juuri ja juuri päälle. Itselläkin vaatteita vaihdellen kokoa S-XXL, ja kaikki yhtä "sopivia".

[QUOTE="Realisti";30313837]Haloo, ne koot vaihtelee ihan valmistajan mukaan. Mahdoton vertailla 10 vuotta vanhoihin tms, kun vaatteet on kuitenkin eri valmistajien. Ihan samanakin päivänä kun käy kokeilemassa vaatteita, niin yhdessä kaupassa pitää ottaa 38 / M, kun taas toisessa 42/XL mahtuu juuri ja juuri päälle. Itselläkin vaatteita vaihdellen kokoa S-XXL, ja kaikki yhtä "sopivia".[/QUOTE]

No niinpä se kai on. Hmp.

Ois helpompaa kun voisi aina vain tilata sen saman koon ja taas sopisi. :D

Yhteistyössä