Vaatteiden kokomerkinnät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paituli.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paituli.

Vieras
Olen jo pitkään ihmetellyt joillakin vaatemerkeillä sitä että esim 80cm on yhtäkuin 9-12kk. Kuinka moni lapsi oikeasti on alle 1-vuotiaana 80cm pitkä? Käsittääkseni 80cm on 1,5-vuotiaan keskipituus. Eli siis eikö koko olekaan sama kuin lapsen pituus? On tietty hyvä ostaa aina vähän kasvuvaraa....

voihan jotkut lapset olla pitkiä ikäisekseen. mutta ainakin minä olen ostanut tytölle jos nyt esim on vaikka 76 cm niin ostan 80cm vaatteita. nyt tyttö on n.84cm ja ostan hänelle 86cm tai 90cm vaatteita, riippuen merkistä ja mallista

Kyllähän nuo kokomerkinnät vaihtelee kovasti eri valmistajilla. Ulkomaisissa vaatteissa 12 kk vastaa usein 74cm, H&M:llä on juuri tuo mainitsemasi 80cm/ 9-12 kk (jota muuten meidän keskimittainen ja hoikka tyttö käyttää nyt 1v7kk-ikäisenä). Toisaalta esim. Lindexin vauvanvaatteet ovat aika pientä mitoitusta eli vaikka lapussa lukee 80cm, niin mielestäni vastaa 74cm.

Eli kyllä itse ainakin ostan lastenvaatteet paitsi kokomerkinnän myös "silmän" mukaan eli kuinka reilulta koko näyttää.

Ja useinhan esim. 80cm vaate rupeaa jäämään lyhyeksi, kun lapsi on 80cm pitkä eli ehkä nuo koot pitää tulkita niin, että 80cm:iin asti (; Itse ainakin tykkään, että vaate on mieluummin väljä kuin nafti ja yritän ottaa vaatteet mahd. hyvissä ajoin käyttöön, jotta niin nopeasti kasvava lapsi ehtisi niitä mahd. pitkään käyttää.

Ei voi luottaa kokomerkintöihin vaan 'silmällä' ne on katsottava. Kuten Muumimamma kirjoitti '80cm:iin asti'. Vaatteissa on niin yhtä paljon eroja kuin on lapsissakin. Lapsellani oli vauvana tosi pitkä selkä ja nyt n.2v tuntuu että jalat ovat pitkähköt.. Lapsi on arviolta n.92cm pitkä ja käytössä olevat vaatteet ovat 86cm (joitain paitoja) - 110cm.... Tykkään myös etteivät vaattet ole turhan nafteja. Monet jo viimekesänä käytössä olleista vaatteista menevät vielä tänäkin kesänä.

Olen myös huomannut sen ettei kokomerkintöihin voi luottaa vaan koko pitää itse arvioida. Meillä on aika pitkä poika, 6,5kk:n iässä pituus 72,2cm. Prismassa esim. kokotaulukon mukaan 70 senttinen vaate vastaa 7-9kk:n ikää, mikä ei todellakaan päde meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja newmom:
Olen myös huomannut sen ettei kokomerkintöihin voi luottaa vaan koko pitää itse arvioida. Meillä on aika pitkä poika, 6,5kk:n iässä pituus 72,2cm. Prismassa esim. kokotaulukon mukaan 70 senttinen vaate vastaa 7-9kk:n ikää, mikä ei todellakaan päde meillä.

Hassua, miten erikokoisia lapset on. Meillä 1,3-vuotias tyttö, 73cm ja käyttää 74-80 senttisiä vaatteita. Itsekin olen tulkinnut kokomerkinnät siten, että sopivat kyseiseen pituuteen asti. Jos odottaisi, että lapsi kasvaa kyseisenkin koon mittaan, niin aina jäisi vain muutamaan viikkoon käyttö.

Joo, meillä 6 kk ikäinen tyttö ja pituutta 70 cm. Nyt käytetään lähinnä kokoa 74, joitakin 68-senttisiä housuja on myös käytössä. Kyllä meillä varmaan siirrytään kokoon 80 jo paljon ennen vuoden ikää jos tätä vauhtia kasvetaan... :)

Aivan päin honkia on vaatteiden mitoitus. Olen tuumannut, että kannattanee ottaa jokin vanha vaate mukaan ostoksille, että siihen voi verrata. Meidän vajaa 70-senttisellä pojalla on tällä hetkellä käytössä kokojen 68-80 vaatteita. Osa 68-senttisistä on aika paljon suurempia kuin 74-senttiset. Ei niissä oikeasti ole mitään logiikkaa.

Yhteistyössä