Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, miten suhtaudutte omaisiinne, puolison omaisiin, kavereihin ynnä muihin, joita käytätte (ilmaisina) lapsenvahteina?
Kysyttekö miten? Miten suhtaudutte jos ei sille toiselle sovi? Kiitättekö? Arvosteletteko kerta kerralta miten nyt on hoidettu tai ei hoidettu, onko muistettu D-tipat ja onko paita puhdas vai likainen? Missä hoito tapahtuu, toisen kodissa vai teidän? Tarjoudutteko maksamaan matkakorvauksia jos hoito on teidän kodissa ja teidän aloitteesta ja tarpeista johtuen? Siivoatteko lapsenne leikin jäljet noutaessanne lapsenne toisen kodista hoidon jälkeen? Oletteko ajoissa?
Ajatteletteko yleensä että sillä toisella ihmisellä on omakin elämä, vaikka se olisikin esimerkiksi oma äiti, tai anoppi?
Mun vanhemmat eivät hoida lasta, kun asuvat toisella puolella Suomea. Jos tarvitsen hoitoapua, kysyn miehen vanhemmilta, voisivatko he ottaa lasta hoitoon ja jos heillä on muita suunnitelmia, asia on tietysti ihan ok. Siksihän minä kysyn, kun en oleta, että aina automaattisesti sopii

Usein myls tarjoutuvat hoitamaan pyytämättä. Oletan, että sanovat suoraan jos ei sovi, eivätkä tee niin että suostuvat ja valita sitten selän takana, kun joutuvat hoitamaan lasta huonoihin aikoihin. (En väitä että ap niin tekisi, meillä siis anopilla on tapana suostua aina ties mihin ja valittaa myöhemmin, ja toivon ettei toimi samalla tavalla lapsenhoidon kanssa!) Hoitavat lasta omassa asunnossaan, koska se on heille mukavampaa, antaisin toki tulla meillekin. Matkakorvauksia ei tarvita, kun asutaan seinänaapureina, annan kyllä lapsen mukana usein esim. hedelmiä, jogurtteja ym. jota saavat antaa lapselle tai käyttää miten haluavat.
Ihan ilmaisena lapsenhoitoapuna me noita isovanhempia käytetään, kuten myös he saavat meiltä ilmaista apua (eivät esim. osaa/halua opetella käyttämään nettipankkia niin maksetaan heidän puolesta laskut, autetaan jos tietokone jumissa, tuodaan kauppareissulla heillekin tarvikkeita, kuskataan eri paikkoihin, asuvat ilmaiseksi meidän talossa jne.)
Olen "valittanut" (=sanonut asiallisesti) joistakin toimintatavoistaan, mm. siitä että pientä lasta kuljetettiin autossa ilman turvaistuinta tai turvaistuimessa vyöt auki ja siitä että lapselle on annettu mehua ja pullaa kun ei ole suostunut syömään ruokaa. Ruoka-asioista olen suoraan sanottuna aika usein nyreissäni mutta en jaksa naputtaa joka kerta kun ei kerran siinä asiassa meitä lapsen vanhempina kunnioiteta ja kuunnella. Vaatteiden likaantuminen ym. epäolennainen ei mua haittaa, anoppi toivookin että laitetaan sinne huonompia vaatteita joita ei tarvitse varoa ja näin tehdään.