Vaatteen elinikä? sinulla?

Ikuisuuden :D Mulla on ollut varmaan parhaimmillaan 6 vuotta yksi ja sama paita, kun pidin siitä edelleen.

Mutta aika harvassa on ne vaatteet, mistä oikeasti pidän vielä muutaman vuoden kuluttua. Joten 2 vuotta lienee sinänsä totuudenmukaisempi vastaus.
 
Jotkut h&mretkut hajoavat tyyliin ekassa pesussa, eikä niitä toinna edes korjata. Kestävimmät vaatteeni ovat nyt noin 15 vuotta vanhoja. Vanhimmat vaatteeni ovat isältä perityt urheiluseuran takki ja lättähattunahkatakki 50-luvulta sekä isoäitini vanha mekko 70-luvun alusta ja äitini äitiysmekko samoilta ajoilta.
 
..
Mäkin käytän niin kauan kun säilyvät ehjinä ja hyväkuntoisina. En tiedä, miten nykyään noita vaatteita oikeen tehdään, ostin H&M:stä topin, siinä oli saumakohdassa reikä. Ostin toisen samantyylisen topin (Kapphallista) ja siitä irtosi ekalla käyttökerralla olkain.:| Argh. No H&M:stä ostetut yleensäkin on aika kertakäyttökamaa ja siksi hinnatkin on sen mukasia.

Farkkuja käytän aina niin kauan kun hajoovat.:D Pari vuotta kestää yleensä.
 
Yleensä vuosia, mutta jos jossain vaiheessa mieli muuttuu, lahjoitan vaatteen eteenpäin, kalliimman voin myydä esimerkiksi huutonetissä tai sitten se menee suoraan tyttärelle (jolla on muuten sangen ärsyttävä tapa pölliä kaikki hiemankin erikoisemmat vaatteet omaan käyttöönsä :D )
 
öh
Löytyy takki joka on ollut käytössä äidilläni jo -70 luvun alussa. Normaalisti noin 10 vuotta. Tosin eipä niitä vanhimpia tule käytettyä vaan kärrään ne tuonne kirpparille. Tiedän tosin tuon ajan kun on parit farkut jotka käy vielä nytkin vaikka muu muoti on muuttunut eli 80-luvun 501
 
ikhnhin
Nykyään oon alkanut enemmän kiinnittää huomiota materiaaleihin. Omissa vaatteissa sellaiset feikkimatskut säilyvät paljon pidempään siisteinä kuin puuvilla tai muut luonnonkuidut. Ei tule nukkaa ja värit pysyvät vuodesta toiseen...

Sen lisäksi kaikki duunineuleet ja muut päätyvät kotivaatteiksi sitten, kun ne alkavat näyttää sen verran kulahtaneilta, ettei niillä viitsi mennä enää töihin. Ja kun ne alkavat näyttää niin pahalta, ettei niitä viitsi enää kotonakaan pitää, niin ne päätyvät remontti- tai puutarhatyövaatteiksi. :D
 
Vanhimmat rytkyt varmaan yli 10v vanhoja. Tosin olen pahimman luokan hamstraaja(vaate) ja vaatteita on niin paljon, että tiettyä vaatetta tulee käytettyä vain pari kertaa vuodessa. Eli eivät siis kerkiä kulumaan.
Viimeyönä minulla oli äitini vanha yöpaita vuodelta 76 :D
 
"vieras"
Niin kauan, kun tykkään käyttää. Koon puolesta voin käyttää suunnileen viisitoista vuotta vanhoja vaatteita. Ja meidän perheessä vaatteet jatkavat matkaa sukupolvien yli eli olen käyttänyt äidin vanhoja vaatteita myös ajalta ennen omaa syntymää ja hän ottaa minulta käytettyjä vastaan.
 
"vieras"
Aika paljon on vaatteita, jotka on yli 8 vuotta vanhoja... Esim. talvitakki menee keskimäärin 5 vuotta käytössä, jonka jälkeen vien kirppikselle. Mekkoja on niin paljon, että nekään eivät ehdi käytössä kulua kun saavat välillä lepovuoron henkarissa.

Minulla harvemmin t-paidat ja topitkaan hajoaa. Moni valittaa että nykypaidat hajoavat kainalosta. Uskon että minulla kestää paremmin siksi, että en käytä deodoranttia enkä antiperspiranttia. Pesen oikeasti hien vaatteista enkä vain peitä aineilla. Hiki ja lika syövyttävät vaatteita, eikä nuo dödötkään varsinaisesti varmasti hoida kuituja.
 
Mäkin käytän niin kauan kun säilyvät ehjinä ja hyväkuntoisina. En tiedä, miten nykyään noita vaatteita oikeen tehdään, ostin H&M:stä topin, siinä oli saumakohdassa reikä. Ostin toisen samantyylisen topin (Kapphallista) ja siitä irtosi ekalla käyttökerralla olkain.:| Argh. No H&M:stä ostetut yleensäkin on aika kertakäyttökamaa ja siksi hinnatkin on sen mukasia.

Farkkuja käytän aina niin kauan kun hajoovat.:D Pari vuotta kestää yleensä.
Miten farkut menee rikki parissa vuodessa? Vai tarkoitatko hajoamisella sitä, että lahkeensuut vähän kuluvat?
 
Mulla oli tossa yhet farkut, kestivät sellasen nelisen vuotta.. Olisivat olleet edelleenkin käyttökelpoiset mutta baarissa pätkäsin lahkeet pois kun tuli tanssiessa niin kuuma.
Sama pätkäsyefekti kävi tässä kotona yksille kolmisen kokoa liian isoille cargohousuille, tein niistä pikkushortsit ja toimivat paljon paremmin.. Tosin enää en meinaa saada pysymään niitä ylhäällä liikkuessa. Noillakin oli takana käyttöä joku ainakin neljä vuotta ja olis ollut käyttöaikaa vielä edessäkin..
Mulla on neulepoolo, joka ostettiin kymmenen vuotta sitten, käytän sitä edelleen ja on hyvässä kunnossa.
Vanhin vaate mitä mulla on ollut, niin neulepoolo 60-luvulta, mun isoisän käytöstä jäänyt kun sillä alkoi ilmeisesti toi elintason kohennus ja lihosi :D Sitä pooloa käytin jonkun hmm.. kuudesta-kahdeksaan vuoteen.

Trikootopit kestää ja kestää ja kestää.. Tosin vanhimmissa alkaa olee jo reikiä, vanhimmat on jotain neljä-viisi vuotta vanhoja. No uusimmatkin on jo varmaan vuodesta-kahteen vanhoja.
 
"äiskä"
10 vuotta, riippuen tietty käytön määrästä ja pesujen tiheydestä.
mut keskimäärin 3-5 vuotta, jonka jälkeen ne vaatteet kelpaa enää siivousräteiksi eli ei kehtaa edes kierrätykseen laittaa...
 
Tää on jännä, kun aina haukutaan H&M:n laatua, ja itse en ole onneksi onnistunut sieltäkään ihan retkuja löytämään. Heikkolaatuisimmatkin ovat kestäneet kuitenkin reilusti yli vuoden aktiivikäytössä.
Minäkin ihmettelen, miten ihmiset pitää ja käsittelee vaatteita, jos ne heti ekan pesun jälkeen lentää roskikseen? Itselleni sattuu noin äärimmäisen harvoin, vaikka sieltä halvimmasta päästä kuitenkin vaatteeni onkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"kaura"
:D en ymmärrä miten trikootopit/t-paidat voi kestää niiiiiiiiiiiin kauan kun väitätte.. mulla tulee usein viimestään kahden vuoden käytön jälkeen reikiä ja saumat purkaa (jo aikasemmin yleensä)... tosin itse olen aika laiska korjaamaan mutta enpä ole tainnut ikinä pelkän sauman purkautumisen takia heittää pois... tuollaiset trikoopaidat ovat kuitenkin ainoita mitä olen tähän mennessä heittänyt roskiin ja muut jääneet pieniksi ja/tai menneet pikkusiskolle. Olen siis vasta 18v. joten ei ole kovin montaa vuotta kerinnyt vieläkin sopivan kokoiset vaatteet kaapissa olla... farkut kuluvat mulla usein polvien kohdalta ja joillakin pyöreimmillä ihmisillä haarovälistä ne kai kuluvat usein..
 
Tää on jännä, kun aina haukutaan H&M:n laatua, ja itse en ole onneksi onnistunut sieltäkään ihan retkuja löytämään. Heikkolaatuisimmatkin ovat kestäneet kuitenkin reilusti yli vuoden aktiivikäytössä.
Jännä juttu, sillä mun kokemukseni on tosiaan näistä halpsavaateketjuvaatteista se, että ne vähintään löpsähtävät muodottomiksi pesussa, vaikka kuinka kuosittelisi kuivumaan, tai sitten saumoista retkottaa irtolankoja yms. Enkä edes pese mitenkään kovakouraisesti tai väärin, vaan ihan pesuohjeiden mukaan.
 

Yhteistyössä