Vaatekaappi 1,5-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mahdoton ompelukärpänen on iskenyt ja kun nykyisen kokoisia vaatteita ei tarvita niin pitää alkaa askarrella seuraavaa kokoa. Minkälaisen vaatekaapin arvioisit 1,5-vuotiaan tarvitsevan? Paljonko yläosia ja paljonko alaosia arvioisit olevan sopivasti?

* peruspaitoja/bodyja 4-6kpl
* pari "hienompaa" paitaa (esim. tunikaa)

* 4 housut (colleget, joustofroteehousut, farkut ja yhdet haalarihousut haluan ainakin)
* 1 liivimekko

* 4 sukkahousut, sukkia

Kuulostaako järkevältä? Nykyään (1-vuotiaana) tuntuu että aktiivisessa käytössä on neljä bodya, kahdet housut, yksi mekko, yksi huppari, muutamat sukkikset ja kourallinen sukkia. Toki vaatteita on enemmän, mutta vähälle käytölle tuntuu monet jäävän, niin en viitsisi yltiöpäisesti vaatteita varata (ja jokunen kappale varmasti joulunakin ilmestyy paketista :)). Tuo syö omatoimisesti nytkin, eikä se ainakaan housujaan saa siinä sotkettua, puseroita kyllä.

Tuota...mun korvaani tuo kuulostaa kyllä TODELLA pieneltä määrältä. Näksin, että 10 kpl on ihan minimi per vaate. Kyllä vähemmälläkin pärjää, mutta kuka tykkää näyttää joka päivä samalta? :D

Kymmet housut? Sissus :) Mulla vaan on tähän asti käynyt niin että miellyn niihin muutamaan per koko ja niitä tulee sit pyöritettyä muita useammin, ja muut (erityisesti housut) jää yhdelle tai kahdelle käyttökerralle.

Mutta mietin, mietin. Ja arvostan mielipidettä!

Meillä 2 (tai neljätkään) housut eivät kyllä riittäisi eikä varmasti tuo määrä bodejakaan. Meillä aloitettiin juuri päiväkodissa ja vaihdan vaattekerran aina kotiin tulessa uusiin (pk pöpöt pesuun,housut ehkä vielä seuraavana päivänä jos ovat puhtaat.)
Pyykkiä saisi pestä jokapäivä eikä olisi täysiä koneellisia.

Kymmet housut? Sissus :) Mulla vaan on tähän asti käynyt niin että miellyn niihin muutamaan per koko ja niitä tulee sit pyöritettyä muita useammin, ja muut (erityisesti housut) jää yhdelle tai kahdelle käyttökerralle.

Mutta mietin, mietin. Ja arvostan mielipidettä!

Joo kymmenet housut. Ja kymmenet legginssit. Ja kesällä kymmenet caprit myös :)

Itseasiassa jos ihan totta puhutaan, niin yhdellä lapsella on housuja 30+.

Mutta jos te ette käytä housuja, niin ei niitä sitten kannata kymmentä hankkia. Tietenkään.

Mun korvaani tuommoinen "kourallinen vaatteita" on vaan kovin vähän. Mutta mulla onkin hyvin sottaiset lapset ja niillä lapsilla on lastenvaatteita "harrastava" äiti :)

Miellä on aktiivikäytössä suunnilleen näin:

Bodeja 5
Pitkähihaisia t-paitoja 4
Neuletakkeja/paitoja 3
Parempia tunikoita/mekkoja 5
Farkkuja 2
Legginsejä 4
Collegehousuja 3

Ja lisäksi kasa vaatteita, joita ei juurikaan tule käytettyä. Lähinnä jotain huonompia kaverin lapsilta saatuja, jotka on varalla. Plus sitten ne ohuemmat kesävaatteet, jotka saisi jo pakata pois.

Kovin vähältä vaatemäärältä kuulostaa minustakin.. Meillä ainakin tuli tuossa iässä niin paljon ruokasotkua että vaatteet kesti yhden päivän, toisinaan sai vaihtaa esim maidosta läpimärät vaatteet monta kertaa päivässä. Samaa mieltä Chefin kanssa että vähintään 10kpl/vaate olisi oikeampi määrä, ainakin tälläiselle laiskimukselle joka ei jaksa pestä pyykkiä joka päivä.

Vauva-aikana olikin ihan eri vaatteiden kanssa, sama body meni monta päivää. Taaperoiden kanssa alkaa olla jo vähän eri juttu..

Meillä tuo ei riittäisi todellakaan. Pesen vaatteet värien mukaan, joten vaatteet lojuvat pyykkikorissa kunnes saan suunnilleen saman värisiä kasaan koneellisen. Mustilla/tummilla ja sini- vihreä- ja turkoosisävyisillä (nuo kolme väriä siis menee samaan) kone täyttyy nopeasti, kun niitä on paljon sekä miehellä, lapsella että mulla, mutta esim. punaisia, pinkkejä ja oransseja on niin vähän, että ne odottaa aina pesua kauemmin :)

Lapsi saattaa liata päivässä 2-3 vaatekertaa, välillä pärjää yhdellä. Jos laskee tuon kolmen vaatekerran mukaan, pitäisi olla ainakin 9 yläosaa ja 9 alaosaa, niin niistä kolme vaatekertaa olisi nyt pyykkikorissa, kolme pesukoneessa ja kolme kuivumassa.

Mä olen samaa mieltä kuin moni muu, että vähältä kuulostaa. Meillä on ainakin mennyt koko vaatekerta pesuun päivän päätteeksi tuon ikäisenä, väliin on päivässä mennyt parikin vaatekertaa. Pyykkiä en kuitenkaan ole pessyt kuin n. kerran viikossa, niin mustakin tuo 10 kpl/vaate on järkevä määrä

No sehän riippuu ihan siitä miten usein peset pyykkiä, meillä väli on edelleen, kahden sotkevan lapsen kanssa 1-2 viikkoa, tarvitaan siis vähintään 10 kutakin vaatekappaletta. 1v 8kk pojalla vuotiaalla saattaa mennä kolme paitaa päivässä jos onnostuu sotkemaan ruoalla.. Joten paitoja sillä on ehkä 14. 3v tytöllä paitoja on 10, mekkoja ja tunikoita yhteensä myös lähes 10..

Mä siis pesen pyykkejä noin 8 koneelista päivässä silloinkun pesen. Kiitos taloyhtiön kuivaushuoneen tämä on mahdollista. Sitten en taas pese mitään ainakaan viikkoon, joskus kahteen.

Poikani on nyt 2v. Puoli vuotta sitten 1,5 -vuotiaana hänellä oli varmaankin 4-5 velour/collegepöksyt + Adidaksen verkkapuku, 3 siistit reisitaskuhousut, bodyja noin 8+3 ( ne 3 yökäyttöön), 3-4 t-paitaa (talvella ei ollut tarvetta useammalle), 3-4 kpl pitkähihaisia trikoopaitoja (enemmänkin oli varastossa odottamassa, mutta noilla pärjättiin), yksi siistimpi collegatakki, pari neuletakkia. Lisäksi 2 pitkikset ja 2 sukkahousut sekä siistimpiä paitoja (poolopaidat ym.) 2-3 kpl. Sukkia iso pino kaikissa tarvittavissa väreissä ;) Hyvin pärjättiin.

[QUOTE="xXx";27045529]Kovin vähältä vaatemäärältä kuulostaa minustakin.. Meillä ainakin tuli tuossa iässä niin paljon ruokasotkua että vaatteet kesti yhden päivän, toisinaan sai vaihtaa esim maidosta läpimärät vaatteet monta kertaa päivässä. Samaa mieltä Chefin kanssa että vähintään 10kpl/vaate olisi oikeampi määrä, ainakin tälläiselle laiskimukselle joka ei jaksa pestä pyykkiä joka päivä.

Vauva-aikana olikin ihan eri vaatteiden kanssa, sama body meni monta päivää. Taaperoiden kanssa alkaa olla jo vähän eri juttu..[/QUOTE]

Juuri tämän vuoksi olen täällä vinkkikerjuulla, kiitos! :) Eli enemmän, se on nyt käynyt selväksi. Mut mut, mulle on varmaan karmea totuus sitten aikanaan mistä kaikesta sitä sotkua syntyykään, kun tällä hetkellä lasagnensa omakätisesti syövä, itse mukista juova ja muun muassa vesivärimaalauksesta nauttiva 1-vuotiasta ei saa kovin suurta vaatekaappia kulutettua. Yksi "ongelma" on toki se, että mulla on tällä hetkellä lapsen vaatekaapissa ehdottomat suosikkini, jotka tulee pyykin kautta taas suoraan käyttöön, joten vaatekierto on nopeaa.

Mutta lähdetään siis sieltä kymmenen kikkaroista per laji...

[QUOTE="Annika";27045577]No sehän riippuu ihan siitä miten usein peset pyykkiä, meillä väli on edelleen, kahden sotkevan lapsen kanssa 1-2 viikkoa, tarvitaan siis vähintään 10 kutakin vaatekappaletta. 1v 8kk pojalla vuotiaalla saattaa mennä kolme paitaa päivässä jos onnostuu sotkemaan ruoalla.. Joten paitoja sillä on ehkä 14. 3v tytöllä paitoja on 10, mekkoja ja tunikoita yhteensä myös lähes 10..

Mä siis pesen pyykkejä noin 8 koneelista päivässä silloinkun pesen. Kiitos taloyhtiön kuivaushuoneen tämä on mahdollista. Sitten en taas pese mitään ainakaan viikkoon, joskus kahteen.[/QUOTE]

Aivan. Minä pesen omalla koneella ja kuivaan omalla taitettavalla pyykinkuivastelineellä (tai kahdella), joten mieluummin pesen koneellisen joka tai joka toinen päivä kuin ison keon kerran viikossa, koska en saisi sitä mihinkään kuivumaan :D

[QUOTE="vaatteet";27045618]Poikani on nyt 2v. Puoli vuotta sitten 1,5 -vuotiaana hänellä oli varmaankin 4-5 velour/collegepöksyt + Adidaksen verkkapuku, 3 siistit reisitaskuhousut, bodyja noin 8+3 ( ne 3 yökäyttöön), 3-4 t-paitaa (talvella ei ollut tarvetta useammalle), 3-4 kpl pitkähihaisia trikoopaitoja (enemmänkin oli varastossa odottamassa, mutta noilla pärjättiin), yksi siistimpi collegatakki, pari neuletakkia. Lisäksi 2 pitkikset ja 2 sukkahousut sekä siistimpiä paitoja (poolopaidat ym.) 2-3 kpl. Sukkia iso pino kaikissa tarvittavissa väreissä ;) Hyvin pärjättiin.[/QUOTE]

Lisään nyt vielä että pesen pyykkiä monta kertaa viikossa. Ja nyt tuolla 2-vuotiaalla on huomattavasti enemmän t-paitoja ja pitkähihaisia paitoja (tietysti, kun bodytkin alkaa jäädä pois käytöstä kun nämä muutamat 92 cm bodyt jäävät pieniksi talven mittaan). Velour/collegepöksyjä on 7 kpl, hyvin riittää meillä.

Vähäiseltä tuo vaikuttaa munkin silmääni. Taaperolla ne vaatteet likaantuu kuitenkin sellaista tahtia vaikka söisikin jo itse aika taitavasti. Ja niitä vaatekertoja saattaa mennä vähintään se kaksi päivässä.

Meillä on vähän liikaakin kampetta tytöllä, joten olen todella huono arvioimaan, minkä verran todellisuudessa tuon ikäinen tarvitsisi. Mutta se kymmenen kutakin kuulostaa realistiselta (ei ainakaan aivan överiltä) - ei tarvitse jatkuvasti olla pesemässä muttei paljon jää vaatteita käyttämättäkään. Toisaalta jos nyt olet jo odottamaan tekemässä vaatteita, voi olla hyvä aloittaa pienemmästä määrästä ja täydennellä sen mukaan kun tarvetta ilmenee. Tosin lisäisin tuohon listaan hupparin ja neuletakin.

Varmaan vaikuttaa myös se vaatteidenvaihtoväli. Meillä lapset vaihtaa vaatteet joka päivä. Jos tulee sottaa, niin vaatteet vaihtuu saman päivän aikana kerran tai kahdesti.

Meillä on lapsella vaatteita tasan sen verran kun mahtuu hyllyyn. Suosikit meilläkin kiertää suurimmaksi osaksi, mutta jokaista lajia ainakin se 10 on. Mekkoja ehkä kolme kertaa enemmän.. :D

Ok, kiitos paljon vinkeistä! Uusi yritys:

YLÄOSAT:
* 8 paitaa/bodya
* 2 hienompaa/siistimpää tunikaa
* huppari ja pari neuletakkia (tämä unohtui kun näitä meillä onkin jo sukulaisten peruja)

ALAOSAT
* 2 farkut
* 2 collegehousut
* 2 joustofroteehousut
* 2 trikoohousut / legginsit
* haalarihousut, 1-2 mekkoa

+ läjä sukkia ja sukkahousuja, parit alusbodyt joita en tod ala askarrella vaan haen henkkamaukalta parilla eurolla :D

Tästä lähdetään liikkeelle ja lisää hankitaan sitten tarpeen mukaan.

Ok, kiitos paljon vinkeistä! Uusi yritys:

YLÄOSAT:
* 8 paitaa/bodya
* 2 hienompaa/siistimpää tunikaa
* huppari ja pari neuletakkia (tämä unohtui kun näitä meillä onkin jo sukulaisten peruja)

ALAOSAT
* 2 farkut
* 2 collegehousut
* 2 joustofroteehousut
* 2 trikoohousut / legginsit
* haalarihousut, 1-2 mekkoa

+ läjä sukkia ja sukkahousuja, parit alusbodyt joita en tod ala askarrella vaan haen henkkamaukalta parilla eurolla :D

Tästä lähdetään liikkeelle ja lisää hankitaan sitten tarpeen mukaan.

Tää kuulostaa hyvältä :)

Joo, paljon parempi. Tosin 1-2 hupparia ja muutama mekko lisää olis ollut vielä mun ehdotukseni :)

Se mekkojen todellinen "tarve" avautuu varmasti vasta sitten kun tuo muksu on oikeasti enimmäkseen pystyasennossa! :D Nyt siis vielä liikkuun konttaamalla, ja tähän asti tietysti mekot on ollu lähinnä sellaisia "käytetään nyt kerran vaikka väkisin ettei ihan käyttämättä jää".

Iiiiih, selailen ihan täpinöissäni kankaita nettikaupoista, fetissinsä kullakin!

Meillä on muksuilla vaatekaappi sellainen että jos ajatellaan että käytössä menee yksi vaatekerta per päivä niin muksu saisi kahdeksi viikoksi puhdasta päällensä oli sitten kesä tai talvi (pikkarit, toppi ja sortsit/ pikkarit, aluspaita, pitkähihainen paita, sukkikset, colleget, sukat ja huppari). Me ollaan usein viikkokin reissussa ja joka paikasssa ei ole pyykkimahdollisuutta ja ollaan opetettu muksut siihen että päivän jälkeen koko vaatekerta pesuun.

Meillä on aktiivikäytössä about 15-20 paitaa, joitakin mekkoja, ehkä 15-20 housut. Eli siis ilmeisesti suht. paljon vaatetta... Olen laiska pyykinpesijä ja vaatteet vaihdetaan joka päivä uusiin ja puhtaisiin. Lisäksi vaihdan puhtaat vaatteet lapselle jos päivän mittaan likastuu, ja kassissa on aina pari varavaatekertaa.

Kukin taaplaa tyylillään :)

Joo, paljon parempi. Tosin 1-2 hupparia ja muutama mekko lisää olis ollut vielä mun ehdotukseni :)

Riippuu vuodenajasta. Kesällä huppari ja t-paita on loistava yhdistelmä, mutta talvella hupparit vaan happanee kaapissa... Meillä tyttöjen suosikkeja talvella on joustavat liivimekot jotain kivaa kuviollista ja yksiväriset pitkähihaiset siellä alla. Tytöillä ikää 2 ja 4 vuotta. Äiti tykkää plyysihousuista, mutta tytöt tahtoo mekkoa ja tunikaa:)

Yhteistyössä