Vaatiiko sappikivet aina leikkauksen?

  • Viestiketjun aloittaja Minttu
  • Ensimmäinen viesti
sthr
Pitää leikata ennemmin tai myöhemmin. Multa leikattu. Helppo juttu. Ei mitään järkeä pantata sitä. Niin hirveet kivut. Jos ei leikkaa, voi tulla paha ja vaarallinen tulehdus!!!
 
erysrj
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Ei vaadi aina leikkausta. Harvemmin nykyään ylipäätään tarvitaan leikkausta, vain isoissa kivissä. Ne yleensä murskataan.
Höpöhöpö. Mulla oli pientä soraa, hirveet kivut. Leikattiin. Sanottiin että tulehdusvaaran takia hyvä leikata koska harvemmin ne itekseen tulee pois ja JOS tulee, niin uudet tulee tilalle.

 
s
Alkuperäinen kirjoittaja erysrj:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Ei vaadi aina leikkausta. Harvemmin nykyään ylipäätään tarvitaan leikkausta, vain isoissa kivissä. Ne yleensä murskataan.
Höpöhöpö. Mulla oli pientä soraa, hirveet kivut. Leikattiin. Sanottiin että tulehdusvaaran takia hyvä leikata koska harvemmin ne itekseen tulee pois ja JOS tulee, niin uudet tulee tilalle.
Ilmaisin asian vähän väärin. Takerruin lähinnä tuohon sanaan leikkaus. Onhan tähystysleikkauskin "leikkaus", mutta nykyisellään harvoin tehdään "avoleikkausta"
 
Alkuperäinen kirjoittaja TursKatti:
Mut leikataan parin viikon päästä, rakko täynnä kiviä..ja rakko poistetaan..

Kerroppa loruliisa enemmän tosta operaatiosta, ja siitä mihin täytyy varautua.. :wave: :wave:
Itse toimenpiteestä ei tiedä mitään luonnollisesti, mutta ne kivut kun herää... Kannattaa varautua että viikkoon et juuri kyykisty tai nosta mitään. Sairaslomaa mulle tuli vajaa kolmeviikkoa. Mahassa on neljä reikää, yks navassa suoraan :x ja yhteensä 8 tikkiä.

Tsemppiä, hyvin se menee! :)
 
Multa leikattiin rakko pois kolme vuotta sitten ja kyllä kannatti, rakko oli täys kiviä ja älyttömät kivut toistui monta kertaa viikossa ruokavaliosta huolimatta. Leikkauksen jälkeen ollut vain kahdesti sappivaivaa, ehkä tiehyissä vielä häikkää, mutta kyllä on ollu olo kuin taivaassa leikkauksen jälkeen. Pari viikkoa oli kipeitä nuo leikkaushaavat, kun yksi niistä tulehtui, mutta parani hyvin ab-kuurilla. Tähystyksellä tehtiin, illalla pääsi kotiin, avoleikkaus vain harvoin.
 
Vieras
Minusta niitä ei tarvitse poistaa, jos ei kipuja aiheuta. Tosin kuulemma melkein kaikilta ne nykyään jossain vaiheessa poistetaan. Multa poistettiin kiireellisenä viime vuonna tähystämällä, helppo juttu oli!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:
Alkuperäinen kirjoittaja TursKatti:
Mut leikataan parin viikon päästä, rakko täynnä kiviä..ja rakko poistetaan..

Kerroppa loruliisa enemmän tosta operaatiosta, ja siitä mihin täytyy varautua.. :wave: :wave:
Itse toimenpiteestä ei tiedä mitään luonnollisesti, mutta ne kivut kun herää... Kannattaa varautua että viikkoon et juuri kyykisty tai nosta mitään. Sairaslomaa mulle tuli vajaa kolmeviikkoa. Mahassa on neljä reikää, yks navassa suoraan :x ja yhteensä 8 tikkiä.

Tsemppiä, hyvin se menee! :)

Ei mulla kyllä mahassa kipuja ollut, arkuutta vain. Nousin välittömästi vessaan heräämöstä päästyäni ja pääsin kotiin vajaa 5 tuntia leikkauksen jälkeen. Kotona oli puolen vuoden ikäinen, joten kyllä sitä tuli sitä sun tätä touhuttua vaikka toki parhaani mukaan välttelin kaiken minkä pystyin.
Ainut huono puoli oli järkyttävät hartiapistokset, joiden takia "nukuin" istualtani ekat yöt.
 
Multa on kans leikattu 2v sitten, enkä ole kertaakaan leikkausta katunut. Tähystyksellä tehtiin ja seuraavana päivänä pääsin kotiin. Mulla haavat oli muutaman päivän kipeämmät ja sit alkoi jo helpottaa. Hartiasärky oli pahinta leikkauksen jälkeen aina pystyasennossa ollessa (ilmeisesti aika yleistä tähystysleikkauksen jälkeen), mut sekin helpotti parissa päivässä. Sappivaivat jäi sille reissulle, mitään ei oo sen jälkeen ollut! Ei kannata pitkittää leikkaukseen menoa.
 
Vieras
Keisarinleikkauksen ja sappirakonpoistoleikkauksen kokeneena voin sanoa, että sappirakon poistoleikkaus oli helppo nakki. Minut leikattiin maanantaina ja pari päivää olin kipeä, mutta jo torstaina kuskailin mukanani 1v kaksosia. Hartiasärkyä oli sekä lapsia oli hankala pitää sylissä, koska tähystyskohdat olivat kosketusarat. Minkäälaista nostokieltoa ei leikkauksen jälkeen ollut.
 
Saraldo
Multakin poistettiin sappirakko tähystyksellä ja suurin kipu oli hartioissa ja rinnassa, kun se tähystyksessä käytetty kaasu nousi ylöspäin. Saikkua sain muistaakseni kaksi viikkoa, yhden yön olin sisällä. Ainoa harmi noista leikkaus"aukoista" oli se, että ylhäällä oleva reikä oli sellaisessa kohdassa, että rintaliivien alareuna hankasi siihen. Sain aika kauan pitää siinä päällä jotain laastaria tms, ettei olisi sattunut.
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja Pirtsi80:
Multa on kans leikattu 2v sitten, enkä ole kertaakaan leikkausta katunut. Tähystyksellä tehtiin ja seuraavana päivänä pääsin kotiin. Mulla haavat oli muutaman päivän kipeämmät ja sit alkoi jo helpottaa. Hartiasärky oli pahinta leikkauksen jälkeen aina pystyasennossa ollessa (ilmeisesti aika yleistä tähystysleikkauksen jälkeen), mut sekin helpotti parissa päivässä. Sappivaivat jäi sille reissulle, mitään ei oo sen jälkeen ollut! Ei kannata pitkittää leikkaukseen menoa.
näin kirjoittaisin itsekkin, aikaa on jo 8.v. ja elämä helpottui tosi huomattavasti. olen kyllä kuullut että kohtausten välillä on ollut 20.v jollain mut jos niitä tulee niin äkkiä jonoon vaan, homma on tosi helppo ja parantuu äkkiä
 
minni
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Keisarinleikkauksen ja sappirakonpoistoleikkauksen kokeneena voin sanoa, että sappirakon poistoleikkaus oli helppo nakki. Minut leikattiin maanantaina ja pari päivää olin kipeä, mutta jo torstaina kuskailin mukanani 1v kaksosia. Hartiasärkyä oli sekä lapsia oli hankala pitää sylissä, koska tähystyskohdat olivat kosketusarat. Minkäälaista nostokieltoa ei leikkauksen jälkeen ollut.
heh joo samat leikkaukset minäkin olen kokenut mutta ehkä näistä pahempi on peräpukamaleikkaus, ainakin henkisesti
 
anitao47
hei, välttäkää kaikkea rasvaista ruokaa, myös munia. tuoreita vihanneksia ja hedelmiä voi syödä ja paljon. rasvatonta lihaa voi syödä vähän. erityisen hyviä artisokka, retiisi, mausteista kurkkuma ja inkivääri.
yksi omega3 kapseli per päivä. kannattaa kokeilla juoda omenatuoremehua (mielellään luomua)johon puristetaan sitruunamehua ja juoda sitä vähintäin litra per päivä. ainakin kolmen päivän ajan. jotkut vannovat että se sulattaa kivet pois. olo ainakin paranee.
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja anitao47:
hei, välttäkää kaikkea rasvaista ruokaa, myös munia. tuoreita vihanneksia ja hedelmiä voi syödä ja paljon. rasvatonta lihaa voi syödä vähän. erityisen hyviä artisokka, retiisi, mausteista kurkkuma ja inkivääri.
yksi omega3 kapseli per päivä. kannattaa kokeilla juoda omenatuoremehua (mielellään luomua)johon puristetaan sitruunamehua ja juoda sitä vähintäin litra per päivä. ainakin kolmen päivän ajan. jotkut vannovat että se sulattaa kivet pois. olo ainakin paranee.
mitäs sitten kun menee niin pahaksi että jopa lasillinen vettä laukaisee kohtauksen. ei aina auta ruokavalio
 
vieras
Jännä ettei jollakin ollut nostokieltoa kun minulta sappirakko tähystyksellä leikattiin, niin nostokieltoa tuli seuraavaksi kolmeksi viikoksi, ei saannut nostaa yli 3kg painoisia juttuja, eikä kurotella.
 
anni*
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jännä ettei jollakin ollut nostokieltoa kun minulta sappirakko tähystyksellä leikattiin, niin nostokieltoa tuli seuraavaksi kolmeksi viikoksi, ei saannut nostaa yli 3kg painoisia juttuja, eikä kurotella.
ei minulla ainakaan mitään kielletty eikä olis paljon kiellot auttaneet kun oli 4kk ikäinen vauva ja 2,5.v
 
YKSILÖLLISTÄ
Alkuperäinen kirjoittaja anitao47:
hei, välttäkää kaikkea rasvaista ruokaa, myös munia. tuoreita vihanneksia ja hedelmiä voi syödä ja paljon. rasvatonta lihaa voi syödä vähän. erityisen hyviä artisokka, retiisi, mausteista kurkkuma ja inkivääri.
yksi omega3 kapseli per päivä. kannattaa kokeilla juoda omenatuoremehua (mielellään luomua)johon puristetaan sitruunamehua ja juoda sitä vähintäin litra per päivä. ainakin kolmen päivän ajan. jotkut vannovat että se sulattaa kivet pois. olo ainakin paranee.
Itse en voi syödä esim. tuoreita vihanneksia ja hedelmiä vapaasti, myöskin omena - varsinkin mehuna - on ihan pahinta myrkkyä sapelleni! Muuten ruokavaliolla hoidettuna kohtaukset pysyneet hyvin poissa. Itselläni ei varsinaisia kiviä löydy, eikä sakkaakaan niin paljoa, että leikkaukseen ryhdyttäisiin.
 

Yhteistyössä