Vaatiiko raskaus ovulaation? Voiko tulla raskaaksi ilman että munasolu irtoaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Hulivili"
  • Ensimmäinen viesti
"Stella"
En nyt ala antamaan omaa kantaani asiaan mutta voin kertoa oman äitini tapauksen. Hänelle aikoinaan oli kerrottu ettei voi koskaan tulla raskaaksi. Kun hän vihdoin 7 vuoden yrittämisen jälkeen tuli raskaaksi oli koko raskausaika aivan kamala, kärsi nimittäin kovasta raskausmyrkytyksestä alusta loppuun aivan kuin koko keho olisi hylkinyt ajatusta vauvasta. Viimeisillään sairaalassa juuri ennen synnytystä joku 40vuotta alalla ollut lääkäri ihmetteli ja kummasteli vieläkin että miten hän on koskaan voinut tulla raskaaksi ja sanoi että jollei olisi juuri nähnyt vatsaa ja vauvaa ultrasta ei hän ikimaailmassa voisi uskoa että äiti oli raskaana. Tässä minä kuitenkin olen. Voihan se olla että hänellä jotain muutakin vikaa oli mutta äidin puheista olen ymmärtänyt että pääsyy oli juurikin ovulaatiossa tai sen puutteessa! :)
 
- - -*
Voi Jeesus, Maria ja seitsemän enkeliä miten pihalla ihmiset voi olla! Kysyttekö tosissanne tätä! Ehkä tosiaan se Jesse voi syntyä ilman ovulaatiota, mutta me muut ollaan sellainen tarvittu.

Eli korjataan pari "väärinkäsitystä": munasarja kehittää munasoluja, joista yhdestä tulee niin kutsuttu johtofollikkeli. Tämän ollessa kypsä se irtoaa ja näin ollen tapahtuu ovulaatio. Tarvitaan myös näppäriä, toimivia siittiöitä, että raskaus alkaa. Varsinainen raskaus "alkaa" munatorvessa ja kulkeutuu sieltä kohtuun. Todennäköisyys tulla raskaaksi normaalitilanteessa on 15-20% luokkaa per yksi kierto.

Yhdistelmäehkäisypillerit estävät ovulaation, sillä ne muodostavat naisen elimistöön ns. vaihdevuosien jälkeisen tilan. Joskus ovulaatio voi tapahtua, mutta progesteronin takia kohdun limakalvo on epävastaanottavainen munasolulle. Minipillerit vaikuttavat vain kohdun limakalvoon, eivät munasolun irtoamiseen.
 
"Hei"
Lisättäköön edelliseen vielä, että irronneen, eli ovuloituneen munasolun paikalle kasvaa se keltarauhanen tuottamaan progesteronia, jota ilman ei raskautta ole mahdollista ylläpitää.
 
"vieras"
[QUOTE="Stella";28358623]En nyt ala antamaan omaa kantaani asiaan mutta voin kertoa oman äitini tapauksen. Hänelle aikoinaan oli kerrottu ettei voi koskaan tulla raskaaksi. Kun hän vihdoin 7 vuoden yrittämisen jälkeen tuli raskaaksi oli koko raskausaika aivan kamala, kärsi nimittäin kovasta raskausmyrkytyksestä alusta loppuun aivan kuin koko keho olisi hylkinyt ajatusta vauvasta. Viimeisillään sairaalassa juuri ennen synnytystä joku 40vuotta alalla ollut lääkäri ihmetteli ja kummasteli vieläkin että miten hän on koskaan voinut tulla raskaaksi ja sanoi että jollei olisi juuri nähnyt vatsaa ja vauvaa ultrasta ei hän ikimaailmassa voisi uskoa että äiti oli raskaana. Tässä minä kuitenkin olen. Voihan se olla että hänellä jotain muutakin vikaa oli mutta äidin puheista olen ymmärtänyt että pääsyy oli juurikin ovulaatiossa tai sen puutteessa! :)[/QUOTE]

pösilö...
 
zeittemäntöizt
Harrastin seksiä noin 4 päivää ennen tätä ovulaatiota, eli voiko siis olla mahdollista että olisin raskaana, tosin vaikka siittiöt jonkin aikaa siellä vielä "elävät" vaikka tuskin sitä 4 päivää kuitenkaan , tietämätön 17 vuotias kyselee
 

Yhteistyössä