Vaasa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko täällä palstalaisia Vaasasta? Olisi kiva kuulla mielipiteitänne kyseisestä kaupungista, ja miten olette viihtyneet siellä. Olisi muutto sinne edessä, mutta en ole ikinä edes käynyt siellä! Meillä ei ole vielä lapsia, joten koulut, lastentarhat yms. ei ole oleellista tietoa, ennemmin kiinnostaisi ihan yleinen "ilmapiiri". Onko siellä mitään tekemistä? :) Millaisia ihmiset? Ruotsinkielisiähän siellä ilmeisesti on huomattavan iso prosentti...joutuuko siellä käytännössä usein tilanteeseen jossa joutuu puhumaan ruotsia? (En osaa...)

Kyllä Vaasassa pärjää suomella :) Minulle, täysin ruotsintaidottomalle uudisasukkaalle oli hassua totutella siihen että kaikki kyltit on suomeksi ja ruotsiksi ja että ruotsia kuulee kaikkialla. Pakon edessä ei joudu ruotsia käyttämään ellei ole sitten sellaisessa työssä jossa on kaikenlaisten asukkaiden kanssa tekemisissä.

Mielestäni Vaasa on ihana. Siellä pääsee joka paikkaan polkupyörällä eli välimatkat ovat lyhyitä. Lisäksi siellä on kaunista vanhaa arkkitehtuuria, hyviä ulkoilumaastoja ja se Meri. Miinuspuoli mereen liittyen on, että Vaasassa tuulee aina enempi tai vähempi. Vaasassa on myös kohtalaisen vilkas yöelämä johtuen siitä, että siellä on paljon opiskelijoita.

Viime vuosina Vaasa on modernisoitunut paljon ja siellä on oikeastaan kaikki tarpeellinen. Shoppailumahdollisuudet ovat nykyään ihan samaa tasoa kuin isommissakin kaupungeissa, esim Tampere tai Oulu.

Huono puoli on julkinen liikenne jos haluaa päästä Vaasasta pois. Ensin pitää körötellä tsuktsuk-junalla Seinäjoelle, jossa on vaihto menitpä sitten etelään tai pohjoiseen.

Kaupunki on kyllä mukava.:) Oon asunut puolet elämästäni Vaasan vieressä, sisko asuu nykyään Vaasassa. Mulla tökkii siinä kaupungissa ainoastaan se ruotsin kieli, oon hoitoalalla ja jokasessa työpaikkailmotuksessa vaaditaan se ruotsinkielentaito. Tietty se on asenteesta kiinni, kyllä sen kielen varmaan suht nopeesti oppis kun perustiedot on hallussa.

Itse muutin Vaasasta pois saatuani töitä muualta. Asuin siellä n. 7 vuotta ja tunnen sinne edelleen pientä ikävää, ehkä jonakin päivänä palaan vielä. Vaasa ei ole tuppukylä mutta ei mikään metropolikaan, siellä on sopivan kotoisa tunnelma mutta se on kuitenkin selkeästi Kaupunki. Siellä on myös paljon kaikkea tapahtumaa etenkin kesäisin, esim Rockperry-festari. Tykkään kesä-Vaasan tunnelmasta myös siksi, että siellä on usein elävää musiikkia baarien edustoilla. Eli ulkoilijakin saa nauttia menosta ja meiningistä astumatta kapakkaan :) Tervemenoa vaan, uskon että viihdyt :)

Suurkiitos vastauksista! Huojensi jo huomattavasti oloani. Kuulostaa hyvältä! Luin tuossa juuri yksi päivä suomi24:n Vaasa-osiota, joka oli täynnä ihan ihme valitusta ja olin jo vaipua epätoivoon, kunnes muistin, että se on suomi24, eikä sitä kannata ottaa kovin vakavasti... :D
Onneksi en ole asiakaspalvelualalla, muuten tuo ruotsi tosiaan voisi koitua ongelmaksi. (Ei sillä, voi sen toki opetella, ihan hyvähän se vaan olisi jos sitä lukion ruotsia tulisi vähän petrattua, sen jälkeen kun en ole puhunut sanaakaan ruotsia!)

Joku mainitsi julkisen liikenteen jos haluaa Vaasasta pois, ja siitä tuli mieleen, että entäs sitten Vaasan sisäinen julkinen liikenne, toimiiko hyvin? Itselläni kun ei ole autoa.

Vaasan sisäinen julkinen ei ole huippuunsaviritetty (tai no sekin riippuu, mihin vertaa.. jää kakkoseksi kyllä Tampereelle, Helsingille jne). Muistaakseni busseja kulki kerran-kaks tunnissa. Itse käytin sitä tosi vähän koska asuin Palosaarella, Olympiassa sekä keskustassa enkä siis tarvinnu muuta ku polkupyörän. Ota kämppä esim. Hietalahdesta, Palosaarelta tai keskustasta niin ei tule ongelmia kulkemisen suhteen.

By the way, Vaasan Palosaarella on paras näkemäni kuntosali Sports Club. Se on nykyään kai aika kallis, mutta suosittelen ainakin käymään tsekkaamassa. Se on sanalla sanoen makee :) Lisäksi uimahalli on vastikään rempattu.

Lisään vielä että itsekin muutin sinne täysin "sokkona" eli kaupungista ei ollut minkäänlaista mielikuvaa. Eli pystyn samastumaan tilanteeseesi ja ihan vilpittömästi olen sitä mieltä että Vaasa on pop :) Mites ap, mistäpäin olet sinne muuttamassa?

Kerran-pari tunnissa kuulostaa aika vähältä, mutta tosiaan jos keskustasta tai lähistöltä löytäisi asunnon, niin eihän se sitten mitään haittaa.

Taidat olla ajatustenlukija, kuntosaleista kysely oli nimittäin kysymyslistallani, mutta unohdin kokonaan, kiitos! =)

Myös Vaasan yöelämästä kiinnostaisi kuulla jotain, vaikken mikään kova baarikärpänen (enää) olekaan... =)

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen vaasalainen:
Lisään vielä että itsekin muutin sinne täysin "sokkona" eli kaupungista ei ollut minkäänlaista mielikuvaa. Eli pystyn samastumaan tilanteeseesi ja ihan vilpittömästi olen sitä mieltä että Vaasa on pop :) Mites ap, mistäpäin olet sinne muuttamassa?

Helsingistä olen muuttamassa, Espoosta alun perin kotoisin... saa nähdä miten kova "kulttuurishokki" iskee, mutta ihan avoimin mielin ja mielenkiinnolla olen kyllä lähdössä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen vaasalainen:
Vaasan sisäinen julkinen ei ole huippuunsaviritetty (tai no sekin riippuu, mihin vertaa.. jää kakkoseksi kyllä Tampereelle, Helsingille jne). Muistaakseni busseja kulki kerran-kaks tunnissa. Itse käytin sitä tosi vähän koska asuin Palosaarella, Olympiassa sekä keskustassa enkä siis tarvinnu muuta ku polkupyörän. Ota kämppä esim. Hietalahdesta, Palosaarelta tai keskustasta niin ei tule ongelmia kulkemisen suhteen.

By the way, Vaasan Palosaarella on paras näkemäni kuntosali Sports Club. Se on nykyään kai aika kallis, mutta suosittelen ainakin käymään tsekkaamassa. Se on sanalla sanoen makee :) Lisäksi uimahalli on vastikään rempattu.

Ai sekö sanotaan että Palosaarella eikä Palosaaressa? :D Itse asunut tuolla yhden kesän muutama vuosi sitten ja tykkäsin kaupungista. Ei siellä ruotsia tarvi osata ja siihen että kaupoissa ym kuulee/näkee ruotsia tottuu aika nopeasti. Nätti kaupunki, ikävä jäi.

Joo xyz, oikea muoto on Palosaarella, se ei oo kattos oikeesti saari ;)

Muitakin kuntosaleja on, esim keskustassa on ihan hyvä perussali jumppineen, Sport Center oli muistaakseni nimeltään.

Yöelämän nykytilanteesta en tiedä koska se on aika muuttuvainen ja olen ollu Vaasasta pois jo pari vuotta. Itse kävin kuitenkin sellasissa ravintoloissa ku Sky (torin kupeessa kattokerroksessa, huippu terassi!), Royal Night (aika tylsä, perus disco-meininki). Aika vähän on jääny näköjään baarimuistoja.. heh! Nyt siellä on uus baari nimeltään Circus joka on kai aika suosittu. Jos tykkäät kunnon rokkimenosta niin suosittelen Hullua Pulloa jossa on myös keikkoja aika usein.

Onhan se Helsinkiin verrattuna melkoinen pikkukaupunki, mutta silti KAUPUNKI, kuten joku jo totesi. Ei maalaiskaupunki, kuten moni muu, vaikkapa Seinäjoki. Tulet kyllä järkyttymään palveluiden ja valikoimien vähyyttä kaupoissa. Mutta vaasalaiset ovat sillä tavalla sivistyneitä ja trendejä imetään ruotsista, että takapajula se ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Onhan se Helsinkiin verrattuna melkoinen pikkukaupunki, mutta silti KAUPUNKI, kuten joku jo totesi. Ei maalaiskaupunki, kuten moni muu, vaikkapa Seinäjoki. Tulet kyllä järkyttymään palveluiden ja valikoimien vähyyttä kaupoissa. Mutta vaasalaiset ovat sillä tavalla sivistyneitä ja trendejä imetään ruotsista, että takapajula se ei ole.

Itse muutin Vaasasta Helsinkiin vuosi sitten. Olen sitä mieltä, että Vaasasta saa nykyään samat asiat ku Helsingistäkin lukuunottamatta jotain erikoisliikkeitä jotka on vain Hesassa.

Vaasaa ei voi täysin verrata Seinäjokeen, se on mielestäni selkeästi "trendikkäämpi". Saattaa johtua ruotsin läheisyydestä :) Vaasa on kompakti maalaiskaupunki jota ympäröi "raamattuvyöhyke" (Laihiat, Vähäkyröt sun muut) mutta niiden ilmapiiri jää kyllä onneksi tehokkaasti Vaasan rajojen ulkopuolelle.

Itsellänikin on ollut sellainen mielikuva tai mutu-tuntuma, että se olisi kokoonsa nähden melko eläväinen kaupunki, ja yliopistokaupunki kun on, niin tietyllä tavalla "nuorekas". Kiva kuulla että te Vaasaa tuntevat tunnutte olevan samoilla linjoilla. Kiitos paljon mielipiteistä ja tiedoista kaikille! Lisääkin tietysti otetaan vastaan erittäin mielellään! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vaasa:

Itse muutin Vaasasta Helsinkiin vuosi sitten. Olen sitä mieltä, että Vaasasta saa nykyään samat asiat ku Helsingistäkin lukuunottamatta jotain erikoisliikkeitä jotka on vain Hesassa.

Vaasaa ei voi täysin verrata Seinäjokeen, se on mielestäni selkeästi "trendikkäämpi". Saattaa johtua ruotsin läheisyydestä :) Vaasa on kompakti maalaiskaupunki jota ympäröi "raamattuvyöhyke" (Laihiat, Vähäkyröt sun muut) mutta niiden ilmapiiri jää kyllä onneksi tehokkaasti Vaasan rajojen ulkopuolelle.

Tässä mielessä Vaasalla ja Helsingillä on yhteistä. Molempien alkuperäisasukkaat pitää itseään parempina kuin ympäröivää periferiaa...

Tässä mielessä Vaasalla ja Helsingillä on yhteistä. Molempien alkuperäisasukkaat pitää itseään parempina kuin ympäröivää periferiaa...

No, itsehän en ole alkuperäisasukas vaan muuttanut Vaasaan Pohjois-Pohjanmaalta joten varmaksi en osaa kantavaasalaisten ajatuksia sanoa. En silti usko että he pitävät itseään muita parempina, ilmapiiriero nyt vain sattuu olemaan itsestäänselvä :) Ei siis kannata antaa paljoa painoa -:n kommentille joka on aika kyyninen. Puheet raamattuvyöhykkeestä kannattaa ottaa huumorilla, toisinkuin - teki.

Hei nimimerkki ei kiva, mikä siinä sitten sinun mielestäsi oli vikana? Mielipiteet ihan kumpaankin suuntaan on ainakin minulle mielenkiintoista luettavaa, itse kun tosiaan en tiedä Vaasasta muuta kuin sen mitä olen lukenut.

Asun Vaasan vieressä, ja oon siellä kouluni käynyt ja työtkin on ollut siellä. Ihan mukava kaupunki, mut tosiaan harmittaa, kun en osaa kunnolla ruotsia, niin moni mielenkiintoinen työpaikka on jäänyt hakematta. Ite kun käyn baareissa, ni melkein aina se on Hullupullo tai samaan "konserniin" kuuluva Waild, jossa on korkeampi ikäraja, ja usein elävää musaa. Mitäs muita sieltä löytyy... Sky, Amarillo, Fontana... Onhan niitä.

Ihan kivasti tapahtumiakin kesäaikaan, Rockperry, Taiteiden Yö jne. talvisin ei kyllä kauheasti ole.

No, itsehän en ole alkuperäisasukas vaan muuttanut Vaasaan Pohjois-Pohjanmaalta joten varmaksi en osaa kantavaasalaisten ajatuksia sanoa. En silti usko että he pitävät itseään muita parempina, ilmapiiriero nyt vain sattuu olemaan itsestäänselvä :) Ei siis kannata antaa paljoa painoa -:n kommentille joka on aika kyyninen. Puheet raamattuvyöhykkeestä kannattaa ottaa huumorilla, toisinkuin - teki.

Kommentti särähti pahasti korvaan koska juuri näin valitettavan moni kanta-vaasalainen ajattelee. Tosin en ole ihan tarkasti perillä mitä raamattuvyöhykkeellä tarkoitetaan. Ehkä voit vähän avata mitä tällä kommentilla tarkoitat Vaasan ja ympäristön tapauksessa? Ainakaan Vaasan lähiseutu ei ole kovin uskonnollista, täytyy mennä vielä muutama kymmenen kilometriä sisämaahan päin ennen kuin niille seuduille pääsee. Tai sitten sinne Pohjois-Pohjanmaalle. Mutta maaseutu on maaseutua joka puolella, myös täällä 30km Helsingistä ja maanviljelijöiden ilmapiiri toki ihan eri kuin yliopisto-opiskelijoilla kaupungissa, sehän on itsestään selvää. Tosin itse tunnen kyllä aika monta yliopiston käynyttä maanviljelijää :)

Laihialta kotoisin oon. Vaasassa opiskellut. Ja nyt ollaan taas reiilut 5vuotta asuttu Vaasassa.
Asutaan Suvilahdessa, kuin maalla, mutta lyhyt matka keskustaan kävellen, pyörällä..
Julkisia en paljon käytä, mutta ainakin suvilahdesta oon hyvin päässyt liikkuman, minne on pitänytkin päästä. Minnepäin Vaasaa oot ap muuttamassa? (voisin suositella Hietalahti, Suvilahti, Palosaari).
Teatteri on hyvä. Itte pyrin 1-2 kertaa vuodessa käymään.
Tykkään asua, mutta kaipuu Laihialle on..

ruotsin puhumisesta.. Itte en osaa kunnolla (ylä-aste ruotsi pohjana), kuitenkin hain rohkeasti töihin keskusairaalalle, ja nyt kun olen lähes 2vuotta siellä työskennellyt, niin ruotsikin alkaa pikkuhiljaa sujua :).

Alkuperäinen kirjoittaja Riksis:
Minnepäin Vaasaa oot ap muuttamassa? (voisin suositella Hietalahti, Suvilahti, Palosaari).

Sori, en ehtinyt enää illalla koneelle. Asuntoa ei vielä ole, mutta mielellään johonkin keskustan lähistölle. Kiitos aluesuosituksista! =)

Vetokannas ja Kotiranta myös rauhallista aluetta ja lähellä keskustaa. Kivihaan kauppa alue lähellä, Prisma, CM, urheilukauppa, huonekaluliikkeitä, kodinkoneliikkeitä, vaatekauppoja, Plantagen, autoliikkeitä, Starkki ym.
Ainut Vaasassa tökivä asia on tuo julkinen liikenne, menee harvakseen ja illalla ei enää kulje kaikille alueille ollenkaan.
Mutta suurin osa paikoista fillarimatkan päässä =)

Yhteistyössä