Vaatevärjäyksen asiantuntijoita paikalla??

• Viestiketjun aloittaja harmaanvihreä takki ruskeaksi
  • Ensimmäinen viesti
harmaanvihreä takki ruskeaksi
Minulla harmaa, jossain valossa vihreänharmaa takki, puuvillaa. Haluaisin takin tumman ruskeaksi. Onnistuisikohan värjäys tumman ruskealla värillä, vai mikä voisi olla oikea väri, jotta lopputulos olisi tumman ruskea?

Väriä harvemmin täysin tietää etukäteen, jos pohjaväri on jotain muuta.

En ole värjäämisen ammattilainen, mutta minua kursseilla opastettiin niin, että myös pohjan värikylläisyys vaikuttaa siihen tarttuuko väriä enää lisää. Monesti tuo on vain kokeiltavissa oleva asia. Vaaleaan harmaaseen varmaan saa paremmin ruskean kuin valmiiksi tummaan harmaaseen. Itse valitsisin ruskean värin luonnollisesti, lopputulos varmaan hieman taittuu sitten harmaaseen päin.

Lopputuloksen värisävy saattaa olla hieman eri kuin väripaketin kyljessä. Itse olen värjäillyt lähinnä haalistuneita vaatteita alkuperäistä vastaavilla väreillä. Kannattaa myös huomioida että keinokuituihin ei väri tartu niin helposti kuin luonnonkuituihin

"Tham"
Muista, että vaatteiden ompelussa käytetyt langat ovat monesti polyesteriä, johon pesukoneväri ei tartu. Eli jos vaatteen alkuperäinen väri on kovin vaalea ja vaatteessa käytetty ompelulanka siten myös, niin kankaan tummaksi värjäämisen jälkeen langat erottuvat todella voimakkaasti. Itse olen tämän saanut oppia kantapään kautta :/

Yhteistyössä