Vaarallinen nitriitti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nakki

Vieras
Nyt todenteolla aloin miettiä tuota nitriittiä, kun sitä tuntuu olevan melkein missä vaan, makkarassa, nakeissa, leikkeleissä jne. Kuinka suuri haitta siitä on leikki-ikäiselle tai taaperolle, jos jotain noista lähes päivittäin syö?

Kyllä on vaarallinen ja jo neuvolassakin asiasta mainitaan ja sanotaan että nakkeja ym. ei saisi syöttää kuin korkeintaan kerran viikossa. Parempi kuin ei ollenkaan. ja alle vuoden ei ollenkaan.
Sama on natriumglutamaatin laita, joka muuten kulkee myös hiivauutteen nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja nakki:
Teidän lapset ei siis syö sitten leivän päällä esim. mitään lihaa tai jos syö, niin mitä?

Meillä ei syödä leipää tai jos joskus palan näkkiä syövät on päällä juustoa, kurkkua, tomaattia. ja kokolihasta/kanasta itse paistettua siivua...
Toki joskus herkutellaan nakeillakin,tai leivän päälle ostetaan siivumakkaraa. Mutta yleensä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja nakki:
Teidän lapset ei siis syö sitten leivän päällä esim. mitään lihaa tai jos syö, niin mitä?

No kyllä meillä syödään kinkkua leivän päällä, silloin kun leipää syödään. Ja just syötiin nakkikeittoa. Ja sitä syötiin 2 päivänä peräsin! En oo ollut ylitarkka tuollaisista, kun tiedän ruokavalion pääsääntöisesti olevan terveellinen. Ensisijaisesti meillä syödään ruokaa, joka tehdään alusta asti itse. Joskus laiskottaa ja sit haluaa päästä vähemmällä :) Ja kesään kuuluu grillimakkara!

Itse olen antanut lapsilleni (4 kpl) ekan kerran nakkeja/makkaraa vasta, kun ovat täyttäneet 2.v. Meillä syödään muutenkin ko.tuotteita tosi harvoin, kesällä grillataan muutamia kertoja, talvella ei syödä makkaraa ollenkaan ja talvella teen nakkikastikkeen n. 4 kertaa ja ehkä saman verran nakkisoppaa. Ikinä en ole antanut kylmää nakkia käteen lapsille. Leikkeleitä syödään, kuten myös juustoa. Leikkeleistä käytössä kalkkunaeike ja joku ylikypsä kinkku yleisimmin.

Meillä taaperolle syötetään sekä nakkeja, makkaraa että leikkeleitä, mutta kohtuullisesti. Koko ajan takaraivossa on kuitenkin se, että runsailla nitriittimäärillä on todettu selvä syy seuraussuhde lasten leukemioihin :(

Alkuperäinen kirjoittaja ölköl:
Meillä taaperolle syötetään sekä nakkeja, makkaraa että leikkeleitä, mutta kohtuullisesti. Koko ajan takaraivossa on kuitenkin se, että runsailla nitriittimäärillä on todettu selvä syy seuraussuhde lasten leukemioihin :(

Mitä se kohtuullisesti sitten tarkoittaa?

Yhteistyössä