Vaatekauppojen eettisyys > kehitysmaiden työolot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "larissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"larissa"

Vieras
Vaatteet on halpoja, koska ne on ehkä valmistettu kehitysmaassa huonoissa työolosuhteissa, pikkupalkalla, lapsityövoimalla... Jos niiden ostamista välttää, niin mitä tapahtuu näille ihmisille, jotka niitä valmistavat jos elinkeino loppuu? Nythän näihin työoloihin on vähän puututtu, palkkoja nostettu ym.

Ostatteko itse näitä vaatteita? Vältättekö ostamista? Onko varaa olla ostamatta?
 
Suomessa on ollut eettisiä vaatetehtaita ja ympäristöarvot huomioon ottavaa teollisuutta. Näiden etuliitteiden takia tuotteiden hinnat nousivat liian korkeaksi, joten Suomesta ollaan alasajamassa koko teollista tuotantoa ja siirtämässä sitä halpatuotantomaihin. Kenen etu?

Arvatkaapa, miten käy, kun ne ulkomaisetkin tehtaat saadaan eettisiksi ja ympäristöystävällisiksi?
 
Samalla tavalla ne kalliitkin vaatemerkit tekevät vaatteensa noissa huonoissa työoloissa.
Ostan halpiksia kun yleensä ne on paremman näköisiä kuin nuo eettiset viherpiiperövaatteet, ja tietysti koska ne nyt vain on halpoja eikä mun palkoilla oikein paljoa kallista voi ostaa.
 
Ostan, koska uskon että vähintään 90% markkinoilla olevista vaatteista kuuluvat ainakin yhteen noista mainitsemistasi kategorioista (valmistettu kehitysmaassa huonoissa työolosuhteissa, pikkupalkalla, lapsityövoimalla). Ikä ja terveys menisi jos alkaisin selvittämään kaikkien vaatteiden alkuperää.

Ja turha tulla sanomaan, että osta itse ompelijalta tai ompele vaatteesi itse, kun mistä mä sitten tiedän missä oloissa ne kankaatkaan on tehty, missä olosuhteissa puuvillat kasvatettu ja kerätty, missä olosuhteissa värit tehty, missä olosuhteissa ompeukoneet on tehty. En millään pystyisi selvittämään kaikkien asioiden alkuperää.
 
Ostan, koska uskon että vähintään 90% markkinoilla olevista vaatteista kuuluvat ainakin yhteen noista mainitsemistasi kategorioista (valmistettu kehitysmaassa huonoissa työolosuhteissa, pikkupalkalla, lapsityövoimalla). Ikä ja terveys menisi jos alkaisin selvittämään kaikkien vaatteiden alkuperää.

Ja turha tulla sanomaan, että osta itse ompelijalta tai ompele vaatteesi itse, kun mistä mä sitten tiedän missä oloissa ne kankaatkaan on tehty, missä olosuhteissa puuvillat kasvatettu ja kerätty, missä olosuhteissa värit tehty, missä olosuhteissa ompeukoneet on tehty. En millään pystyisi selvittämään kaikkien asioiden alkuperää.

Ei ihan kaikkea tarvitse selvittää itse. On monenlaisia sertifikaatteja sun muita. Jotkut valmistajat kertovat, missä tehtaassa mikin tuote on valmistettu, ja tehtaat googlaamalla saa sitten lisää tietoa, mahdollisesti videoita. Tehtaan omistaja saattaa valehdella, mutta esimerkiksi ihmisoikeusjärjestöt harvoin valehtelevat olojen olevan hyvät silloin kun ne ovat huonot.

Jos on vielä laiskempi, on olemassa verkkokauppoja, joissa myydään noihin mainitsemiisi 10 prosenttiin kuuluvia tuotteita.
 
Mullakaan ei ole varaa ostaa kalliita vaatteita, enkä mäkään tykkää niistä ekovaatteiden ulkonäöstä. Yks peruspaita makso oikeesti 299 €, koska se oli ekotuote. Markkinoilla yritin ohittaa yhden lastenvaatepöydän, koska hinnat olivat kympin korkeampia kuin muissa pöydissä. Siis ohut, kankainen kesäpipo 40 € (kirpparilta saan samanlaisen vitosella). Se myyjä rupes sit äkäsesti vaahtoamaan siitä, miten halpisvaatteet on valmistettu kehitysmaassa lapsityövoimalla, mutta hänen tuotteensa on valmistettu Suomessa ja niissä on huomioitu valmistuskustannukset. Ihan kiva, mutta en ihan tota tarkoittanut. Tekisin ja myisin itekin käsitöitäni työkseni, jos se olisi kannattavaa.

En tiedä paljoa noista kehitysmaiden vaatetehtaista. Onkohan niitä joskus suljettu siksi, koska valmistus on tullut kalliimmaksi työolojen parannuttua? Entä jos perheen lapsi on ainoa, joka voi tehdä työtä ja hän ei saa enää lupaa viranomaisilta? Miten perheen sitten käy?
 
[QUOTE="larissa";30469930] Se myyjä rupes sit äkäsesti vaahtoamaan siitä, miten halpisvaatteet on valmistettu kehitysmaassa lapsityövoimalla, mutta hänen tuotteensa on valmistettu Suomessa ja niissä on huomioitu valmistuskustannukset. Ihan kiva, mutta en ihan tota tarkoittanut. Tekisin ja myisin itekin käsitöitäni työkseni, jos se olisi kannattavaa.[/QUOTE]

Apua, vähän samantapaista tapahtui itsellenikin. Oltiin siskon kanssa käsityömarkkinoilla kahvilla ja juteltiin että oli tosi hienoja käsitöitä mutta kun ei vain ole varaa tuollaiseen vaikka kuinka haluaisikin että olisi. Sanoin että olis siistiä mennä johonkin itäblokin maahan ostamaan aitoja käsitöitä sellasilla hinnoilla mihin itsellä on varaa, kun kuitenkin käsityöt ovat käsitöitä, eikä missään intialaisessa rättitehtaassa tehtyjä.
No eikö siinä viereisessä pöydässä joku viskibasson omaava taiteilijanainen salakuunnellut ja sai aikaseks ison haloon ku ei suomalaisia käsityöläisiä haluta tukea vaan rahat pitää pistää ulkomaille jne :O :O Siinä ei paljon auttanut selitys siitä ettei mukaani ottama viiskymppinen kerta kaikkiaan olisi riittänyt mihinkään muuhun kuin johonkin huiviin tai pipoon... Aika ahistava tilanne, mutta että kyl nauratti jälkeenpäin, taiteilijarouvalla oli vähän pinna kireällä... :D
 
[QUOTE="123";30469988]Apua, vähän samantapaista tapahtui itsellenikin. Oltiin siskon kanssa käsityömarkkinoilla kahvilla ja juteltiin että oli tosi hienoja käsitöitä mutta kun ei vain ole varaa tuollaiseen vaikka kuinka haluaisikin että olisi. Sanoin että olis siistiä mennä johonkin itäblokin maahan ostamaan aitoja käsitöitä sellasilla hinnoilla mihin itsellä on varaa, kun kuitenkin käsityöt ovat käsitöitä, eikä missään intialaisessa rättitehtaassa tehtyjä.
No eikö siinä viereisessä pöydässä joku viskibasson omaava taiteilijanainen salakuunnellut ja sai aikaseks ison haloon ku ei suomalaisia käsityöläisiä haluta tukea vaan rahat pitää pistää ulkomaille jne :O :O Siinä ei paljon auttanut selitys siitä ettei mukaani ottama viiskymppinen kerta kaikkiaan olisi riittänyt mihinkään muuhun kuin johonkin huiviin tai pipoon... Aika ahistava tilanne, mutta että kyl nauratti jälkeenpäin, taiteilijarouvalla oli vähän pinna kireällä... :D[/QUOTE]

Mä epäilen, että sillä itäblokin maahan menon hinnalla (siihen muuten tarvis aikakoneen) sä saisit aika läjän suomalaisia käsitöitä, joista on maksettu asiaankuuluvat yrittäjyyden sivukulutkin.

En ole ammatiltani käsityöläinen, mutta teen paljon perheelleni ja tiedän jotakuinkin, millaista hommaa esim. toiselle neulominen on.
 
Ei ihan kaikkea tarvitse selvittää itse. On monenlaisia sertifikaatteja sun muita. Jotkut valmistajat kertovat, missä tehtaassa mikin tuote on valmistettu, ja tehtaat googlaamalla saa sitten lisää tietoa, mahdollisesti videoita. Tehtaan omistaja saattaa valehdella, mutta esimerkiksi ihmisoikeusjärjestöt harvoin valehtelevat olojen olevan hyvät silloin kun ne ovat huonot.

Jos on vielä laiskempi, on olemassa verkkokauppoja, joissa myydään noihin mainitsemiisi 10 prosenttiin kuuluvia tuotteita.

Enpä aina osaa luottaa niihin sertifikaatteihin, enkä TODELLAKAAN tehtaan tarjoamiin tietoihin. Ja edelleen... Vaikka tietäisinkin että joku tuote valmistetaan hyvissä oloissa, en silti tiedä mistä ne materiaalit siihen tuotteeseen tulee.
 
Enpä aina osaa luottaa niihin sertifikaatteihin, enkä TODELLAKAAN tehtaan tarjoamiin tietoihin. Ja edelleen... Vaikka tietäisinkin että joku tuote valmistetaan hyvissä oloissa, en silti tiedä mistä ne materiaalit siihen tuotteeseen tulee.

Niin. Jotenkin hirveän minäkeskeinen ajattelumalli, että kun MINÄ en voi olla varma koko tuotantoketjusta, MINÄ en halua myöntää yhdellekään tuotantoketjun työntekijälle kunnollista tuntipalkkaa. Väliäkös siitä paidan tekijästä, kunhan MINUA ei vedetä höplästä.

Et muuten pysty olemaan ihan sataprosenttisen varma siitäkään, että henkkamaukan kaikki tuotteet on tehty orjatyöllä. Mutta jostakin syystä ihmiset pystyvät elämään paremmin tämän epävarmuuden kanssa...
 
Mä epäilen, että sillä itäblokin maahan menon hinnalla (siihen muuten tarvis aikakoneen) sä saisit aika läjän suomalaisia käsitöitä, joista on maksettu asiaankuuluvat yrittäjyyden sivukulutkin.

En ole ammatiltani käsityöläinen, mutta teen paljon perheelleni ja tiedän jotakuinkin, millaista hommaa esim. toiselle neulominen on.

Tätä just juteltiin, että siinä matkat, majapaikat, ruuat jne + itse tuotteet ei paljoa enempää maksais. Ja siinä kuitenkin tulisi jonkinlainen elämysmatka "kaupan päälle" Oli siinä kahvilla puhetta yhdistä tutuista jotka meni festareille keskieurooppaan ja olivat saaneet matkat ja hotlat + liput samaan hintaan mitä Suomessa festarilippu, festariruoka, majoitus ja kuljetus ois maksan.

Eikä se nyt suomalaisten käsityöläisten vika ole. Pakko pistää korkea hinta jos haluaa saada edes omat takas, mutta kun kaikki nyt ei vain ole sellasia että jostain koriste-esineestä tai paidasta voisi pulittaa sen 500 €.
 
Niin. Jotenkin hirveän minäkeskeinen ajattelumalli, että kun MINÄ en voi olla varma koko tuotantoketjusta, MINÄ en halua myöntää yhdellekään tuotantoketjun työntekijälle kunnollista tuntipalkkaa. Väliäkös siitä paidan tekijästä, kunhan MINUA ei vedetä höplästä.

Et muuten pysty olemaan ihan sataprosenttisen varma siitäkään, että henkkamaukan kaikki tuotteet on tehty orjatyöllä. Mutta jostakin syystä ihmiset pystyvät elämään paremmin tämän epävarmuuden kanssa...

Voi luoja :D Sori mutta oot ymmärtänyt pikkasen väärin nyt mut. Joo, en voi olla satavarma koko tuotantoketjusta mutta muuten toi sun viestis ei koskenut mua pätkääkään.
 

Yhteistyössä